אתמול (שלישי 2.4) חל יום המודעות הבינלאומי לאוטיזם, ומשרד הרווחה והביטחון החברתי פרסם נתונים מספריים המלמדים על עלייה ניכרת במספר המאובחנים באוטיזם המקבלים שירותים מהמשרד, בנוסף פורסמו נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטקה המפלחים את מספר המאובחנים לפי ערים.
לפי משרד הרווחה והביטחון החברתי ברבעון הראשון של שנת 2024, קיבלו שירותים מהמשרד 30,876 בני אדם עם אוטיזם. זאת לעומת 27,105 ב- 2022 ו-22,231 בשנת 2021. עלייה של 41% במספר האנשים עם אוטיזם שמוכרים ע"י משרד הרווחה והביטחון החברתי בתוך שנתיים. עם זאת, יצוין כי ישנם אנשים המאובחנים עם אוטיזם ואינם צורכים שירותים ממשרד הרווחה.
במקביל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצאה כי ישנם הבדלים גדולים בין שיעור המאובחנים לפי הערים הגדולות.
לפי הנתונים, בעיר בת ים ישנם כיום הכי הרבה ילדים המאובחנים עם אוטיזם בקרב הערים הגדולות בישראל: 52 מתוך 1,000 תושבים שנולדו בין 2013 ל-2018 נמצאים על הרצף האוטיסטי, בית שמש ניצבת במקום השני עם 50 ואחריה חולון עם 45. המספר הנמוך ביותר של שיעור המאובחנים בין הערים הגדולות היה בירושלים: 9 מתוך 1,000 ילידי 2013 עד 2018 מאובחנים על הרצף, בבני ברק 18 ובתל אביב 26 ל-1,000.
חשיבות החלוקה הגיאוגרפית בכך שהיא משקפת התפלגות מסוימת של אוכלוסיות וגיליהן, מבנה אתני, הזדמנויות כלכליות, שירותי ממשל ובריאות וכן היבטים רבים אחרים. בנוסף, היא מבטאת גם קרבה פיזית לסוגים מסוימים של השפעות חיצוניות סביבתיות בקרבת מקום, כגון זיהום אוויר וחומרים רעילים אחרים בצורות מרובות (כגון מים, אלקטרומגנטיות וכדומה).
עם זאת, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מזהירים, כי בגלל המורכבות הזו, יש לגלות זהירות יתרה בפענוח ממצאים, ויש צורך במחקר מעמיק.
קראו גם:
בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אף טוענים, כי שיעור השכיחות של אנשים על הרצף האוטיסטי לכל 1,000 נפשות נמצא בעלייה. מ-4.5 לכל אלף נפשות בשנת 2000, זינק המספר לכ-22 נפשות לכל 1,000 ב-2018. כלומר, זינוק של כמעט פי חמישה.
עוד עולה מהנתונים, כי שיעור הגברים המאובחנים על הרצף האוטיסטי גבוה משיעור הנשים בכל קבוצות הגיל. שיעור הבנים בגילי 5-4 גבוה משמעותית משיעור הבנות בקבוצת גיל זו (32.7 מאובחנים ל-1,000 בקרב הבנים, לעומת 11.2 בקרב הבנות).
הגידול החד במספר המאובחנים על הרצף האוטיסטי משפיע גם על מערכת החינוך, שבחלק מהמקרים לא ערוכה לקליטת התלמידים – והם נאלצים לנסוע בין רשויות מקומיות, לפעמים אפילו עשרות קילומטרים עד לבית הספר שבו הם לומדים – שלא בעיר מגוריהם. מהנתונים עולה בין 2009 ל-2021 גדל מספר התלמידים עם אוטיזם במערכת החינוך פי 5.8 (מ-5,437 ל-31,401). ב-2021 היוו בנים 71% מהתלמידים עם אוטיזם במערכת החינוך - 77.4% מהתלמידים שלמדו בבתי ספר מיוחדים, 72.7% מהתלמידים שלמדו בכיתות מיוחדות ו-63.8% מהתלמידים שלמדו בכיתות רגילות.
בבת ים ישנם כיום 78 כיתות רגשיות ועוד כ-32 כיתות תקשורת הפזורות על פני 27 בתי הספר בעיר (לא בכל בתי הספר בעיר ישנן כיתות רגשיות ותקשורת, אך יש גם כמה שיש להם אף 9 כיתות הפזורות בין השכבות השונות). בנוסף, בבת ים ישנם 57 גני ילדים המתמחים בבעיות תקשורת, כאשר כמה מתמחים בעיכוב התפתחותי ואחד אף מתמחה במקרים סיעודיים.
בחולון ישנם 8 בתי ספר לחינוך מיוחד ועוד עשרות כיתות לחינוך מיוחד לילדים עם צרכים מיוחדים המפוזרות בבתי הספר השונים. בחולון ישנם 52 גני ילדים המתמחים בבעיות תקשורת וחינוך מיוחד, וזאת בהתאם לצרכים המיוחדים של כל ילד.