אין חולוני או בת ימי שאוהב לבלות ולא מכיר את האחים ניסים ואולי ברכה. אתם רגילים לראות אותם בחאפלות ב'סעידה על הפארק', יושבים על איזה דרינק ב'ברוני', או במסעדת הבשרים שלהם 'שכטר'. לפני כשבועיים, בעקבות הוראות משרד הבריאות, האחים ששמם הפך לשם נרדף לחיי הלילה בחולון, נאלצו לסגור את העסקים ולשלוח 200 עובדים לחל"ת. אבל בניגוד לבעלי עסקים אחרים שנכנעו להתפשטות הקורונה, הם לרגע לא חשבו לשבת בבית עד יעבור זעם. האחים ברכה מצטרפים לרשימה לא מבוטלת של בעלי עסקים שעשו את השינוי הקטן, שמאפשר לעסק שלהם 'לרוץ' גם בימים אלה.
4 צפייה בגלריה
האחים ברכה. "בכל הכוח"
האחים ברכה. "בכל הכוח"
האחים ברכה. "בכל הכוח"
(צילום: קובי קואנקס)

בעלים על קטנוע

"יש לנו מסעדת המבורגרים בשם 'פיקניק', שבכנות לא ממש השקענו בה", מספר ניסים. "המנהל של המקום אמר לי פעם 'עבורך פיקניק זה המחסן של השכטר', וזה היה נכון. כל המקום ממותג בקטע של היפסטרים, סקייטבורד ו'פופ־ארט', סגנון צבעוני וצעיר, ואני השקעתי הכל בעסקים הגדולים יותר. אבל דווקא עכשיו, כשהקורונה באה והפכה לנו את החיים הבנו שדווקא מ'פיקניק' תבוא הישועה. פתאום התאהבתי בעסק הזה שעד לאחרונה היה בתחתית סדרי העדיפויות שלנו. זה עסק שקל להתאים לו משלוחים, אז פתחנו תפריט משלוחים והתחלנו לעבוד בכל הכוח. מבעל עסקים שרגיל לשבת במשרד ולנהל את כולם מלמעלה הפכתי לשליח המבורגרים".
אדם שהיה 'בוס גדול' נאלץ עכשיו לצאת למשלוחים, זה לא קצת משפיל?
"ממש לא, אנחנו גאים בזה. אני שמח כל יום שיש עבודה ולשמחתי יש עבודה בשפע. רוב העובדים שלנו הם חבר'ה צעירים שהעסקים שלנו הם הבית השני שלהם, הם מתחננים שנפעיל אותם בלי תשלום. כל יום בא עובד אחר לעזור, רק כי הם לא מסוגלים לשבת בבית. כמונו גם הם מכורים לאנרגיות האלה. אנחנו כמובן מגבילים כי לא רוצים שתהיה התקהלות אבל זה כיף גדול לראות איזו משפחה יצרנו. עכשיו לשמחתי אנחנו עמוסים בעבודה, אני לא מסוגל לחשוב על היום שאחרי המצב הזה אבל אין לי ספק שנחזור בכל הכוח ועד אז מחזיקים מעמד ומחזקים את העובדים היקרים שלנו".

זר בלונים לגברת?

