56 משפחות שמתגוררות בבניין רכבת מט לנפול ברחוב ניסנבאום 36 בבת ים, שאושר לתוכנית התחדשות במסגרת תמ"א 38, ממתינות ללא מענה מזה כשנה וחצי להתחלת העבודות בפרויקט, שכבר עבר את רוב האישורים.
הסיבה: הפרויקט נתקע לאחר שברשות מקרקעי ישראל (רמי"), הרשומה כבעלים של ארבע מבין הדירות במבנה, מסרבים לחתום על מסמכים שיאפשרו את התחלת העבודות בפרויקט.
4 צפייה בגלריה
"שימוש לרעה בהליך המשפטי". הבניין ברחוב ניסנבוים
"שימוש לרעה בהליך המשפטי". הבניין ברחוב ניסנבוים
"שימוש לרעה בהליך המשפטי". הבניין ברחוב ניסנבוים
(צילום: קובי קואנקס)

שברים והתפוררות


הבניין, בן ארבע קומות ושבע כניסות, נמצא במרחק של כק"מ מחוף הים בבת ים. הוא הוקם לפני יותר מ־50 שנה, ומתגוררות בו כיום עשרות משפחות.
מדובר בבניין רעוע, שהוכרז לפני כעשר שנים כבניין מסוכן ברמה גבוהה, שלא יכול לעמוד בפני רעידת אדמה או איום טילים. מהנדס עיריית בת ים קבע כי מדובר ב"בניין מסוכן" ברמה חמורה, שחייב לעבור חיזוק קונסטרוקציה.
מדוח שהכין מהנדס העירייה עולה, כי בבניין נראים שברים והתפוררות של חלקי בטון וקירות, התנפחויות בשכבת הטיח במקומות שונים, חורים ושקעים ברכיבי הקירות, חלקי טיח ובטון תלויים על בלימה, ברזל חשוף וחלוד ועוד.
"הבניין במצבו הנוכחי מהווה סכנה חמורה לנפש ולרכוש, מסכן את דיירי הבניין, את העוברים ושבים בסביבתו, את רכושם ואת הסביבה", נקבע בדוח. בנוסף, בבניין ובסביבתו אין מקלטים, ממ"דים ואין אף חדר מדרגות ראוי למקרי חירום של ירי טילים.
לפני כשנתיים וחצי אישרה עיריית בת ים פרויקט חיזוק לבניין במסגרת תוכניות תמ"א 38, ותוספת של 38 דירות. מאחר ומצבו של הבניין קשה מאוד, החברה הזוכה בפרויקט, "ניצן פרויקטים" בבעלותו של יעקב פירוזמן, התחילה בביצוע עבודות חיזוק לבניין טרם תחילת הפרויקט.

4 צפייה בגלריה
כך ייראה הבניין עם סיום העבודות
כך ייראה הבניין עם סיום העבודות
כך ייראה הבניין עם סיום העבודות
(הדמיה: "ניצן פרויקטים")

"ביצענו עבודת חיזוק על מנת להפחית מהסכנה המרחפת מעל הבניין", נמסר מהחברה. "הסרנו את המסוכנות וביצענו תיקונים, אבל זה היה רק לטווח קצר. צריך לעשות עבודות יסודיות שכוללות חידוש הבניין והוספת דירות. נכנסנו לפעולה וביצענו עבודות מיידיות כדי להסיר את המסוכנות והכל על פי דרישת מהנדס העירייה".

תובעים את רמ"י


על מנת לקדם את הפרויקט, כל בעלי הדירות חתמו על הסכם חיזוק הבניין. אלא שהתברר כי ארבעה מבעלי הדירות אינם רשומים בטאבו, ובמקומם רשומה רמ"י. כל ניסיונות היזם ובעלי הדירות להביא את רמ"י לחתום על ההסכם עלו בתוהו, ומאז הפרויקט תקוע ותוקפו עלול לפוג.
בעקבות כך הגישו הדיירים תביעה בבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד רמ"י באמצעות עו"ד אבי פריאל, בה ביקשו לחייב את הרשות לחתום על ההסכם. עו"ד פריאל ביקש כי בית המשפט יתן צווי עשה במסגרתם יחייב את רמ"י ואחרים לגלות מי היא החברה המשכנת המנהלת את רישום הבעלות בדירות.

