אין ספק כי תחום מימוש הזכויות הרפואיות בישראל לא נהנה מיחסי ציבור טובים, אולם גם אין ספק בכך שהשירות שאותו מעניקים הגופים הפועלים בתחום זה הוא חיוני ומסייע לאלפי אנשים מדי שנה לקבל את המגיע להם ממוסדות המדינה ומחברות הביטוח, אשר אינן עושות די על מנת להקל ההליכים הביורוקרטים. החוק להגבלת שכר הטרחה בתביעת זכויות בביטוח הלאומי, אשר נחקק בשנת 2015, תרם רבות להסדרת הפעילות בענף, אך בה בעת חידד את הצורך בשירותים אלו. בדיונים המקצועיים שליוו את עבודת החקיקה נחשפו גם הנתונים המצביעים על תרומה משמעותית של חברות אלו לסיכויי ההצלחה של הפונים, ובמסגרת דיון בוועדת הרווחה אף קבע רו"ח מטעם משרד הרווחה כי שיעורי ההצלחה בחברת 'זכותי' הינם הגבוהים ביותר בענף.
חברת "זכותי", שמשרדיה הראשיים ממוקמים ב"מרכז העצבים" התל-אביבי בצומת השלום, היא אחת החברות הוותיקות והמוכרות בענף. 'זכותי' מתגאה ב'נבחרת המומחים' שלה הכוללת מומחי ביטוח, מיסים, מנהלים לשעבר בביטוח הלאומי, יועצים רפואיים ועוד, המספקים יחד את המענה השלם לכל אדם שנפגע או חלה ומבקש לממש את מלוא זכויותיו. משכך, בשונה מחברות אחרות בתחום, 'זכותי' לא מציגה את מנכ"ל החברה בחזית הפרסומים. יצאנו לפגוש את אלון אהרונוב, המשמש כמנכ"ל זכותי מיום הקמתה, במשרדי החברה בת"א, וגילינו אדם חדור תחושת שליחות המנהל ביד רמה אופרציה של עשרות עובדים שמטרתה האחת והיחידה היא לסייע לאנשים לקבל את המגיע להם ממוסדות המדינה וחברות הביטוח.
1 צפייה בגלריה
אלון אהרונוב. יח"צ
אלון אהרונוב. יח"צ
אלון אהרונוב. יח"צ
אהרונוב, יועץ מס מנוסה בשנות ה-40 המאוחרות לחייו, יליד בת-ים, הגיע לתחום כאשר חיפש מקום עבודה לטרום-סטאז' בייעוץ מס בשנת 1995. הוא מצא חברה המטפלת בהחזרי מס והחל לשמש כסוכן מטעמה המגיע לבתי הלקוחות, ושם התוודע לראשונה לעוול הגדול כלפי נפגעי תאונות ומחלות, אשר דווקא בנקודת השפל הגדולה ביותר של חייהם נדרשים להתמודד עם ביורוקרטיות שונות על מנת לקבל את המגיע להם על פי חוק. עוד אז הבין אהרונוב את הפוטנציאל הגדול הגלום בכך והחליט להקדיש את הקריירה המקצועית שלו לעזרה לאותם אנשים. משנת 1995, עת הוסמך כיועץ מס, התמחה אהרונוב במימוש זכויות רפואיות, ולאחר שניהל את תחום זכויות הפרט במשרד רו"ח גוזלן לוריא ושות' במשך עשר שנים הקים יחד עם בעלי המשרד ב-2005 את חברת 'זכותי'.
אהרונוב, אוהד כדורגל מושבע אשר אהדתו ל"מכבי יפו" ניכרת בכל פינה במשרדו, שאל את מושג ה'נבחרת' מתחום זה. כמו עסקים רבים בתחילת דרכם, גם ב'זכותי' היה זה במשך קרוב לשנתיים מופע של איש אחד, כאשר אהרונוב מטפל באופן אישי בכל לקוח מתחילתו ועד סופו. אולם מהר מאוד הבין אהרונוב שבדיוק כמו בכדורגל, גם כאן עליו להקים נבחרת מנצחת על מנת להגיע לקהלים רחבים יותר, וגייס מומחים רפואיים, מנהלי מחלקות לשעבר בביטוח הלאומי, רואי חשבון ומומחי ביטוח.
יחד עם נבחרת המומחים פיתח אלון אהרונוב את הקונספט על פיו מתנהלת חברת זכותי מזה למעלה מעשור, והחל להכשיר מומחים למימוש זכויות, אשר עוברים הכשרה פנימית בחברה במשך חודשים רבים ומקבלים ידע נרחב בכל הקשור לביטוח-לאומי, תקנות מס הכנסה, ביטוח וכד', מלווים באופן אישי על ידי כל אחד ממומחי החברה ונחשפים למאות מקרים שונים במהלך הכשרתם. כך, עם סיום הכשרתם, יכולים מומחי מימוש הזכויות לשרת נאמנה את לקוחות החברה, כאשר כל תיק נידון ע"י כלל המומחים המתאימים.
בכך רואה אלון את יתרונה הגדול של זכותי ואת הבידול העיקרי שלה מהמתחרות העיקריות. "אותו מומחה שיקבל אותך בפגישה הראשונה יהיה גם זה שילווה אותך לאורך כל התהליך ועד לסיומו המוצלח", אומר אהרונוב, "אין אצלינו אנשי מכירות, ואנחנו לא מעבירים לקוחות מיד ליד". אם יורשה לנו להוסיף, גם לאופיו התזזיתי של אהרונוב יש חלק לא קטן באווירה האקטיבית במשרדי זכותי. "אני קם כל בוקר עם אנרגיות מחודשות, לאחד את כולם כדי להביא ללקוחותינו את המגיע להם מהמוסדות. הצוות שלי מכיר היטב את הגישה שלי ואת המלחמה על כל לקוח". ואכן, שורת קלסרים עבים המעטרת מדף שלם במשרדו של אהרונוב מוקדשת לתיעוד אותם מאות מקרים בהם טיפלו הוא וחברת זכותי בהצלחה לאורך העשור האחרון. "מאחורי כל עמוד בכל אחד מהקלסרים האלו עומד אדם אשר בזכותנו הצליח לממש את זכויותיו ולקבל את המגיע לו" מתגאה אהרונוב.
"אני אוהב את העזרה והנתינה בתחילת התהליך", מסכם אהרונוב, "ואת ההתרגשות מההצלחה בסוף התהליך". ואכן, עם כל הציניות המאפיינת את התחום, כשיושבים לשיחה עם אהרונוב אי אפשר שלא להתרשם מהנחישות, מהמקצועיות ומרוח הלחימה. לשאלתנו איך ייתכן שלא שמענו את שמו ולא ראינו את תמונתו בחזית הפרסומים של 'זכותי' הוא מסביר בחיוך "זה לא אני, זו הנבחרת..."