גם ערן בר־סלע מחולון עשה שינוי קטן בתפיסה. הוא מוכר כ'ערן הקירח עושה שמח', מפעיל ימי הולדת אהוב וסטנדאפיסט שעד לאחרונה התכונן למופע הגדול הראשון שלו. כשהמופע התבטל עקב איסור התקהלות וכך גם כל האירועים המתוכננים, בר סלע הבין שהפרנסה ממתינה לו במקום אחר.
4 צפייה בגלריה
בר־סלע. מנסה קסמים חדשים
בר־סלע. מנסה קסמים חדשים
בר־סלע. מנסה קסמים חדשים
(צילום: קובי קואנקס)
"כשרק התחיל הבלגן וכל ההופעות שלי בוטלו החלטתי לעשות קייטנה קטנה, חשבתי שזה מתאים כי כל מוסדות החינוך סגורים, אבל כשהבהירו שמטרת הסגירה היא בידוד ביטלתי את הרעיון וחיפשתי דרך חדשה להשתמש בכישרון שלי. בימים אלו אני מכין סדנה בתשלום עבור קוסמים צעירים".
כלומר?
"אני מסביר בשפה קלה כיצד להכין קסמים מדברים שלכולם יש בבית, כי אי־אפשר לצאת לרכוש בחנויות. בנוסף, בגלל שבימי הולדת אני מתעסק הרבה בבלונים התחלתי למכור מיצגי בלונים לימי הולדת ואירועים חגיגיים, יש היענות מדהימה כי הרבה אנשים מאוכזבים שהם לא יכולים לחגוג לאהובים שלהם, אז זר בלונים צבעוני ומשעשע זה פתרון נהדר. אני מכין יצירות גדולות ומשקיע את כל הלב, במקביל אני נמצא בביתי עם אשתי שהיא עובדת חינוך וילדיי, בני 9, 13 ו־18, גם הם לוקחים חלק בפרויקטים החדשים. הקטן עוזר לי להכין סרטוני הסברה, הגדול מצלם ועל האמצעית אנחנו מנסים קסמים חדשים כי היא קהל מעולה. זאת תקופה לא ברורה, אבל חייבים להפיק ממנה את המיטב, וכאיש שאוהב במה ואוהב להצחיק אני חייב להמשיך לעשות טוב לאחרים. זה ממלא אותי וגם הזמן עם הילדים בבית משמח אותי, פתאום יש לי זמן איכות איתם וזה כיף".

משלוחי תרופות וסירים

מי שפחות מתחבר לישיבה בבית זה ג', נהג מונית ותיק מבת ים, מעשן ובן 63, שעם פרסום ההנחיות החדשות התבקש לשבת בבית. "אני שייך לקבוצת סיכון מכל הכיוונים, הגיל הבריאות וכמובן העישון. ישבתי בבית יומיים ואמרתי לאשתי שתשכח מזה, אני לא מסוגל וזה לא בשבילי".
אנשים משתמשים במוניות בימים כאלו?
"ברור שיש הרבה פחות פניות. מי שעובד חזק אלה נהגי המוניות שעובדים עם חברות, בתי חולים או בנקים, לא כמוני, שעובד בעיקר בשטח עם נוסעים פרטיים. אבל למרות שאין נוסעים - יש שליחויות. כל הלקוחות הקבועים שלי מתקשרים לבקש שאעביר דברים. אני לא נכנס לסופרים או לבתי מרקחת כי אלו מקומות עם הרבה אנשים וזה מסוכן, אבל אני מעביר חבילות".
למשל?
מעביר תרופות וציוד חשמלי מבני משפחה או חברים, הרבה שולחים איתי תרופות להורים בסיכון, אני מעביר חבילות של מסכות ו'אלכוג'ל' מספקים פרטיים ללקוחות, וביום שישי היו לי מלא נסיעות של אוכל. מתברר שיש הרבה צעירים עצלנים בבת ים שרגילים לאכול אצל ההורים, ושפתאום מצאו את עצמם בלי סבא וסבתא שדואגים להם. זה בעיקר יולדות או צעירים בלי רכבים שההורים בישלו להם והם ממילא לא יכולים להיכנס לומר שלום ולשתות קפה אז ביקשו ממני להעביר סירי אוכל. היו לי הרבה פניות ביום שישי ואנשים כבר שריינו אותי ליום שישי הקרוב".
4 צפייה בגלריה
השף גיא רוזן. התאמות גם במחיר
השף גיא רוזן. התאמות גם במחיר
השף גיא רוזן. התאמות גם במחיר
(צילום: קובי קואנקס)
טוויסט לגורמה
הקונספט של משלוחי מזון בימי הקורונה פורח וגם גיא רוזן (43) מחולון עלה על הטרנד והתחיל להכין מאכלים עדתיים עם משלוחים.
כבר 21 שנה שרוזן הוא שף שמעביר סדנאות בישול אינטימיות ולקבוצות ומספק שירותי קייטרינג בוטיק. כשכל האירועים בוטלו הוא לא הפסיק לבשל, רק שינה את המתכונים. "אני בדרך כלל מתעסק באוכל איטלקי, אסייתי וגורמה, אבל צריך להתפרנס אז התאמתי את עצמי. אני מכין מזון מנחם וכיפי, קציצות, מרקים וכמובן מתוקים. אני מקפיד שהאוכל יהיה מותאם גם להקפאה כי אנשים צריכים מזון שמחזיק מעמד".
זאת התמחות שונה.
אין ספק. מדובר באוכל הרבה יותר עדתי אבל הפידבקים ממש טובים והכיוון הוא בעיקר לשבתות כי הרבה אנשים רגילים לאכול אצל ההורים ופתאום הם נתקעים בסופ"ש לבד. בנוסף, כולם מנסים להתרחק מהסופרים הומי האדם וארוחה עשירה דורשת קנייה מושקעת. בנוסף אני גם עושה משלוחים עד הבית בעצמי, אז זה פותר לאנשים הרבה בעיות".
בימים של חוסר ביטחון תעסוקתי, אנשים מרשים לעצמם לרכוש מזון לשבת משף בוטיק?
"כשאני אומר שהתאמתי את העסק אני מתכוון לכל ההיבטים, ביומיום אני עסק גורמה והמחירים בהתאם, אני יקר ואני יודע את זה, אבל כשאני מכין מזון מנחם בימים של הסגר אני מבין שאני חייב להוריד מחירים. גם כדי שאנשים יוכלו להרשות לעצמם וגם כי אסור לנצל מצב של אנשים. אני מאוד נהנה מהשינוי, אלה לא ימים שמתאימים להשקעות בפרסום אבל אני מניח שכשהמצב יירגע אני אתן יותר פוש בתחום הזה. בסופו של דבר אני עושה את מה שאני טוב בו, אני מבשל לאנשים וזה מה שחשוב".

