סיפור חייו של פנטה טרפה (25) התקדמו במסלול בטוח. כילד שעלה מאתיופיה וגדל בשכונת רמת הנשיא בבת ים, הוא חלם על שירות צבאי משמעותי, וכבר כנער השתתף בפעילות של תנועת הנוער "אחרי". לימים אכן הצליח להגשים את חלומו והתגייס לצנחנים, שם התקבל לקורס קצינים ושימש כקצין בגדוד 906. בשנת 2017 אף נבחר למצטיין נשיא וקיבל תעודת הוקרה מראש עיריית בת ים דאז, יוסי בכר. "זה כבוד גדול בשבילי להיות חייל מצטיין במדינת ישראל, שהמשפחה שלי חלמה לעלות אליה כל השנים", אמר אז טרפה הנרגש.
2 צפייה בגלריה
טרפה. היה אמור לשמש דוגמה לצעירים אחרים
טרפה. היה אמור לשמש דוגמה לצעירים אחרים
טרפה. היה אמור לשמש דוגמה לצעירים אחרים
(צילום: מתוך אתר צה"ל)
אלא שלפני כשנתיים קיבלו חייו תפנית לא צפויה כשהואשם באינוס ומעשה מגונה בנסיבות מחמירות, במעשה מגונה ובתקיפה הגורמת חבלה ממשית. לנוכח חומרת האישומים קבע בית המשפט שטרפה ישהה במעצר בכלא הצבאי רימונים עד לסיום ההליך המשפטי נגדו. ביום ראשון השבוע נמצאה גופתו, ככל הנראה לאחר שטרפה שם קץ לחייו. חבריו ובני משפחתו עדיין מנסים להבין מה השתבש וכיצד סיפור ההצלחה הישראלי הסתיים בטרגדיה.
קראו גם:

"מה קרה למפקד?"

כשהתבשר על מותו, עורך דינו של טרפה, אדי אבינועם, היה משוכנע שמדובר במתיחה גרועה, "יש לי המון לקוחות אבל הבחור הזה נגע ללבי. אם נשים בצד את האישומים שמיוחסים לו, הוא היה אדם מיוחד, מנהיג, כריזמטי, צנוע ותמציתי שתמיד מדבר בשפה הצבאית שנטמעה בו, אבל גם אדם חייכן ומאוד חיובי. מאז שזה קרה אני מקבל המון טלפונים מחיילים שלו שמנסים להבין מה קרה לו. אסור לשכוח שהוא נפטר בחזקת חף מפשע. אף בית משפט לא הרשיע אותו".
מה הוא סיפר על חייו בכלא?
"הוא היה מאוד אהוב על כולם, על האסירים ועל הסוהרים, ואפילו קיבל תעודת הוקרה על תרומתו בהקמת מרכז תעסוקה לאסירים. זה לא דבר של מה בכך, חשוב להבין שהיה לו יותר עתיד מאשר עבר. לפני שבועיים נפגשנו וביום רביעי היינו אמורים להציג מול השופט את הסדר הטיעון שהושג והוא היה שונה מאוד מכתב האישום המקורי. למעשה רק האישום הראשון והחמור נותר וגם בו היתה הסכמה להקל ולהוריד את הנסיבות המחמירות. בפגישה דנו בעניינים טכניים, עדי אופי וכדומה, עשינו תוכניות. הרי אם הסדר הטיעון היה מתקבל הוא תוך מספר שנים היה משתחרר, הוא היה בסך הכל בן 25, כל חייו לפניו".
2 צפייה בגלריה
עו"ד אדי אבינועם
עו"ד אדי אבינועם
עו"ד אדי אבינועם
(צילום: פרטי)
אז מה לדעתך השתבש?
"אני באמת לא יודע מה קרה, זה מסוג המקרים שגם אני בהלם. מבחינתנו כל האופציות על השולחן, אנחנו עדיין לא יודעים מה קרה, אני יכול רק לומר מה עובר לי בראש. אולי דווקא כשהיינו כל כך קרובים לסוף הוא הבין שהוא ייאלץ להודות בדברים מסוימים שלטענתו הוא לא עשה ולא יכל לשאת את זה. מחשבה נוספת היא שאולי הוא לא היה מסוגל להתמודד עם הבושה, העובדה שקצין מצטיין ונערץ על פקודיו צריך להודות בכתב אישום כזה, גם אם הוא מאוד מקל, עדיין לא היתה פשוט עבורו.
"אני 30 שנה במקצוע ומעולם לא הייתי במצב כזה", מוסיף עורך הדין, "גם אני וגם משפחתו לא באמת מבינים איך זה קרה, לא היה שום רמז ושום קמצוץ של אזהרה שהוא מתכוון לעשות מעשה כזה".
גם בסביבת מגוריו של טרפה בשכונת רמת הנשיא התקשו לעכל את הבשורה, הפעיל החברתי אריה צ'קול פגש את טרפה לראשונה לאחר קבלת מצטיין הנשיא, "אמנם הכרנו רק לפני ארבע שנים, אך התרשמתי ממנו מאוד. הוא נראה לי אדם חייכן, שאפתן ובעל רצון רב להצליח. באותה עת ראיתי אותו כמלח הארץ שיהווה דוגמה ומודל חיקוי עבור ילדים וכמובן גם השראה עבור צעירים ובני הדור הבא שמתגייס אחריו לצבא. עצוב לי שסיים את דרכו בצורה כזו ובגיל כה צעיר, תנחומיי למשפחתו".