4 צפייה בגלריה
עו"ד פריאל
עו"ד פריאל
עו"ד פריאל
(צילום: פרטי)

"מדובר בתביעה נכונה וצודקת לאחר שהתובעים נתקלו במחסום רווי בחוסר תום לב מצד רשות מקרקעי ישראל", נטען.
בתביעה ציין עו"ד פריאל, כי התובעים, המהווים יחד כ־92% מבעלי הזכויות בבניין, מבקשים לממש את הפרויקט לחיזוק, עיבוי ובניית תוספות בנייה מכוח הוראות תמ"א 38.
"הבניין הוגדר כבית מסוכן, ומכאן שחיזוק ועיבוי הבניין נדרשים באופן דחוף ביותר ועל מנת שחס וחלילה לא ייגרם אסון לדיירי הבניין. חשוב לציין שהסרת המסוכנות שבוצעה על ידי החברה היזמית מוגבלת בזמן, וללא ביצוע חיזוק יסודי במסגרת התמ"א, הבניין ישוב למסוכנותו".

מי שיכול עוזב


אורלי יעקבי, שמתגוררת בבניין מזה 17 שנים, מספרת עד כמה המצב של הבניין מסוכן ומדאיג את הדיירים. היא חוששת בעיקר לאחר שלפני שנתיים בניין אחד כבר קרס באזור, ברחוב סרלין בחולון.
"אין לנו מקלטים וממ"דים", היא אומרת. "כשיש אזעקה של טילים אין לנו לאן ללכת ואין לנו מה לעשות. פשוט רצים למדרגות, שגם הן פתוחות וחשופות. בעלי לא יוצא מהבית ואומר לי שלהישאר בבית ובמדרגות זה אותו הדבר".

4 צפייה בגלריה
הבניין שקרס ברחוב סרלין
הבניין שקרס ברחוב סרלין
הבניין שקרס ברחוב סרלין. גם בבת ים חוששים
(צילום: קובי קואנקס)

קראו גם:

יעקבי, שמשמשת כנציגת ועד הבניין, מספרת כי בתוך הדירות אפשר לראות את הסדקים, הברזלים החלודים והטיח שנופל מהקירות. בנוסף, הביוב של הבניין נסתם תדיר. "אוי ואבוי אם תקרה רעידת אדמה. רוב הדיירים אנשים מעוטי יכולת שאין להם אופציות אחרות. אחרים נמאס להם ומכרו את הנכס שלהם ועברו מכאן".

"אדישות וחוסר מעש"


לטענת עו"ד פריאל, סירובה הבלתי סביר של רמ"י להתקשר עם היזם בהסכם התמ"א 38 לביצוע הפרויקט, ואדישותה לתוצאות הקשות הנובעות מסירובה לשתף פעולה ולחתום על ההסכם, מוביל לזה ש"בכך היא מונעת מהתובעים אפשרות אמיתית, בשלה וניתנת למימוש לשמירה על בטיחותם וביטחונם לשיפור דרמטי של תנאי מגוריהם, איכות חייהם ושווי רכושם... בדירות חדשות מרווחות ובנויות בסטנדרט גבוה ובבניין חדש. בכך גורמת הנתבעת לתובעים ולדיירי הבניין סכנת חיים של ממש וכן גורמת נזקים כבדים, הנאמדים בסך מצטבר של מיליוני שקלים".
בכתב התביעה צוין גם כי היזם ובעלי הדירות פנו בכל דרך אפשרית לרמ"י ולכל גורם אשר הורתה עליו, לרבות "עמידר" וחברת משכנות אחרות הפועלות מטעם רמ"י, לצורך קבלת הסכמתן לחתימה על הסכם התמ"א, אולם ללא כל הצלחה ותוך שרמ"י, זרוע של מדינת ישראל אשר תיקנה את תמ"א 38 ומעודדת התחדשות עירונית וביצוע פרויקטים לבנייה מכוח הוראות תמ"א, מפגינה אדישות וחוסר מעש אשר יביאו בפועל לביטולו של הפרויקט החשוב ולכך שדיירי הבניין יעמדו בסיכון חיים במקרה של רעידת אדמה, וכן לכך שזמן רב ומשאבים אדירים שהושקעו בקידום הפרויקט יירדו לטמיון.
"הנתבעת אוחזת בחבל בשתי קצותיו: מחד טוענת כי היא אינה הבעלים של הדירות, חרף רישומה בטאבו ככזאת, ומאידך מסרבת לחתום על המסמכים הרלוונטיים לבקשת התובעים, ואף אינה יודעת לספר להם מי הם הבעלים הרשום בדירות, בשים לב שהמידע הנ"ל מצוי אך ורק אצלה, ובכך היא עושה שימוש לרעה בהליך המשפטי", מסכמת התביעה.
מרשות מקרקעי ישראל נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם הומצא לרשות, ולכשיתקבל הרשות תעביר תגובתה באמצעות הפרקליטות. עמדת הרשות היא כי אין זה ראוי לנהל הליך תלוי ועומד באמצעי התקשורת".