דו"ח שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסקה מלמד על מגמה שלילית בבת ים. בהיבט המגורים נראה שהתושבים עוזבים את העיר, למרות שבעירייה מסבירים שמדובר בעזיבה זמנית בלבד בשל תוכניות הפינוי בינוי הרבות בעיר, כמו גם בהיבט הטבעי (מיתות לעומת לידות) - שיעור הנפטרים גבוה משיעור התינוקות החדשים הנולדים.
3 צפייה בגלריה
דרך בן גוריון. טיילת בת ים
דרך בן גוריון. טיילת בת ים
טיילת בת ים, אוהבים אבל עוזבים
(צילום: איילת רוטה-גבאי)
לפי הדו"ח בתחילת חודש מרץ 2023 התגוררו בבת ים כ-128,199 תושבים. הריבוי הטבעי ברבעון הראשון של שנת 2023 (ינואר עד מרץ) עמד על 99- אנשים, ובמהלך כל שנת 2022 עמד על 289- אנשים. משמע, אחוז התמותה בעיר היה גבוה משמעותית מנתוני הלידה. למעשה קיים הפרש משמעותי בין מספר הנולדים למספר הנפטרים באוכלוסייה במהלך תקופה זו. מה שמלמד גם על אחוז האוכלוסיה המבוגרת בעיר.
בחינת כל הערים והישובים בישראל מלמד שבת ים היא האחרונה בטבלת הריבוי הטבעי. בהשוואה לערים השכנות: בשנת 2022 עמד הריבוי הטבעי בתל אביב עמד על מספר חיובי של 3,879 איש, בראשון לציון 1,546 איש ובחולון 751 איש.

3 צפייה בגלריה
מזוודה
מזוודה
למה התושבים עוזבים?
(צילום המחשה: shutterstock)

בחינת נתוני הגירת התושבים ומעבר דירה מעיר לעיר, מלמדת שגם כאן המצב בכי רע. במקום לעבור לבת ים, אנשים עוברים ממנה החוצה, וגם כאן ממוקמת בת ים בתחתית הטבלה. כך למשל, במהלך 2022 איבדה בת ים 1,702 מתושביה לטובת ערים אחרות, ובמהלך הרבעון הראשון של 2023, כ-99 תושבים העדיפו לעבור לגור בעיר אחרת שאינה בת ים.
בחינת השנים האחרונות מלמדת שמדובר במגמה מתמשכת של הגירה שלילית מבת ים. כאשר לפי הנתונים העדכניים, בת ים נמצאת במקום רביעי בכלל ערי ישראל, כאשר ירושלים ובני ברק סובלות מהגירה פנימית שלילית ככל הנראה בשל התחרדות העיר, ואילו תל אביב סובלת מהגירה פנימית שלילית בשל יוקר המחייה.

קראו גם:

מדוע תושבים עוזבים את העיר?
מעיריית בת ים נמסר בתגובה לשאלה זו כי, "העיר בת ים היא מקום ראשון בארץ בתוכניות פינוי בינוי ונמצאת בתנופת בנייה אדירה. יש למעלה מאלף יחידות דיור שנאלצו להתפנות מהעיר לתקופת הבנייה, כך שמדובר מהגירה זמנית שנובעת מהתחדשות אדירה שעוברת העיר, בהיקפים הגדולים ביותר בישראל".
עם זאת, בתגובת העירייה הרשמית היה גם סעיף שלא תאם את נתוני הלמ"ס, ובו נכתב: "אנו מברכים על הנתונים שמעבר לתוכניות הפינוי בינוי, יש למעלה מ-3,000 צעירים שעוזבים את תל אביב ומגיעים לבת ים, ואני ממשיכים את המגמה של קליטת משפחות צעירות בעיר". כאמור, מספרי הלמ"ס לא מצביעים שנקלטו 3,000 צעירים חדשים מתל אביב בעיר בת ים.

3 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
מתחמי הפינוי בינוי אשמים?
(צילום המחשה: shutterstock)

אבל, למרות הכל יש נתון משמח בדו"ח הלמ"ס, וזה מאזן ההגירה הבינלאומית, כלומר עולים חדשים שמגיעים לארץ ובוחרים להתגורר בבת ים. כך למשל, במהלך 2022 זכתה העיר בת ים ל-3,900 עולים חדשים (מקום חמישי בטבלה לאחר תל אביב, ירושלים, חיפה ונתניה). העיר בת ים ממשיכה לקלוט בצורה יפה גם במהלך הרבעון הראשון של 2023, ועד עתה נרשמו כ-1,292 עולים חדשים בעיר, בהחלט כבוד וגאווה לכולנו.