אחד מאתרי הטבע העירוניים הבודדים בבת ים, המוכר בכינויו הגבעה האקולוגית, הפך לאחרונה לאתר להשלכת פסולת בניין ופסולת תעשייה – וזאת למרות שלטים האוסרים על כך ומבהירים כי מדובר בפארק אקולוגי.
3 צפייה בגלריה
הגבעה האקולוגית הפכה למזבלה
הגבעה האקולוגית הפכה למזבלה
הגבעה האקולוגית הפכה למזבלה
(צילום: שי אלבלינג)
מדובר על גבעת הכורכר הממוקמת בדרום מערב העיר וצופה על חוף תאיו, קרוב מאוד לדיונות שבשטח הגבול המוניציפלי עם ראשון לציון.
לפני מספר שנים, בתום עבודת שטח מאומצת של אנשי העירייה, בשיתוף אנשי המשרד להגנת הסביבה, הוחלט להפוך את האזור לפארק אקולוגי ושלט שהוצב במקום פירט את מיני הצמחים ובעלי החיים שניתן להבחין בהם בשטח. במקביל להכרזה על השטח כפארק טבע עירוני, נאסורה תנועת כלי רכב ממונעים והושקעו מיליוני שקלים בניקוי גבעת הכורכר. מהמקום ופונו עשרות טונות של אשפה שהצטברה במשך שנים.
בסמוך לטקס הפתיחה החגיגי שהתקיים לפני כשלוש שנים נשתלו בגבעה שתילים רב עונתיים, צמחי מרפא והוסדרו מסביבה, ואליה – שבילי עפר למטיילים. אולם בימים אלה נראה כי לא נותר זכר מההשקעה. "פעם טיפוס לראש הגבעה היה כייף גדול כי המקום היה פורח והנוף כמובן מדהים, אבל בחודשים האחרונים ההזנחה זועקת לשמיים", אומר חגי אסולין, תושב העיר. "הגבעה מלאה באשפה שאף אחד לא מפנה ויש שם שיירי גחלים ומדורות ואריזות של מזון וכיסאות וספות והמון זבל וזה לא נעים".
פרט לאשפה הרבה שעל ראש הגבעה, הושלכו בתקופה האחרונה ערימות רבות של פסולת בניין בשולי הדרך המקיפה והעולה אל הגבעה. מי שמבצעים את עבירות השלכת הפסולת הם כנראה קבלני בניין או אנשי שיפוצים המנצלים את העובדה כי השטח מרוחק מהכביש הראשי והגישה אליו נוחה מאוד.
3 צפייה בגלריה
הגבעה האקולוגית הפכה למזבלה
הגבעה האקולוגית הפכה למזבלה
פסולת בניין בלב פנינת טבע
(צילום: שי אלבלינג)
סביב לגבעה פזורות ערימות רבות של אריחים ישנים, ברזלי בניין, כלים סניטריים ישנים, באלות המשמשות לפינוי אשפה ועוד.
"אני לא מבין למה העירייה לא עושה פה פטרולים או מנסה לגלות, מתוך הערימות, מאיפה הזבל הגיע", תוהה אייל חדד, תושב העיר הנוהג לבצע פעילות ספורט באזור הגבעה. "מאוד לא נעים להסתובב בטבע כשיש ערימות פסולת כאלה שדי ברור שנהג טנדר הגיע, עצר לשנייה, זרק וברח. יש פה שלטים מסביב לגבעה שמזהירים מלשפוך פסולת, אבל כנראה שלא ממש אוכפים את זה".
מעיריית בת-ים נמסר: "הפיקוח העירוני מבצע אכיפה שוטפת, ומקיים באופן רצוף מארבים באזור הגבעה האקולוגית וכל השטח שמסביב. בנוסף, משתמש הפיקוח העירוני באמצעים טכנולוגיים כמו מצלמות שהוצבו באזור למלחמה בתופעה הפסולה, וישנה כוונה לרכוש רחפן ייעודי ולהכשיר פקחים למיגור התופעה. מתחילת השנה נערכו מספר מבצעים יזומים בעקבותיהם נתפסו ונקנסו עשרות משליכים באזור. אנו נמשיך לפעול ולנקוט בכל האמצעים הדרושים למניעת הישנות מקרים כאלה ושמירה על הסביבה".
3 צפייה בגלריה
הגבעה האקולוגית הפכה למזבלה
הגבעה האקולוגית הפכה למזבלה
איפה האכיפה?
(צילום: שי אלבלינג)