כבר שנים רבות שזיוה שומרוני (54), עורכת סיורים לתיירים בשכונת גורדון בבת ים שבה היא גרה, אבל סיור אחד בחודש מאי 2017 הוציא אותה למסע בלתי ייאמן, "כשהגעתי עם הקבוצה לגן ברוור, סיפרתי להם שתושבי האזור מכנים אותו 'גן מנשה' על שם הקיוסק המיתולוגי שפעל בו.
4 צפייה בגלריה
זיוה שומרוני על רקע השלט הישן. יוחלף בטקס חגיגי
זיוה שומרוני על רקע השלט הישן. יוחלף בטקס חגיגי
זיוה שומרוני על רקע השלט הישן. יוחלף בטקס חגיגי
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
במפות, נקרא המקום 'גן הלפר' על שם המשורר והמחזאי, אבל במקור הוא בכלל נקרא על שם אברהם יעקב ברוור, גיאוגרף והיסטוריון ידוע שבנו, פרופ' משה ברוור, כתב את האטלס", משחזרת שומרוני איך הכל התחיל. "לפתע תושב השכונה וממייסדי העיר בת ים, אוריה מדר, תיקן אותי ואמר שהשלט שגוי וכי הגן אכן נקרא על שמו של ד"ר ברוור, אך הכוונה היתה לרופא המיתולוגי שחי כאן".
המידע החדש לא נתן לשומרוני מנוח והיא ביקשה לקבל ממדר עוד מידע על אותו רופא מסתורי, "הוא סיפר לי שמדובר ברופא שהגיע מאיטליה לשכונה בשנותיה הראשונות של המדינה. ד"ר ברוור היה רופא שעבד בקופת חולים מכבי, ביתו היה היכן שהגן נמצא כיום והוא היה פעיל ביחידת מגן דוד אדום בבת ים. הוא נהרג בתאונת דרכים קטלנית בדרכו לטפל באחד ממטופליו, ומשפחתו, שלא יכלה לשאת את האובדן, חזרה לאיטליה. באותו הרגע, הבטחתי למדר לחקור את הנושא לעומק ולבדוק אם נעשה עוול היסטורי לאחת מהדמויות החשובות בהיסטוריה של השכונה שלנו".

מספר רישיון 2121

שומרוני היא דמות מוכרת בעיר. היא פעילה בהנהגת ויצ"ו ובהנהגת מועצת הנשים בת ים, חברה בפורום לעירוניות בישראל, חברה מלווה בגל הגאה בבת ים, מתנדבת ב"מוטב יחדיו" ומרכזת תחום המיתוג ברובע צפון מטעם הקהילה. את החקירה היא התחילה בכנס השנתי של עמותת ותיקי בת ים, "פניתי לחברים בבקשה לשתף אותי במידע על ד"ר ברוור. מספר חברים הגיבו מיד בחיוך ענק, הם זכרו אותו כרופא סבלני, אדיב ואהוב. עם זאת, לצערי אף אחד לא זכר את שמו הפרטי, אבל הפנו אותי למד"א תוך ציון העובדה שהסניף המקומי נקרא על שמו מיד עם מותו, ותמונתו של ד"ר ברוור הוצגה שנים רבות בסניף".
4 צפייה בגלריה
ד"ר ברוור ז"ל. אידיאליסט
ד"ר ברוור ז"ל. אידיאליסט
ד"ר ברוור ז"ל. אידיאליסט
(צילום: פרטי)
במד"א לא ידעו לתת מידע על הרופא הבת ימי, ולשכת הדובר הפנתה את שומרוני לחפש מידע אצל היסטוריון מד"א, נתן קודינסקי, והוא הציע לה לבדוק בספר בשם "רופאיה של ארץ ישראל בשנים 1948-1799", אך גם שם לא נמצא ד"ר ברוור המדובר.
שומרוני לא אמרה נואש. היא פנתה אל המוציא לאור של הספר, ששלח אותה לשוחח עם פרופ' ניסים לוי שכתב את הספר, ושם נמצא קצה חוט, "הוא בחן את רשומות משרד הבריאות מהשנים 1953-1949 ועדכן אותי שלפי הרישומים פעל בבת ים ד"ר שלמה ברוור שכתובתו שיכון חדש בת ים ומספר רישיון הרופא שלו הוא 2121. לראשונה היה לי שם והוכחה לסיפור", מספרת שומרוני. "במקביל, בחיפוש מידע בארכיון העירייה איתרתי בפרוטוקולים של העירייה הוכחה נוספת, רישום המסכם את פעילות הנטיעות משנת 1955 ועד שנת 1959 ברובע הצפוני, היה רשום שם שנטעו עצים בגן ציבורי על יד ביתו של ד"ר ברוור ברחוב רמב"ם, שבו נמצאת הגינה המדוברת. עם המידע החדש חזרתי לנתן, היסטוריון מד"א, והוא פנה לאחד מוותיקי המתנדבים בבת ים לעזרה, יורם חמי. בשיחה עם יורם התברר כי הוא זוכר היטב את ד"ר ברוור ואף ציין שבנו של ד"ר ברוור, אריה, חי באיטליה ונמצא בקשר הדוק עם אחיו של יורם המתגורר בארה"ב ובאמצעותו השגנו את מספר הטלפון של אריה".

