היא נמצאת בשולי רמת הנשיא ואזור התעשייה, אך בעוד רבים מהמבנים סביבה נמצאים בתהליכי פינוי בינוי או התחדשות עירונית, כאן נראה כאילו הזמן עצר מלכת. יצאנו לביקור בשכונה החרדית קריית באבוב בבת ים וגילינו עולם שלם.
6 צפייה בגלריה
קריית באבוב בת ים
קריית באבוב בת ים
קריית באבוב בת ים
(צילום: יריב כץ)
קריית באבוב, השכונה החרדית בבת ים, נוסדה על ידי חסידי באבוב בשנת 1959, כאשר הנחת אבן הפינה בוצעה על ידי האדמו"ר רבי שלמה הלברשטאם מבאבוב עצמו. כאשר מרכזה של החסידות שוכן בשכונת בורו פארק בברוקלין. החסידות הבת ימית ממוקמת בחלקה הדרום מזרחי של העיר - בצידה המערבי היא גובלת ברחוב ניסנבאום, ובצידה המזרחי ברחוב אנה פרנק.

קראו גם:

מה לא ידעתם על שכונת באבוב?


נתחיל בקצת רקע. חסידות באבוב (בּוֹבּעֶב) היא חצר חסידית משושלת צאנז הגיעה במקור מבובובה שבגליציה. החסידות נוסדה בסוף המאה ה-19 על ידי הרב שלמה הלברשטאם. כיום, בשל חילוקי דעות פנימיים על זהות האדם שיוביל את החסידות לאחר מותו של הרב הלברשטאם, מפוצלת החסידות לשתי חצרות: החסידות הגדולה שבראשנה עומד רבי בן ציון אריה לייבוש הלברשטאם, והשנייה בראשות רבי מרדכי דוד אונגר, שנקראת "באבוב 45". שתי החצרות מונות כ-5,000 בתי אב, הרוב משתייכים לחסידות באבוב.
את הקרייה בבת ים הקים כאמור רבי שלמה הלברשטאם, רובה משתייכת לקהילה "המקורית" של באבוב, ובראשות הקהילה עומד הרב יעקב ישראל מייזליש.

6 צפייה בגלריה
קריית באבוב בת ים
קריית באבוב בת ים
קריית באבוב בת ים
(צילום: יריב כץ)

בשכונה בבת ים ממוקמת ישיבת "קדושת ציון", ישיבה מיוחדת לבחורים אמריקניים הבאים ללמוד בישראל. בנוסף ישנם בשכונה בית כנסת, בית מדרש, תלמוד תורה ובית ספר לבנות, וכן מקווה – הרחב ביותר בבת ים, ששוכן מול תלמוד התורה. בנוסף יש בשכונה גינה גדולה ומרכז מסחרי קטן שבו יש מכולת שכונתית.
בשכונה מתגוררות כאלף משפחות, רובן משתייכות כאמור לחסידות באבוב, אך לאחרונה הפיצול בחסידות חלחל גם אליה, מה שמעוררת לא מעט מתחים פנימיים. זאת בנוסף לעובדה שבניגוד להתחלה, כעת מתגוררים בבאבוב גם מיעוט תושבים שאינם נמנים על החסידות.

כמה עולה דירה בשכונת באבוב?


נתחיל בסוף: אם אינכם נמנים על חברי החסידות ברוב מוחץ של המקרים לא תוכלו למכור, לקנות או לשכור דירות בשכונת באבוב – ולכן לא מתפרסמים מחירים לדירות בשכונה.
הסיבה: סכסוך אדיר על רקע נדל"ני שמתנהל בין אנשי הנהלת המוסדות החרדיים והדתיים לבין מספר תושבים אשר מעוניינים למכור את דירותיהם בקרית באבוב בבת ים, אולם מסרבים לפעול לפי התקנות ומנהגי המקום.

6 צפייה בגלריה
קריית באבוב בת ים
קריית באבוב בת ים
קריית באבוב בת ים
(צילום: יריב כץ)

התקנות של קריית באבוב


"בשכונה ישנם עשרות דירות ששייכים למוסדות באבוב", הסביר אחד החסידים המתגורר בשכונה ל"מיינט בת ים" את הרקע לתקנות שנוסדו על ידי ראשי ורבני הקהילה. "לפני עשרות שנים, בכדי למנוע מצב שבו יתגוררו בשכונה אנשים שרחוקים מדרך התורה והמצוות, הוחלט על מספר תקנות בנושא, ובין היתר הוחלט כי גם בעל דירה שקנה מהמוסדות את הדירה, והחליט למכור אותה לגורם שלישי, לא יוכל לעשות זאת מבלי לקבל את האישור הנדרש של רבני הקהילה".

