ביום חמישי שעבר נערה בת 17 משכם עברה הליך מיוחד של השתלת מסתם בליבה, שחסך לה ניתוח לב פתוח ואף דחה את הצורך בניתוח כזה לעוד 50 שנה.
ההליך התבצע במסגרת פעילות של עמותת 'הצל לבו של ילד', הפועלת בבית החולים וולפסון בחולון. הנערה, שהייתה במצב רפואי רע, כבר חזרה לשגרת חייה וללימודים בבית ספרה.
סווגוד חבוש (17) משכם נולדה עם מום בלב, שהתגלה כשהייתה בת שנה. "המום הזה נקרא 'טטרלוגיה על שם פאלוט', שזה בעצם מום שהילדים נהיים כחלחלים קצת לאחר הלידה, ואם הוא לא מטופל, הם נפטרים בתוך מספר שנים", מסביר ד"ר שגיא אסא, קרדיולוג בכיר, ומנהל יחידת צנתורי לב ילדים.
מי שהשתילו לסווגוד את המסתם היו ד"ר אסא, ד"ר אלונה ראוכר שטרנפלד, וד"ר עקיבא תמיר, מנהל יחידת לב ילדים.
סווגוד אובחנה על ידי רופא בשטחים שעימו עובדים בעמותת 'הצל לבו של ילד'. "היא הופנתה אלינו כשהייתה בת שנה וחצי וד"ר ליאור ששון ניתח אותה והתקין מסתם במקום המסתם שהיה הרוס.
הילדה גדולה, בריאה, תלמידה מצטיינת, אבל היא גדלה והאיזור של התיקון לא גדל. עם השנים הלב גדל ואתו גדלים המסתמים, אבל במקרה שלה האיזור לא יכול לגדול כי חלק מהרקמה שלו אינה חיה", מסביר ד"ר אסא על המצב שאליו נקלעה סווגוד לאחרונה.
האפשרויות שעמדו בפניה סווגוד היו ניתוח לב פתוח גדול עם רמת סיכון גבוהה. "תמיד הכי קל להיכנס פעם ראשונה, אחרי פעם אחת יש ריפוי של הגוף וצלקת שמאחה את מה שמסביב. אולם האופציה שהתאפשרה לנו במקרה שלה היא להשתיל מסתם בצנתור".
המסתם, שנתרם בחלקו על ידי חברת מדטרוניק, נקרא 'מלודי'. "תודות לשיתוף הפעולה עם חברת מדטרוניק, יכולנו מבחינת עלות ומבחינה טכנית לבצע את ההליך, לחסוך לה את הניתוח ולבצע את הצנתור.
הצנתור הוא דקירה קלה שמאפשרת השתלה של המסתם מבלי לעצור את הפעולה של הלב, בלי לחתוך ולנתח. למחרת היא הלכה הביתה, בריאה ורגילה ובלי כאבים וצלקות, עם מסתם חדש ולב בריא", מסביר ד"ר אסא.
המסתמים מחזיקים כיום כ־15 שנים, ואת ההליך ניתן לבצע שלוש פעמים. זאת אומרת שסווגוד תזכה לעוד כ־50 שנה של שקט בטרם תצטרך לעבור ניתוח לב פתוח, ועם הטכנולוגיה של היום ייתכן כי גם לא תזדקק לו לעולם.
חבוש, אביה של הנערה, הודה מכל הלב לרופאים שהצילו את חייה של בתו. "עכשיו אנו מתפללים לבריאותה", סיכם האב.