בשירות המעפילים

כששומרוני נזכרת בשיחה הראשונה עם בנו של ד"ר ברוור היא מתקשה להסתיר את ההתרגשות, "זו היתה שיחה מלאה במידע ובהתרגשות. הבן סיפר לי את סיפורו של אביו כבחור צעיר בשם שלמה ברוור, יליד פולין. הוא רצה ללמוד רפואה אבל הימים היו ימי מלחמת העולם השנייה ולכן הוא נאלץ לעבור לצרפת ומשם המשיך לאיטליה בכדי לסיים את לימודי הרפואה. בפולין נכחדה משפחתו הגרעינית על ידי הנאצים והוא השתקע באיטליה, שם הוא נישא לבת אצולה איטלקית מבית הררה. הרופא הצעיר ומשפחתו ביקשו לעלות לארץ ישראל והסוכנות גייסה אותו כיוון שהוא שלט במספר שפות. תפקידו היה ללוות את אוניות המעפילים ולאחר מכן את העולים ממחנות העקורים באיטליה".
4 צפייה בגלריה
שומרוני בקבר של ד"ר ברוור. חיפשה בחלקות הרופאים
שומרוני בקבר של ד"ר ברוור. חיפשה בחלקות הרופאים
שומרוני בקבר של ד"ר ברוור. חיפשה בחלקות הרופאים
(צילום: פרטי)
לפי הבן, ד"ר ברוור הגיע לשערי הארץ מספר פעמים במסגרת תפקידו, אך רק לאחר קום המדינה קיבל מהסוכנות אישור לעלות עם משפחתו ולהשתקע בארץ. מסיפורי הבן עולה שהקליטה היתה קשה במיוחד לאידיאליסט כמו ד"ר ברוור שלא היה מוכן לחתום על הפנקס האדום, דבר שהשפיע רבות על עתידו המקצועי. לאחר מותו בתאונת דרכים המשפחה חזרה לאיטליה והבן אריה חזר לארץ כדי להתגייס ושירת בגולני, אבל היום הוא רופא ילדים באיטליה. "בשיחותיי עם אריה הבטחתי להמשיך ולקדם את נושא הנצחת הגן ואף קיבלתי הבטחה מההיסטוריון של מד"א לציין את ד"ר שלמה ברוור באתר ההנצחה של מד"א".

"לא ידעתי ששם אבי לא הוזכר"