אסור לפספס משבר

סביב הגישה החיובית הזאת פועלת בימים אלו חברת 'Seedbiz’. הבעלים, ניצן פלג מבת ים ושותפיו הקימו את אתר 'פשאנגה' שמשמש כפלטפורמה המדמה קניון וירטואלי, ובימים אלו הם מציעים פתרונות לעסקים שנקלעו למשבר כלכלי בעקבות משבר הקורונה.
4 צפייה בגלריה
 ניצן פלג. זמן טוב לייעול
 ניצן פלג. זמן טוב לייעול
ניצן פלג. זמן טוב לייעול
(צילום: קובי קואנקס)
"וינסטון צ’רצ’יל אמר שאסור לבזבז משבר טוב וזה בדיוק מה שקורה עכשיו. בעל עסק שסגר את המקום והלך לבכות בבית מבזבז זמן יקר שאין לו. דווקא עכשיו פונים אלינו יותר בעלי עסקים שמחפשים לנצל את המצב שנקלעו אליו לטובת העסק, חלקם מבקשים סיוע בלקיחת הלוואות אבל הרבה מבקשים לדעת כיצד הם יכולים לתת ערך מוסף ולהשאיר את העסק שלהם רלוונטי גם בימים אלו. אני מזכיר ש'אלי אקספרס' שהיום היא אימפריה הוקמה בעקבות המשבר הכלכלי העולמי ב־2008, הבעלים הבין שיש קושי למשוך פיזית את הלקוחות ופתח פלטפורמה שהיום כולם מכירים ורוכשים בה".
אז איך הופכים לימון ללימונדה בימי הקורונה?
"זה מאוד אינדיבידואלי, כי כל עסק פועל אחרת. מי שעושה משלוחים אז ברור שזה הזמן שלו להשקיע בזה אבל יש כאלו שהשירות שלהם לא יכול לעבור במשלוחים והם צריכים להשקיע את הזמן הזה בלשפר את העסק שלהם. הרי ביומיום בעל עסק יכול לחלום על שבועיים של חופש בהם הוא יכול להתרכז רק בשיפור העסק שלו, הימים האלו הם הזדמנות לבחון מקרוב את העסק, להבין מה פחות הולך ומה הולך יותר טוב, מה נקודות התורפה שלך ומה החוזקות. בעלי העסקים יהיו המומים כשהם יבינו מה באמת חסר להם בעסק כי בימי שגרה אין להם זמן להקדיש לזה מחשבה. לראשונה ובאופן חד־פעמי הם יכולים לראות מלמעלה מה קורה בעומק העסק ולבחון מבחוץ מה באמת קורה. הראש הישראלי מבריק ובעידן שאחרי הקורונה הרגלי הבזבוז של כולנו ישתנו, זה הזמן שלכם להפוך את העסק שלכם ליותר יעיל ונכון".