נתחיל בשורה התחתונה: בת ים מדורגת במקום האחרון באיכות החיים בישראל. את זה לא אנחנו אמרנו, אלא נתונים סטטיסטיים שמבוססים על תשובותיהם של תושבים ותושבות מכל הערים בישראל שבהן מתגוררים יותר מ-100 אלף תושבים.
6 צפייה בגלריה
רחוב בלפור בת ים
רחוב בלפור בת ים
מה חושבים התושבים בבת ים?
(צילום: קובי קואנקס)

נכון, לא נעים לקרוא את הנתון הזה. ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, אף הביע זעם על פרסומים בנושא בעמוד הפייסבוק הרשמי שלו, אבל אי אפשר להתווכח עם נתונים יבשים. אפשר לבחון אותם, ולהודות ביושר שיש דברים שהעירייה צריכה לעבוד יותר קשה כדי לשפר אותם, וחלקם לא קשורים אליה. ובעיקר - לנסות וללמוד מהנתונים כדי לשפר את המצב, במיוחד לאור העובדה שגם בשנת 2023 בת ים דורגה במקום אחרון.

קראו גם:

אז מה אומר הסקר?


הסקר בודק את איכות החיים של התושבים והתושבות במגוון רחב של נושאים, ביניהם חינוך, בריאות, ניקיון ועוד. בבת ים נבדקו 50 מדדים, שונים וב-34 מתוכם מצבה פחות טוב מהממוצע הארצי.
בתחום הניקיון, בת ים ממוקמת במקום לפני אחרון, 18 מתוך 19, בשביעות הרצון, ורק העיר החרדית בני ברק נמצאת מתחתיה. למעשה רק 40.1% מהבת ימים מרוצים מהניקיון בעיר, אם נשווה את הנתונים לעיר כפר סבא למשל שם 88% מרוצים מהניקיון, יש לנו עוד הרבה לאן לשאוף.

6 צפייה בגלריה
ניקיון בבת ים. לפי הנתונים, דורש שיפור
ניקיון בבת ים. לפי הנתונים, דורש שיפור
ניקיון בבת ים. לפי הנתונים, דורש שיפור
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

נושא אחר שכנראה מטריד מאוד את תושבי בת ים הוא הפארקים והשטחים הירוקים, כאן בת ים ממוקמת במקום ה-15 מתוך 19. עם זאת חשוב לציין שעיריית בת ים בכל זאת נוקטת מהלכים בנושא ולאחרונה החלו העבודות על הקמת פארק תצפית הים, כמו גם פארקים נוספים אז אולי בשנים הבאות שביעות הרצון במדד הזה תעלה.
נושא מדאיג נוסף הוא הביטחון האישי. בת ים ממוקמת במקום 17 מתוך 19 הערים הגדולות בישראל במדד "תחושת ביטחון ללכת לבד באזור המגורים בשעות החשכה". אחריה נמצאות רק באר שבע וחיפה. גם כאן אפשר לציין לטובה את היוזמות העירוניות ושיתוף הפעולה עם תחנת משטרת בת ים לשיפור תחושת הביטחון והמלחמה בפשע, אבל נכון לדו"ח זה, לצערנו התושבים עדיין אינם מרגישים בטוחים.

6 צפייה בגלריה
תחנת משטרת בת ים
תחנת משטרת בת ים
תחנת משטרת בת ים
(צילום: קובי קואנקס)

נתון נוסף שמטריד את מערכת החינוך העירונית מלמד כי לפי דו"ח הלמ"ס בת ים נמצאת במקום ה-16 מתוך 19 במדד הזכאים לבגרות בקרב בני 26 בעיר. רק בית שמש, ירושלים ובני ברק נמצאות מאחוריה. על פניו הנתון אמנם נראה מטריד: 51.4% - כלומר רק קצת פחות מחצי מהילדים המסיימים תיכון בעיר זכאים לתעודת בגרות, אבל למעשה נשאלו כאן צעירים וצעירות בני 26, כאלה שבעצם סיימו את לימודיהם בתיכון לפני 8 שנים. בעיריית בת ים עדכנו כי באוגוסט האחרון פרסם משרד החינוך את אחוזי הזכאות לבגרות בבת ים והמספר עומד על 90.6 אחוזים מול הממוצע הארצי שעומד על 76 אחוזים, אז יש מקום להתעודד.

6 צפייה בגלריה
נתוני בת ים בדו"ח איכות החיים של הלמ"ס
נתוני בת ים בדו"ח איכות החיים של הלמ"ס
נתוני בת ים בדו"ח איכות החיים של הלמ"ס
(צילום: מתוך דו"ח הלמ"ס)

כאשר נשאלו תושבי בת ים עד כמה הם מרוצים מהדירה שלהם וסביבתה הנתון היה 72.8% בבת ים, לעומת 88.0% בשאר הארץ. גם מדד הרעש החיצוני המפריע בדירת מגוריהם עומד על 48.2% לעומת 32.6% בשאר הערים הגדולות בישראל. שני הנתונים הללו בהחלט ראויים להתייחסות וטיפול עירוני, במיוחד לאור הנתונים המלמדים שבת ים סובלת מהגירה שלילית.