6 צפייה בגלריה
קריית באבוב בת ים
קריית באבוב בת ים
קריית באבוב בת ים
(צילום: יריב כץ)

שנים רבות התקנות הללו היו ברורות ונהירות לכלל תושבי השכונה, אך בשנים האחרונות המצב החל להשתנות. "לפני מספר שנים, בפרט מאז הסתלקותו של האדמו"ר מבאבוב זצ"ל, המצב בשטח השתנה מאד", מסביר תושב השכונה ומפרט: "החסידות התפצלה, מה שגרם לחלק מהחסידים לעבור לקהילת באבוב 45. עובדה זו גרמה לעזיבתם של מספר תושבים מהקריה בבת ים, ודבר זה גרם למכירת הדירות לגורמים אחרים אשר אינם מקפידים על תקנות הקהילה, ואשר רצו להרחיב את חצר הדירה. מאז התנהלו מדי פעם דיונים בבתי הדין בדרישה לחייב את המתגוררים בדירות להתנהג כמקובל בשכונה, כולל תביעה שהוגשה בנושא לבית המשפט".

פיתוח ותוכניות בנייה


קרית באבוב מורכבת מהרבה מאוד מבנים ישנים על שטח גאוגרפי מצומצם, שבו מתגוררות כאלף משפחות. חלק מהמבנים בשכונה אף מוגדרים כמסוכנים, ומדובר באחת השכונות הצפופות ביותר בעיר.
ניסיונות העירייה לפתח את השכונה, ליזום פינוי בינוי, תב"ע או כל רעיון פיתוח אחר, נדחים לא אחת על ידי תושבי השכונה, בשל המורא לשנות את פני השכונה. כרגע אין תוכניות נדל"ן יישומיות שמונחות על שולחן העירייה.

6 צפייה בגלריה
קריית באבוב בת ים
קריית באבוב בת ים
קריית באבוב בת ים
(צילום: יריב כץ)

ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, אף התבטא לאחרונה בנושא ואמר: "שנים ארוכות הקהילה לא שיתפה פעולה עם ניסיונות לקידום התחדשות עירונית, אבל כשהתחלנו לעבוד עם יועץ חברתי מהמגזר החרדי, שיודע את השפה, אז באמת התחיל שיח אמיתי. ללא הייעוץ החברתי לא היה כלום, זה גרם לשינוי של 180 מעלות ביחס ובדיאלוג".
עם זאת, אייל ימיני, מנכ"ל ובעלים רי/מקס סנטר חולון-בת-ים, יודע לספר שלמרות אופיה הייחודי של השכונה ותקנות החסידות המונעות מכירה או השכרה, יש ביקוש לדירות וגם שם המחירים במגמת עלייה. "קרית באבוב היא שכונה בעלת אופי דתי חרדי ומאופיינת בקהילה גדולה של אוכלוסייה דתית", הוא מסביר ומפרט: "האזור הוא קטן מאוד ולרוב העסקאות מבוצעות בתוך הקהילה, לכן כמות העסקאות באזור היא דלה ועם ביקושים גבוהים. האווירה הקהילתית והשייכות למגזר הדתי חרדי מייצרות ביקושים גבוהים על מספר נכסים מצומצם, מה שמייקר את מחירי הנדלן באזור".

6 צפייה בגלריה
קריית באבוב בת ים
קריית באבוב בת ים
קריית באבוב בת ים
(צילום: יריב כץ)

תחבורה


אוטובוסים: מהשכונה, ובעיקר מרחובות החיצוניים הגובלים בה, יש תחבורה ציבורית זמינה לכל רחבי העיר והערים הסמוכות - חולון, תל-אביב, ראשון לציון ופתח תקוה.
רכבת: תחנות הרכבת יוספטל והקוממיות נמצאות במרחק נסיעה קצרה (או צעידה למיטיבי הלכת). בעתיד הקרוב אמור להתחיל לעבוד הקו האדום של הרכבת הקלה - תחנת כ"ט בנובמבר ותחנת ניסנבאום הן הקרובות ביותר לשכונה.
רכב פרטי: השכונה ממוקמת בקרבת היציאה מהעיר הן לכיוון מחלף יוספטל והן לכיוון מחלף הקוממיות בנתיבי איילון.