תושבי בת ים עומדים לשלם יותר על תחבורה ציבורית. החל מה-1 ביולי מחירי התחבורה הציבורית צפויים להתייקר בצורה משמעותית, ובעיר שחלק ניכר מתושביה משתמש בקביעות באוטובוסים וברכבת הקלה, מדובר במכה לא פשוטה.
4 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת הקלה בבת ים
תחנת הרכבת הקלה בבת ים
תחנת הרכבת הקלה בבת ים. המחיר עולה
(צילום: עוז מועלם)

כמה תעלה נסיעה בתחבורה הציבורית?

החל מה-1 ביולי מחיר נסיעה בודדת באוטובוס כבר לא יהיה חמישה שקלים וחצי אלא יקפוץ לשישה שקלים. עלייה של כעשרה אחוזים. מי שמשלם על הנסיעה באמצעות האפליקציה גילה ששם לא חיכו ל-1 ביולי אלא כבר עדכנו את המחיר, ואתם כבר משלמים יותר.
תעריף הנסיעה בקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן יעמוד על שמונה שקלים, עלייה משמעותית של 45 אחוזים! במקרה הזה, בעקבות זעם ציבורי הוחלט לדחות את ההתייקרות ל-1 בינואר, אך גם בעוד חצי שנה מדובר בעלייה משמעותית במחיר הנסיעה.

קראו גם:

על פי משרד התחבורה הסיבה לעליית המחירים היא בעקבות עליית מדד סל התשומות של התחבורה הציבורית. סל התשומות של התחבורה הציבורית מחושב באופן אוטומטי לפי מדדים, אשר כוללים את מחירי הדלק ושכר הנהגים. בשני המדדים הללו, נרשמה התייקרות.

4 צפייה בגלריה
שינויים בקווי התחבורה הציבורית
שינויים בקווי התחבורה הציבורית
מחכים לאוטובוס? בקרוב תשלמו יותר
(צילום המחשה: canva)

"כבר לא משתלם לנסוע ברכבת הקלה"


מי יסבול מההתייקרות הזו? בעיקר השכבות הנמוכות שגם ככה נאבקות ביוקר המחייה ועליית המחירים בכל תחומי החיים - החל בסופרמרקטים וכלה בחשבון החשמל.
הלן שפרן, תושבת בת ים אשר משתמשת באופן יומי ברכבת הקלה כדי להגיע לעבודתה במשק בית בתל אביב, מספרת: "הנסיעה מבת ים לתל אביב מאוד איטית, הרכבת אינה מתחת לפני הקרקע. לפעמים זה יכול לקחת שעה. אמנם זה נוח וממוזג, אבל מבחינת זמן – ממש לא משתלם. עכשיו כשמעלים את המחיר, אני שוקלת אולי בכלל לבקש מבעלי שיוריד אותי בדרך לעבודה שלו בהרצליה. עכשיו – זה כבר לא משתלם לא מבחינת זמן, וכבר לא מבחינת מחיר".

4 צפייה בגלריה
תחנת הרכבת הקלה בבת ים
תחנת הרכבת הקלה בבת ים
תחנת הרכבת הקלה בבת ים. הנסיעה כבר לא משתלמת?
(צילום: דנה קופל)

ראוי להזכיר, כי ביולי 2023 פורסם כי מחירי הנסיעות יתייקרו בשל רפורמת "הצדק התחבורתי" של שרת התחבורה, מירי רגב, שהעניקה הנחות ליישובים מסויימים לפי דירוגם הסוציו-אקונומיים לצד מתן הנחות לאוכלוסיות נוספות. במסגרת הזו התייקרו לזמן קצר מחירי הנסיעה באוטובוס - עד שעליית המחירים בוטלה בעקבות סערה ציבורית.
עוד פורסם לפני כשנה, כי המחיר הגבוה של הנסיעה ברכבת הקלה נובע מביטול ההתייקרות של התחבורה הציבורית ב-12 אחוזים שהייתה אמורה להיכנס לתוקף.

4 צפייה בגלריה
 מקס מורוגובסקי
 מקס מורוגובסקי
מקס מורוגובסקי
(צילום: קובי קואנקס)

תושב חולון, מקס מורוגובסקי, אשר גם משמש כיושב ראש עמותת "תחבורה בדרך שלנו" וחבר וועדת התחבורה בחולון מטעם סיעת ״צעירים פלוס", מוסיף על הדברים הללו ואומר: "כמו תמיד כשמדברים על מחיר התחבורה הציבורית, חייבים להזכיר כי המדיניות הרצויה היא קודם כל שיפור אמינות התחבורה הציבורית, כי אם האוטובוס לא מגיע או מגיע בתדירות נמוכה, אין כל נחמה בכך ששילמת חצי שקל פחות על הנסיעה".
מורוגובסקי מוסיף: "יחד עם זאת, שמירה על מחיר אחיד, ברור ומשתלם זה הכרח בכל רשת תחבורה ציבורית טובה. שוני בין התעריף של רכבת קלה לבין תעריפי האוטובוסים אינו מומלץ ואינו מקובל בעולם, מכיוון שמדובר ברשת אחת של כלי תחבורה עירוניים, שאמורים לאפשר חופש תנועה לנוע בכלי התחבורה המתאים ביותר. העלאת המחיר של הרכבת הקלה עלולה לדחוק ממנה מצד אחד את אלה שידם אינה משגת לשלם יותר על נסיעה, ומצד אחר את אלה שמשתמשים בה כחלופה לרכב הפרטי בגלל המחיר המשתלם".

תגובת משרד התחבורה


"בהתאם למנגנון שקיים בצו הפיקוח של תעריפי התחבורה הציבורית וכן בהמשך לסיכומים תקציביים משנים קודמות, תעריפי התחבורה הציבורית צפויים להתעדכן בסוף החודש. מדובר בעדכון המתרחש מדי שנה בהתאם למדד התשומות שעומד השנה על 4.82%. יצוין כי מדובר במדד התשומות של התחבורה הציבורית שמורכב בין השאר מעלות רכיבי הדלק, שכר, ביטוח והוצאות אחרות.
בעקבות המצב המדיני וכתוצאה מהמלחמה, השרה רגב פועלת בימים אלה מול שר האוצר, במטרה למנוע פעם נוספת את העלייה במחירים, לטובת משתמשי התחבורה הציבורית. תעריפי התחבורה הציבורית בישראל הם מהנמוכים בעולם ונוספות לכך הנחות מהותיות לזכאים שונים כמו תושבי פריפריה, צעירים, חיילים משוחררים ועוד".
פורסם לראשונה: 07:30, 24.06.24