מה עוד אפשר ללמוד מהנתונים?


בתחום הכלכלה בת ים במקום האחרון. 19 מ-19 מבחינת שביעות רצון התושבים ממצבם הכלכלי האישי: 46.5% בבת ים לעומת 63.0% בשאר הערים בישראל. ההכנסה החציונית מעבודה של משק בית היא 12,058 שקל לעומת ממוצע ארצי של 17,368 שקל. בנושא שביעות רצון מהתעסוקה, בת ים ממוקמת במקום ה-13 מבין 19 הערים.
בתחום הפנאי התרבות והקהילה, בת ים נמצאת בתחתית הטבלה, מקום 18 מתוך 19, ורק 50.4% מהאוכלוסייה שבעת רצון ממצב התרבות בעיר. גם בתחום ההתנדבות, נראה שתושבי בת ים לא ממהרים להתנדב והעיר ממוקמת גם כאן במקום ה-19 מתוך 19. עם זאת, מאז פרצה המלחמה חלה התעצמות ברוח ההתנדבות הארצית והעירונית, אז יתכן שנתוני שנת 2023 כבר יעידו על מגמה שונה.

6 צפייה בגלריה
רופא
רופא
נתון הבריאות דורש שיפור
(צילום המחשה: shutterstock)

מבחינת בריאות, הבת ימים מאמינים כי הם פחות בריאים משאר הערים בישראל, והערכה עצמית של בריאותם עומדת על 66.3%, לעומת הממוצע של 83.4% בשאר ערי ישראל. גם נושא עודף המשקל צריך להטריד, נמצא כי 37.8 אחוז מבין תלמידי כיתה ז' בעיר סובלים מעודף משקל, לעומת 31.4 אחוז בממוצע הארצי. גם שיעור מקרי הסרטן שמתגלים בעיר, לגברים ולנשים, גבוה ממהממוצע הארצי.
בתחום הפוליטיקה, אחוז ההצבעה בבחירות לכנסת ה-25 היה הנמוך והאחרון מכל ערי ישראל: 50.8% לעומת 70.6%.

יש גם דברים טובים


מצבה של בת ים היה טוב במיוחד השנה לעומת הממוצע הארצי במדדי התחבורה: שביעות רצון מהתחבורה הציבורית: 57.3%, לעומת 35.0% בממוצע הארצי, אולי הרכבת הקלה תרמה לשיפור במדד הזה? נתון משמעותי: ב-2022 לא היו הרוגים בתאונות דרכים בבת ים. לצערנו כבר ב-2023 הנתון הזה השתנה.
תושבי בת ים גם טכנולוגיים יותר ממרבית הערים בישראל – בת ים במקום שביעי ומכובד יחסית בקטגוריה.

6 צפייה בגלריה
צלמו כל יום 30 תמונות סלפי של פניכם עם חיוך
צלמו כל יום 30 תמונות סלפי של פניכם עם חיוך
ולמרות הכל שומרים על החיוך
(צילום: shutterstock)

ונסיים בנקודת אור, לפחות עד שפרצה המלחמה, הבת ימים היו אנשים שמחים. לפי נתוני התשובות על השאלה: "ב-12 החודשים האחרונים, האם הרגשת מדוכא?", נמצאת בת ים במקום ה-8 מתוך 19, נתון שמציב אותה בדיוק באמצע במדד האופטימיות אז אפשר בכל זאת לחייך.
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "יש לציין שלא מדובר בדירוג של איכות חיים מהעיר, אלא מהחיים הפרטיים של התושב. הפרמטרים היו מצב משפחתי אישי, תחושת בדידות, מחלות במשפחה, עישון, השכלה ונתונים נוספים שאמורים לספק תמונת איכות חיים פרטיים של אנשים הגרים בכל עיר.
במקביל כן נרשמה עליה חדה בהצלחה של מדדי איכות החיים העירוניים בבת-ים כמו מחיקת הגירעון העירוני, פסטיבלים, השקעה בחינוך, עלייה בשביעות הרצון מאזור המגורים, ניקיון, מהפכה בפארקים וגינות וכן זינוק גדול במלחמה בשחיתות וביצירת טוהר מידות בעירייה.
בשנים הבאות נמשיך לעבוד קשה כדי לשמור על ההישגים הללו ואף להביא את בת-ים להישגים גבוהים אף יותר, אך במקביל גם לסייע יותר למי שזקוק לכך בחייו האישיים - כפי שמשתקף בנתוני הסקר של הלמ״ס - לצורך מציאת פתרונות ומתן מענה מקיף דרך שירותי הרווחה".