את כל 11 ילדיה, למעט שניים שנולדו בהודו במהלך שליחותה בבית חב"ד בפושקר, ילדה זלדה גולדשטיין במרכז הרפואי קפלן. אבל שום דבר לא הכין אותה למה שהתרחש בשבוע ה־37, בעיצומו של הריון בסיכון: בתה נמצאה כחיובית לקורונה, והיא עצמה החלה להרגיש לא טוב.
4 צפייה בגלריה
פרופסור קובי בר ויולדת בוולפסון
פרופסור קובי בר ויולדת בוולפסון
פרופסור קובי בר ויולדת בוולפסון
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
כל זה קרה בעיצומם של הפרסומים על המאושפזות החדשות במחלקות הקורונה, שלא נראו בשני הגלים הקודמים: נשים בהריון שמצבן מוגדר קשה. מד הדאגה מן הסתם עלה. "בבדיקה הראשונה שעשיתי יצאתי שלילית, אבל בבדיקה נוספת נמצאתי חיובית", מספרת גולדשטיין על השבוע המלחיץ שעבר עליה. "ברגע שהחום החל לעלות, הרופאים המליצו על לידה מוקדמת".
בעוד כל בני משפחתה נמצאים בבידוד, גולדשטיין אושפזה במרכז הרפואי קפלן וילדה בלידה רגילה. "הצוות היה מדהים", היא אומרת. "כיוון שאף אחד מבני המשפחה לא יכול היה להתלוות אלי, הייתי לבד, אבל הצוות לא נתן לי להרגיש לבד, הייתי עטופה. באו לקראתי בכל דבר והביאו לי לחדר כל מה שצריך. הם עורכים מעקב מהתינוקייה וזו היערכות לא פשוטה, כמו ליווי פרטי, ויש לי הרבה הערכה ותודה".
מניסיונך, מה ההמלצה האישית שלך לנשים שמגלות במהלך ההריון שנדבקו בקורונה?
"מי שחיובית שלא תישאר בבית, שתקבל מיד המלצה רפואית מה לעשות כי המחלה לא צפויה. אני הגעתי מיד כשהתברר שאני חיובית והלידה המוקדמת היתה החלטה חכמה. עם כל הכאוס שמתנהל היום בחוץ, כיביתי את כל החדשות והתמקדתי בתפילות, שבעזרת השם תהיה גאולה לכל עם ישראל מהקורונה".
4 צפייה בגלריה
הצוות הרפואי בבית חולים וולפסון, השבוע
הצוות הרפואי בבית חולים וולפסון, השבוע
הצוות הרפואי בבית חולים וולפסון, השבוע
(צילום: קובי קואנקס)

המרכז הרפואי קפלן: לידה בלי מסכה

כמו כל המחלקות בבתי החולים ששינו את פניהן, גם במיון ילדות ובמחלקת היולדות במרכז הרפואי קפלן יש נהלים חדשים, ובעיקר חדרים נפרדים המיועדים למבודדות ולחולות קורונה. "אם מגיעה חולת קורונה היא נמצאת בחדר מבודד ויש הגבלה על מספר המלווים", מסביר ד"ר רוני לוי, מנהל חדר לידה במרכז הרפואי קפלן. "כשיולדת מגיעה למיון היא צריכה לעטות מסכה, כי יש מסביב זוגות נוספים וצוות. כשהיא נכנסת לחדר הלידה היא נמצאת בחדר מבודד עם המלווה. כשמתחיל תהליך הלידה היא יכולה להיות בלי מסכה, כי הצוות מתמגן".
לאחרונה פורסמו עוד ועוד מקרים על יולדות במצב קשה.
"רוב היולדות שנדבקות בקורונה אינן במצב קשה, אבל כפי שפורסם, גם אלינו מגיעות יולדות במצב קשה. אם אישה בשבוע ה־30 נמצאת חיובית לקורונה ויש לה בעיית נשימה, הקורונה ככל הנראה לא מגיעה אל העובר, אבל הבעיה הנשימתית לא מאפשרת לה לספק חמצן לעובר. קרו מקרים בארץ, וגם בקפלן, שיילדנו מוקדם. המקרים האלה לא שכיחים אבל הם בעייתיים".
חולה מאומתת יכולה להישאר עם התינוק שלה אחרי הלידה?
"ברוב המקרים המחלה לא קשה, הווירוס כנראה לא מגיע אל העובר, וגם אם התינוקות נדבקים אחרי הלידה, בדרך כלל המחלה קלה. כשהקורונה התחילה היו מפרידים במקרים כאלו, עכשיו ניתן להיות עם התינוק ולהניק".
כדי להתגבר על המכשולים וכדי להרגיע את היולדות, ניתן להיכנס לסיור וירטואלי בחדר הלידה, שנערך בתקופת הקורונה. "יש לנו מועדון יולדות וניתן להגיע לסיור אישי, ויש לנו קורס להכנה ללידה בזום", מסביר ד"ר לוי.
4 צפייה בגלריה
ד"ר רוני חן
ד"ר רוני חן
ד"ר רוני לוי
(צילום: מרכז רפואי קפלן)