אישומים חמורים

האישומים נגד טרפה חמורים מאוד. על פי כתב האישום שהוגש נגדו, ביולי 2019 בשעה 4:00 לפנות בוקר הוא תקף אישה בחוף הסלע בבת ים, חסם את פיה ולמרות שהיכתה אותו הוא דרש ממנה לקיים עימו מגע מיני. הקורבן נאבקה, אך הוא ביצע בה מעשה מגונה ואינוס. כשעובר אורח ניסה לסייע לה, טרפה, על פי הנטען, אמר לו כי היא בת זוגו. על פי האישום השני, בנובמבר 2019 סמוך לשעה 2:00 לפנות בוקר טרפה חבט בישבנה של צעירה ברחוב יוספטל בעיר, כשהצעירה ניסתה להתעמת עימו הוא דחף והפיל אותה ארצה ואף בעט בראשה.
על פי האישום השלישי, כשבוע לאחר המקרה השני, טרפה הלך בשעה 3:00 לפנות בוקר ברחוב רוטשילד בבת ים ותקף אישה נוספת. הוא דחף אותה, בעט בה והוליך אותה במורד גרם מדרגות. המתלוננת זעקה לעזרה אך הוא תפס אותה בצווארה במטרה להשתיקה, דחף אותה, גרם לנפילתה במורד גרם המדרגות, בעט בחוזקה בראשה ואחז בצווארה בחוזקה, עובר אורח הצליח להבריח אותו.
בבקשת המעצר שלו כתבה עו"ד טליה קלמרו: "מעשיו של המשיב בוצעו בכוח ובאלימות מינית ופיזית חסרת רסן, כלפי נשים אקראיות, אשר הלכו לתומן ולבדן ברחובותיה של עיר. כלל המעשים מעידים על דפוס פעולה חוזר, במסגרתו מאתר המשיב את קורבנותיו, עוקב אחריהן ונוקט כלפיהן אלימות מינית ופיזית, תוך שאינו שועה לתחנוניהן".
משפחתו של טרפה אינה מתכננת להמשיך להמתין בשקט, הם דורשים משב"ס לתת דין וחשבון כיצד קרה מצב בו אסיר תחת השגחתם נטל את חייו. "זאת תופעה מאוד חמורה ומאוד נפוצה", אומר עו"ד אבינועם. "פעם אחרי פעם אסירים מסיימים את חייהם בין כותלי הכלא, בשב"ס מסיקים מסקנות אבל זה שוב קורה. הם טוענים שלא ניתן לפקח אחרי כל אסיר כל הזמן, אך תפקידם לשמור על בריאות הגוף והנפש של אלו שלא בחרו להיות שם ואנחנו מצפים לתשובות".
מדוברות השב"ס נמסר: "האסיר נמצא ללא הכרה בתאו. הוזמן נט"ן, אולם לאחר נסיונות החייאה שלא צלחו נקבע מותו במקום. העצור, שהיה במהלך משפטו, היה עצור עד תום הליכים בחשד לעבירות מין. האירוע ייבדק כנהוג".
כל העדכונים - חדשות בת ים