אתמול בלילה (רביעי) בערה טיילת בת ים. עסקים, וביניהם גם גלידת 'ויקטורי', הושחתו, המונים צרחו ברחובות "מוות לערבים" ובשיאו של הערב תקפו צעירים עובר אורח ערבי שנקלע למקום, ופצעו אותו קשות בניסיון לינץ'. למרות מודיעין מוקדם וההיערכות של המשטרה, האירוע החמור לא נמנע. איך התעוררה בת ים לבוקר של אחרי?
"אנחנו לא לוד שכל הזמן על סף פיצוץ, אנחנו בת ים, כאן כל תלמיד תיכון יושב בצהריים בגלידת 'ויקטורי' שנהרסה אתמול", מספרת תושבת בת ים המתגוררת מרחוב בן גוריון (טיילת בת ים) שצפתה בניסיון הלינץ' מחלון ביתה בפחד.
קראו גם:
מה עשית?
"זה היה לילה מהגיהינום, לא נרדמתי לרגע. התקשרתי למשטרה בהיסטריה, היו כאן שוטרים אבל זה נראה ששום דבר לא יעזור, ההמונים באו לקבל ליטרת דם והם ישיגו אותה.
גם ראיתי המון שוטרים חוטפים מכות, לאן הגענו? כשהמצב בארץ התחיל להחמיר ידעתי שזה יגיע לבת ים, לא חסר כאן נוער שוליים שמחפשים דרך להוציא את הזעם שלהם, אבל איך הם יסתכלו בעיניים של בעלי העסקים הערבים היום בבוקר? איך תהיה להם עזות מצב לחפש אצלם עבודה? זה לא נתפס, הבוקר אני מלאת בושה, רוצה להישאר בבית ולשכוח ממה שראיתי אתמול".
4 צפייה בגלריה
רסיסי זכוכית ונזק לגלידריה
רסיסי זכוכית ונזק לגלידריה
רסיסי זכוכית ונזק לגלידריה
(צילום: קובי קואנקס)
גם בעלי העסקים היהודים בטיילת התקשו להתמודד עם המראות האיומים. יוני עזרא, בעלי הסטלה ביץ', נכח בעסק, הצמוד למקום בו התרחש ניסיון הלינץ', באותה שעה, ומספר שחש שמדובר בעניין של זמן.
"ידענו שעוד מעט כל הלחץ יתפוצץ. אני אנטי אלימות, זה נוגד לחלוטין את השקפת עולמי, לבצע לינץ' בבן אדם ככה באמצע הרחוב זה דבר נורא. אנחנו חיים כאן עם הערבים, הם קונים אצלי, יושבים כאן, כל בעלי העסקים בטיילת מכירים ועובדים זה לצד זה, אין כאן איזה שד שפתאום צץ, החיים כאן שלווים ובטוחים".
הופתעת?
"כשכל המדינה בוערת זה לא מפתיע שזה מגיע לבת ים. מדינת ישראל חיה בסיר לחץ, אנשים איבדו את ההיגיון. אני חייב לציין שהשטח היה מלא בשוטרים, אני גר קרוב וראיתי אותם במו עיני רצים מצד לצד, נלחמים בטרוף לשמור על הסדר, מי שמנסה להאשים את המשטרה עושה טעות חמורה, אלו היו אנשים שאיבדו את זה ולא ראו בעיניים ושום שוטר לא יכול היה לעצור אותם".
4 צפייה בגלריה
נזקי הוונדליזם
נזקי הוונדליזם
נזקי הוונדליזם
(צילום: קובי קואנקס)
ניסית לדבר עם המתפרעים?
"מי הם בכלל? אני לא מכיר אותם, פרצוף אחד מוכר לא ראיתי שם. אם הם יבואו אלי לעסק אני אשמח לנזוף בהם, לנסות להכניס בהם קצת שכל והיגיון, אבל אני אומר חד משמעית, לא זיהיתי שם ילד אחד".
ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, שנפצע אמש במהומות, קורא הבוקר (חמישי) לתושבי העיר להוקיע את המתפרעים ומבקש מההורים לקחת אחריות: "אל תתנו לילדים לצאת למהומות".
4 צפייה בגלריה
ניסיון הלינץ' בנהג הערבי
ניסיון הלינץ' בנהג הערבי
ניסיון הלינץ' בנהג הערבי
(צילום: פרטי)
במהלך שעות הלילה הסתובב ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, בשטח וניסה להרגיע את הרוחות, הוא כתב ברשתות החברתיות, עודד נבחרים נוספים לסייע, ואף הגן על עיתונאי כשההמון ניסה להתנפל עליו. בשלב מסוים הוא נפצע בעצמו, כאשר יחד עם שני פקחים עירוניים, ניסה להפריד בין קבוצות של המתפרעים שהשליכו עליהם קסדות ואבנים. ברוט נפצע קל וקיבל טיפול רפואי בשטח.
4 צפייה בגלריה
נזק כבד בויקטורי
נזק כבד בויקטורי
נזק כבד בויקטורי
(צילום: קובי קואנקס)
הבוקר מיהר להערכת מצב וסיפר על תחושותיו: "הלינץ' הנוראי הזה הוא מעשה תקיפה אכזרי וברברי ויחד עם מעשה הוונדליזם שנעשה בטיילת אין לזה שום דבר בינם לבין הרוח הבת ימית שלנו, ואין שום דבר בינם ובין היהדות. אנחנו צריכים כולנו כאיש אחד להוקיע את הדברים הנוראיים האלה שבוצעו על ידי מארגנים שהגיעו מחוץ לעיר ושלהבו פה את הקהל.
כל מי שהיה מעורב במעשים הנוראיים האלו יצטרך לתת את הדין, אבל כרגע אנחנו צריכים כולנו, תושבי בת ים לעמוד מאוחדים מול אותם אנשים שמוציאים שם רע לעיר שלנו ולתושבים המדהימים שלנו שרובם המכריע מתנגדים לדברים האלו".
איך אתה מרגיש אחרי אתמול בלילה?
"אני מרגיש טוב, אך אני לא העניין כאן. הדם של כולנו רותח, בטח כשאנחנו רואים טילים ולינץ' נגד יהודים, אבל זו לא דרכנו ואנחנו טובים יותר מהאויבים שלנו. אני קורא לכל ההורים לקחת אחריות הורית ולדאוג בשעות הערב שהילדים לא יוצאים למהומה או להתכנסות מיותרת, מטרתנו להשיב את השקט לבת ים ועל זה לא נתפשר".
לעדכונים - חדשות בת ים