המרכז הרפואי שמיר־אסף הרופא: בדיקת קורונה לכל יולדת

גם במרכז הרפואי שמיר־אסף הרופא מזהים את העלייה במספר חולות הקורונה שמגיעות לחדר הלידה. "יש עלייה וכפועל יוצא גם יותר סיבוכים של הקורונה", אומר מנהל חדרי הלידה, ד"ר משה בצר. "יש הרבה יותר נשים שמגיעות אלינו עם חום, הפרעות בנשימה או רמה נמוכה של חמצן בדם. לאחרונה גם היתה עלייה במספר הנשים עם דימומים לא נשלטים, ואנחנו מייחסים את זה לתחלואת הקורונה. חשוב לציין מצד שני שכולן הגיעו אלינו, טופלו ושוחררו כשהן במצב טוב. אף אחת לא נפטרה חלילה", הוא אומר.
מאז החל נגיף הקורונה להתפשט במדינה, עברה מחלקת היולדות לנוהל קורונה כפי שנעשה בכל בית החולים. כעת, כל יולדת שמגיעה עם צירים מתקדמים לקראת לידה צריכה לעבור בדיקת קורנה כחלק מסדרת הבדיקות השגרתית. "אם הסטטוס של היולדת ידוע לנו מראש והיא חולה או מבודדת, היא תיכנס למחלקה מיוחדת, ייעודית. שם הצוות הרפואי מתמגן בהתאם, אבל לרגע אחד לא זונח את חוויית הלידה. חולות קורונה מקבלות את אותו יחס חם ודואג כמו כל יולדת. נשים אחרות יעברו בדיקת קורונה כדי לדעת שהן אינן נשאיות של הנגיף".
הצוות לא חושש להיות במגע עם יולדות חולות קורונה?
"לא, הוא מכיר את הסיכונים ומתמגן בהתאם. יש אפילו נשים שמגיעות ממקומות רחוקים כמו ירושלים או קריית גת, כי הן שמעו שאצלנו אין הפרדה, אנחנו לא מתייחסים אחרת ליולדות חולות".
היתה לכם דילמה אם להפריד בין יולדת חולת קורונה לבין הרך הנולד מחשש שיידבק?
"זו דילמה, אבל החלטנו שלא להפריד. אישה חולת קורונה לא צריכה לשמור על מרחק, כי ידוע שיילודים נולדים עם נוגדנים וגם כמעט ולא נדבקים. אכן אין ספק שהיתה פה דילמה, אבל כנוהל וכמחשבה הומנית החלטנו להשאיר את האמא ואת היילוד יחד, אלא אם האמא לא רוצה, אבל לא נתקלתי במקרה כזה".
חדר הלידה הוא מקום שדורש המון תמיכה. בטח קשה לצוות לשמור על ריחוק, ללא אפשרות לחבק ולתמוך.
"החלטנו לא לוותר על זה. אפשר לגעת. כמובן שזה לא כמו שהיה בעבר אבל אנחנו עדיין נותנים את החיבוק החם במסגרת המגבלות. חוץ מזה, לפעמים מילה טובה או חיוך שווים יותר".

4 צפייה בגלריה
ד"ר משה בצר
ד"ר משה בצר
ד"ר משה בצר
(צילום: שמיר אסף הרופא)
בית חולים וולפסון: אמא חיובית ותינוק שלילי נשארים יחד
"בית חולים וולפסון ערוך להתמודד עם הקורונה גם במחלקת יולדות", אומר פרופסור קובי בר, מנהל אגף נשים ויולדות וראש החוג למיילדות וגינקולוגיה של הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב. "הצוות תמיד ממוגן, מותר לצרף רק מלווה אחד ואנחנו מבצעים בדיקות סקר. נשים שחיוביות לקורונה מיד מופנות למסלול שונה. יש חדרי לידה וניתוח ייעודיים עבורן ובמידת הצורך גם אשפוז שנמצא במחלקת קורונה. נשים שמתגלות כחיוביות בתוך המחלקה, אנחנו מיד מעבירים לחדרים נפרדים. בחלק מהמקרים אין סימפטומים למרות שהן חיוביות, לכן נוקטים משנה זהירות".
מה לגבי התינוקות?
"על פי רוב העדויות, הקורונה לא עובדת במהלך הריון לעובר, ולמרות שבהתחלה הפרידו בין אמא חיובית לתינוק שלילי, היום ההעדפה היא להשאיר אותם ביחד כי זה לא משפיע עליו גם במקרה של הנקה. ההשפעה היחידה היא במקרה שהאמא מראה סימפטומים קשים ואנחנו נאלצים לבצע לידה מוקדמת והתינוק נולד פג. גם בתינוקייה יש הפרדה: מחקרים מראים שאחד ל־50 תינוקות של אימהות חיוביות לקורונה יידבק, ואנחנו מעדיפים להיזהר. מבחינת מצב הרוח, כמובן שיש יותר לחץ ונשים מאוד חוששות מכל בדיקה וממצב התינוק שלהן, אבל בדיוק בגלל זה אני מעביר את המידע החשוב הזה. כשהיולדות מקבלות אינפורמציה הן יותר רגועות ואנחנו משקיעים המון זמן בהסברה".