המלחמה שינתה את חייו של מתן לחמי (26), תושב בת ים וסטודנט במכון הטכנולוגי HIT בחולון, מקצה לקצה. כאשר יצא לחופשה ראשונה מהקרבות בעזה, הבין שהוא, כמו רבים מחיילי המילואים, נמצא במצב נפשי קשה ומדוכדך. את הדרך שלו להתאוששות הוא הפך למיזם משמח.
4 צפייה בגלריה
מתן לחמי. אילוף כלבים
מתן לחמי. אילוף כלבים
מתן לחמי. מצא חבר שיעזור לו
(צילום: פרטי)

לחמי הוא בוגר תיכון חשמונאים בבת ים, ולאחר מכן התגייס לגולני והמשיך לקורס חובשים וכמפקד בביסל"ח. לאחר השחרור החל ללמוד הנדסת חשמל תוך התמחות בביו-רפואה במכון הטכנולוגי HIT בחולון, אלא שבמהלך השנה השלישית ללימודים פרצה המלחמה.
"בשבעה באוקטובר קראו לי למילואים, ישר ירדנו לבסיס בדרום והתחיל תקופה של הכנה. אחרי חודש של מילואים. הייתה האופציה לחלק את הפלוגה לסבבים, ויצא שאני בסבב שיוצא הביתה קודם. ברגע שזה קרה, המצב הנפשי היה קשה מתמיד".

קראו גם:

4 צפייה בגלריה
מתן לחמי. אילוף כלבים
מתן לחמי. אילוף כלבים
מון. תמיכה נפשית והרבה אהבה
(צילום: פרטי)

מה עזר לך באותה תקופה?
"היו כאלה שאימצו כלבים שמצאו בעזה, וגם אני הבנתי שזה זמן טוב להביא כלבה. זה היה סימן של חיים והמשכיות, ורצינו להראות כל מה שניתן שקשור לתקומה, וכך בעצם בת זוגי ואני לקחנו גורה, פודלית קטנה בשם מון".
מהר מאוד הבין שהטיפול בכלבה הקטנה הביא משמעות נוספת לחייו, והוציא אותו מהדכדוך והעצב. כך נולד הרעיון לסייע גם למשרתי מילואים אחרים במצבו.
מה בעצם הרעיון?
"הרעיון שלי היה לעשות שיתוף פעולה של מילואימניקים עם כלבים, להביא לאימוץ של חיות. זה התחיל מפיילוט קטן דרך המכללה, ולאחר שבחנתי אפשרויות שונות מצאתי את 'מרכז הכלב והאדם', והחלטנו לפתוח קורס מיוחד לסטודנטים שעושים מילואים וגם לאנשי הצוות עצמו".

4 צפייה בגלריה
מתן לחמי. אילוף כלבים
מתן לחמי. אילוף כלבים
קורס אילוף כלבים ותמיכה נפשית
(צילום: פרטי)

למה זה כל כך משמעותי ואפילו משנה חיים בעינייך?
"שירתנו במילואים בתקופה של אי-ודאות, והרבה אנשים היו בדיכאון מוחלט, וזה שינה גם את החיים שלי. הבנתי שלדאוג לכלב זה לא להישאר במיטה עם המחשבות שלך. צריך לקום ולטייל עם הכלב, לדאוג לו, להאכיל אותו, והוא בתמורה נותן לך הרבה מאוד אהבה ותחושה של חיוניות. הבנתי שזה משהו שיכול לעזור מאוד".
מניסיון אישי?
"בוודאי. מאז שאימצתי את מון, הכלבה שלי, היא עוזרת לי מאד להתגבר על כל הקשיים והמורכבויות שהמילואים הביאו איתם. מאז שחזרתי מון מלווה אותי ואני מודה מקרב לב למכון שנעתר לבקשתי ויצר את הקורס הכל כך חשוב הזה".

4 צפייה בגלריה
מתן לחמי. אילוף כלבים
מתן לחמי. אילוף כלבים
מתן לחמי. אילוף כלבים מסייע במצב הנפשי
(צילום: פרטי)

מתן הבין שליכולת לאלף כלב יש השפעה חיובית על ההתמודדות עם הקשיים הנפשיים שעולים לאחר שירות במילואים, והחליט להציע את הרעיון למשרד הדקנט במכללה. משרד הדקנט נענה לאתגר וזכות מתן קשר עם "מרכז הכלב והאדם" - בית ספר לאילוף בתל אביב, והקורס יצא לדרך.
לחמי: "מדובר במהלך לא שגרתי שהמכון אימץ בחום, תוך הבנה של הצרכים המיוחדים של הסטודנטים שחוזרים משירות קרבי ורוצים לשלב חוויה טיפולית עם הכלבים שאימצו, לתמוך בסטודנטים המילואימניקים לא רק באקדמיה אלא גם בחייהם האישיים ובבריאותם הנפשית".