כמה מביניכם נאלצתם בסבב הלחימה האחרון לרוץ בעת אזעקות אל חדר המדרגות, המקלט או "המקום הבטוח ביותר בבית"? בבת ים מדובר ברוב מוחץ של התושבים. כ-86% מהדירות בעיר בת ים הן ללא ממ"ד. מניתוח נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי מתוך 52 אלף הדירות הקיימות בעיר, ב-44 אלף דירות אין כיום מרחב מוגן.
בת ים מדורגת במקום הראשון בישראל בשיעור הדירות ללא ממ"ד מתוך כלל הדירות בעיר.
2 צפייה בגלריה
(ממ"ד. צילום: נחום סגל)
הבדיקה נעשתה ברקע סבב הלחימה האחרון של ישראל בעזה שבמסגרתה נורו על ישראל יותר מ-4000 טילים. ירי הרקטות גבה את חייהם של 8 אזרחים ישראלים, חייל צה"ל אחד ו-3 תושבים זרים. כמעט כל הקורבנות נהרגו מפגיעות ישירות בבתים שאולי היו ניצלים לו היה להם ממ"ד.
2 צפייה בגלריה
ממ"דים בישובים
ממ"דים בישובים
ממ"דים בישובים
(צילום מסך: הלמ"ס)
המספר הזעום הזה העלה, לדברי אנשי נדל"ן מקומיים, משמעותית את החיפוש של תושבי העיר אחר דירות עם ממ"ד. הנתון הזה הפך לאחד הבולטים בחיפושים (בנוסף למרפסת השמש, שאת יתרונותיה הבינו תושבי העיר במהלך סגרי הקורונה).
אבי זיתוני, בעלי חברת א. זיתוני הבונה בעיר את פרויקט "זיתוני פארק הים", מסביר כי, "המבצע הצבאי והטילים שנורו על ישראל מחדדים באופן שאיננו משתמע לשני פנים את החשיבות של ממ"ד בכל בית. כבר לא מדובר במוצר שהוא מותרות אלא בהכרח קיומי שמציל חיים.
שיעור הדירות ללא ממ"ד בעיר בת ים הוא לא פחות ממחדל שהמדינה חייבת לתקן – באמצעות קידום תוכניות להתחדשות עירונית בעיר ובהיקפים גדולים. בנוסף, העירייה צריכה גם לקדם את הנפקת היתרי הבנייה בשכונת פארק הים שהיא עתודת הקרקע האחרונה בבת ים, ויפה שעה אחת קודם, ניסיון העבר מלמד שסבב הלחימה הבא הוא רק עניין של זמן".
קראו גם:
מניתוח נתוני הלמ"ס ברמה ארצית, עולה כי ל-50% מהדירות בישראל אין כיום ממ"ד. מתוך 2.5 מיליון דירות בישראל, רק לכ-1.246 מיליון יש ממ"ד. לצורך בדיקה זו נבחנו מספר הדירות בכל עיר כפי שמדווחת הלמ"ס, בניכוי מספר הדירות שנבנו עם ממ"ד בכל הארץ מאז מלחמת המפרץ, וביצוע אומדן לשיעור הדירות ללא ממ"ד בכל עיר.

מה קורה בערים אחרות?

אחרי בת ים, העיר בני ברק נמצאת במקום השני בערים מבחינת היעדר ממ"דים - 81% מהדירות בעיר הן ללא ממ"ד; במקום השלישי נמצאת חיפה עם 80% מהדירות ללא ממ"ד, ירושלים עם 72%, גבעתיים, חולון ות"א עם 71-70% מהדירות ללא ממ"ד. ברמת גן ל-64% מהדירות אין ממ"ד, בהרצליה ל-60% ואת העשירייה הראשונה סוגרת כפר סבא עם 58% מהדירות בעיר ללא ממ"ד.
גם ביישובים שרשמו קורבנות במתקפות הטילים מעזה, הממ"דים בולטים בהיעדרם: בראשון לציון ובאשקלון ל-52% ו-33% מהדירות בהתאמה אין ממ"ד. בשדרות ל-37% מהדירות אין ממ"ד.
לעדכונים - חדשות בת ים