"כשהגענו לבת ים היו בה רק 1,500 תושבים", נזכר הבן אריה ברור (76) בשיחה עימו מאיטליה. "אחרי שאבי נפטר שבנו לאיטליה ולאחר כשנה אמא נישאה בשנית ליהודי שהכירה מהאוניברסיטה והיה מהנדס, והודות לו יכולתי ללמוד רפואה. חזרתי לישראל כדי לשרת בצבא והייתי לוחם בגולני. לחמתי במלחמת ששת הימים ולאחר מכן שבתי לאיטליה ללמוד רפואה. מאוד רציתי לחזור לישראל כרופא, אני מתמחה ברפואת ילדים, אבל בזמנו השכר היה כמעט עשירית מהמקובל באיטליה ולכן בחרתי להשתקע כאן בסופו של דבר".
4 צפייה בגלריה
הידיעה על התאונה בעיתון "דבר" 30.8.59. כתבו ד"ר ברוך
הידיעה על התאונה בעיתון "דבר" 30.8.59. כתבו ד"ר ברוך
הידיעה על התאונה בעיתון "דבר" 30.8.59. כתבו ד"ר ברוך
(מתוך אתר עיתונות יהודית היסטורית)
על הגן הוא מספר כי תמיד ידע שיש בבת ים גן על שם אביו, שכן משפחתו היא שתרמה את השטח. "לא רצינו שיקומו שם בניינים גבוהים, רצינו פארק יפה. לא ידעתי שהתבלבלו בשם וששמו של אבי לא מוזכר. לפני שנתיים זיווה יצרה עימי קשר ומאוד שמחתי לשמוע שהיא הצליחה להוכיח את כל הפרטים ולקדם את הנושא, זה לקח הרבה זמן אבל היא אישה מאוד פעילה ואכפתית. עקב הקורונה לדאבוני לא אוכל להיות נוכח בטקס שמתוכנן, אבל אני מקווה לבקר במקום בקרוב. עד היום יש לי חברים טובים מבית הספר היסודי 'תחכמוני' בבת ים, רובם כבר התפזרו בעולם, אבל אנחנו חברים כבר יותר מ־70 שנה ואני מקווה שבקרוב אוכל לשוב לבקר בעיר".

סגירת מעגל על הקבר

לשומרוני היו ביד כבר כמעט כל הפרטים, אך היא התעקשה להשיג עוד מידע לפני שתפנה לוועדת השמות בבקשה לתקן את השלט בפארק. בחיפוש בספרייה הלאומית בירושלים היא מצאה את מה שחיפשה: "מצאתי את הכתבה בה נכתב על מותו בתאונת דרכים. בגלל טעות באיות שמו של הרופא שנהרג בתאונה היה קשה למצוא את התיעוד העיתונאי אבל לאחר ניסיונות עיקשים, מצאתי בעיתון 'דבר' מיום 30.8.59 ידיעה על התאונה הטראגית אשר הובילה למותו של רופא בשם ד"ר ברוך, כמובן שהיה מדובר בד"ר ברוור".
את המידע המרתק והרב שאספה העבירה שומרוני לוועדת השמות בעיריית בת ים ולאחרונה קיבלה אישור כי שמו של הגן יתוקן בטקסס חגיגי בחג הסוכות.
כצעד אחרון של סגירת מעגל שומרוני עלתה לקברו של ד"ר ברוור, "זאת היתה הבקשה של הבן אריה, הוא רצה שאבקר בקבר של אביו אבל לא היה לו מידע על מיקומו, הוא רק זכר שהוא נקבר בחלקת רופאים, אך לא ידע את המיקום של בית העלמין. כהרגלי פניתי לגוגל וחיפשתי בחלקות הרופאים השונות במרכז הארץ, עד שהגעתי לבית עלמין קריית שאול ומצאתי את קברו של ד"ר ברוור, ושם חיכתה לי הפתעה אמיתית".
במהלך חיפושיה רבים שאלו את שומרוני מדוע היא משקיעה כל כך הרבה אנרגיה, זמן ומאמץ בסיפור של אדם שהיא כלל לא מכירה. גם לה לא היתה תשובה טובה שתסביר את המשיכה למקרה הזה, עד שביקרה בקברו של הרופא מבת ים. "בקבר מצאתי את התשובה. תאריך הפטירה העברי של ד"ר ברור הוא כ"ה באב, זה תאריך הפטירה העברי של אבי, שנפטר 57 שנים אחריו. זה קרה לפני חמש שנים ומאז אני אבלה עליו כי היינו מאוד מחוברים. בשלב הזה הבנתי שבמסע הזה היה ערך נוסף עבורי, סוג של תהליך במסגרת הפרידה מאבי.
"אנחנו כל כך עסוקים בעתיד ולפעמים שוכחים את העבר", מסכמת שומרוני, "הסיפור של ד"ר ברוור הוא סיפור של מדינה שלמה, אדם שהגיע לכאן מתוך אהבה אמתית לארץ ישראל, עשה הכל עבורה, וזה מה שאנחנו צריכים לזכור כשאנחנו בונים כאן עתיד".