יוסי דוד משמש כמנהל אגף גנים ונוף בעיריית בת ים בשנתיים וחצי האחרונות, אך בכל פעם שהוא נדרש להתמודד עם סוגיה של כריתת עץ הוא מתקשה לקבל החלטה. "ההחלטה היא כמובן בעיקר של קק"ל, אבל אנחנו תמיד מנסים למצוא פתרונות אחרים. בכל פעם שיזם לוקח אותי לשטח ומסביר לי למה כריתת עץ חיונית הוא עומד מתחת לצל שלו, ואני תמיד מראה לו שאפילו הוא, שמבקש להוריד את העץ, עדיין זקוק לו".
1 צפייה בגלריה
דוד. "החורף העצים עמדו בסערה"
דוד. "החורף העצים עמדו בסערה"
דוד. "החורף העצים עמדו בסערה"
(צילום: קובי קואנקס)
מתחת לעץ הטמפרטורה נמוכה ב־7-5 מעלות ביום חם. "כמובן שאנחנו לא יכולים למנוע את ההתקדמות של העיר וההתחדשות העירונית", ממשיך דויד, "כי לאנשים מגיע לקבל בתים טובים יותר, אבל יש לזה מחיר ואנחנו מחפשים פתרונות. עבור כל 50 מטר של בנייה קבלן נדרש לשתול עץ ועבור כל עץ שהוא כורת הוא משלם מס שמחושב לפי גודל, גיל וסוג העץ.
"לפני כשנה וחצי יזמנו מהלך חדש שבו המס הזה מופקד בתב"ר (תקציב בלתי רגיל) שמטרתו לממן רכישת עצים ושדרוג של מערכת ההשקיה בעיר, כך שאנחנו מצליחים להשיב לטבע של בת ים קצת ממה שאבד. בקרוב גם נתחיל סקר אגרונומי שמטרתו לנטר את העצים בעיר ולעקוב אחרי מצבם, אם יש עץ חולה או עץ שזקוק לגיזום, חשוב לנו להיות מעודכנים במצב הצמחייה בעיר".
עקב הקרבה לים, הצמחייה בעיר בת ים זקוקה ליחס מיוחד ואת זה האגף לוקח בחשבון. "אנחנו מתמודדים עם רוחות מאוד חזקות. אם יש עץ שנוטה לצד או נראה לא בטיחותי, הקבלן מחויב להתייצב במקום תוך ארבע שעות, אלו דברים שמקבלים מענה מיידי ולשמחתי החורף זה הוכיח את עצמו כשהעצים עמדו בסערה. ליד הים אנחנו שותלים בעיקר עצי דקל כי הם גם חזקים וגם מסוגלים להתמודד עם המלח שפוגע בעלים של עצים אחרים. כל הצמחייה סביב הים דורשת תחזוקה קפדנית יותר וזה מקום שאנחנו תמיד מתחדשים בו".
לכבוד ט"ו בשבט, שיצוין ביום ראשון הקרוב, האגף נערך לחגיגות. "בכל בת ים יש 13 אלף עצים - למרות שמדובר בעיר צפופה עם אוכלוסייה רבה אנחנו מציגים נתון מאוד יפה. בכל שנה אנחנו שותלים בממוצע 400 עצים, 10,000 שיחים ו־200 אלף פרחים. לכבוד ט"ו בשבט נשתול 150 עצים - צאלונים, מיש דרומי וסיגלון - ו־4,000 שיחים ופרחים.
"את הפעילות המרכזית נערוך בגן 'אשכול' עם ראש העירייה - ילדים וקשישים ישתלו יחד צמחים וזה תמיד מרגש לראות את החיבור ביניהם וכיצד הם יוצרים יחד משהו יפה". האירוע נערך בשיתוף אגף החינוך, היחידה לאיכות הסביבה והחברה לתרבות פנאי וספורט.
יש גן בעיר שיש לך קשר מיוחד אליו?
"גן אשכול. הוא המקום האהוב עלי מבחינת צמחייה בעיר. כשמגיעים אליו מקבלים את התחושה כאילו יצאנו מהמרחב העירוני ונכנסנו לבקר בשטח כפרי ונינוח. זה תענוג".
פורסם לראשונה: 08:25, 09.02.20