שכונת עמידר (ניצנה) היא אחת השכונות הוותיקות ביותר בעיר, ותושביה יודעים לספר שהרוח הקהילתית של פעם עדיין נשמרת בה. היא הוקמה בשנות ה-50, ממוקמת בצפון בת ים, ורובה מאופיינת בבנייה נמוכה של בתי קרקע ושיכונים ישנים. מה אתם יודעים על שכונת עמידר, ועל מה פחות אוהבים לדבר?
7 צפייה בגלריה
שכונת עמידר בבת ים
שכונת עמידר בבת ים
שכונת עמידר בבת ים
(צילום: קובי קואנקס)

כדאי לדעת על שכונת עמידר


מרבית האוכלוסייה בשיכון עמידר / ניצנה היא ותיקה ומאופיינת כדתית מסורתית. בחלקה הצפוני קיימת קהילה ענפה של עולי אתיופיה, המרוכזים בעיקר בסביבת אזור רחוב חלמית. השכונה גובלת בשכונה ד' ביפו ומורכבת ממערך של סמטאות ושיכוני עולים מיושנים.
גיל ממוצע של התושבים: 21% מתושבי השכונה הם ילדים ונוער עד גיל 17, 61% בני 18 ועד 64 ו-18% הם בני 65 ומעלה.
תעסוקה: 11% הם צווארון לבן, 52% הם צווארון כחול ו-31% לא עובדים.
השכלה: 59% ללא בגרות, 27% בעלי בגרות ו-14% אקדמאיים.
פוליטיקה: בבחירות האחרונות (2022) - כ-36% מתושבי השכונה הצביעו הליכוד, 20% ש"ס, 12% הציונות הדתית, 11% יש עתיד, 5% המחנה הממלכתי, 9% ישראל ביתנו, 2% העבודה, 1% יהדות התורה, 1% מרצ, ו-3% אחרים.

7 צפייה בגלריה
שכונת עמידר בבת ים
שכונת עמידר בבת ים
שכונת עמידר בבת ים. סמטאות והרבה בתי קרקע
(צילום: קובי קואנקס)

אופי השכונה: המדד החברתי-כלכלי של השכונה עומד כיום על ציון 4/10. מבחינה דמוגרפית הקהילה מאוד הטרוגנית: רווקים, משפחות, חילונים, חרדים, פנסיונרים וגם מעט דתיים. לפי נתוני הלמ"ס, מרבית התושבים דיווחו שהם מרוצים בכל הקשור לתחבורה ולביטחון אישי, אך פחות מרוצים בכל הקשור לניקיון, חניה, בילוי ופנאי, קניות וסידורים.
בעלי דירות: 29% מתגוררים בדירות שכורות, 69% בבעלות פרטית ו-3% אחר.
גודל הדירות: 39% מתושבי השכונה מתגוררים בשני חדרים, 42% מתגוררים בשלושה חדרים, 10% בארבעה חדרים, 4% בחדר אחד, 4% בחמישה חדרים, 1% בשישה חדרים ומעלה.


נדל"ן - השכונה הכי זולה בעיר


למי שיש את הכסף ומוכן להשקיע בו לאורך זמן, כנראה שזו אחת השכונות ששווה להשקיע בהן בבת ים. מחירי הדירות בשכונה הם הנמוכים ביותר בעיר, ויש מיזמי פינוי בינוי והתחדשות שכבר מתוכננים וישביחו עבורכם את ערך הנכס בעתיד. עם זאת לא ניתן לדעת אם ומתי הם יאושרו.
כמה עולה לשכור דירה?
המחיר הממוצע לשכירות בשכונת עמידר עומד נכון להיום (יוני 2023) על 4,900 שקלים. מחיר שכירות ממוצע לדירת שלושה חדשים עומד על 4,300, דירת 3.5 חדרים במחיר 4,800 שקל, דירת 4 חדרים ב- 5,800 שקל, דירה 5 חדרים בממוצע של 6,500 שקל. אפשר למצוא בשכונה גם דירת חדר אחד במחיר של כ- 3,000 שקל. יש לציין שרוב הדירות בשכונה כיום הן בנות 2-3.5 חדרים, וכמעט שאין דירות בנות ארבעה חדרים ויותר.

7 צפייה בגלריה
שכונת עמידר בבת ים
שכונת עמידר בבת ים
שכונת עמידר. מחירי דירות כאלה אין באף שכונה אחרת בעיר
(צילום: קובי קואנקס)

כמה עולה דירה בשכונת עמידר?
המחיר הממוצע לקניית דירה בשכונה נכון ליוני 2023 עומד על ‏2,074,044 ‏שקלים, כ-32,900 ‏שקל למ"ר. בשכונה אין כרגע דירות חדשות, ומחירי היד שנייה מלמדים כי דירת שני חדרים תעלה לכם כ- 1.37 מיליון שקלים בממוצע, מחירי דירות שלושה חדרים נעים בין 1.65 ל-2 מיליון, דירות ארבעה חדרים עולה בממוצע 2.45 מיליון שקל, ודירת 5 חדרים תוכלו למצוא ב- 2.64 מיליון שקל (ואפילו פחות).
54 דירות נמכרו בשכונה בשנת 2022, ונכון להיום: כ-60 דירות בשכונה עומדות למכירה, במחיר ממוצע של 32,900 שקל למ"ר, ותשואה שנתית של 2.63%.

7 צפייה בגלריה
מחירי הדירות בעמידר. נמוכים מהממוצע הארצי וגם מהממוצע ב
מחירי הדירות בעמידר. נמוכים מהממוצע הארצי וגם מהממוצע ב
מחירי הדירות בעמידר. נמוכים מהממוצע הארצי וגם מהממוצע בבת ים
(צילום: באדיבות אתר "מדלן")

מיקומה האסטרטגי סמוך לנתיבי איילון ומוקדי תעסוקה, כמו גם הפיתוח שמתוכנן בה, הופכים את עמידר לנחשקת במיוחד עבור יזמים ומשקיעים. כיום, המחירים נמוכים יחסית, אך כנראה שהם צפויים לעלות בהרבה בשנים הקרובות לאחר פיתוח השכונה.

מה מטריד את התושבים?


בשל עליית מחירי הנדל"ן בכל הארץ, ובעיקר בתל אביב-יפו הסמוכה, החלה מגמת הגירה של תושבים ערבים מיפו אל השכונה. יש תושבים החוששים משינוי אופי השכונה, ופתחו בעבר במחאה, וטענו ששינוי האוכלוסיה גורם לעלייה במתח הבין דתי, ואף גורם לקטטות בין צעירים ערביים מצד אחד וצעירים יהודים מצד שני. תושבים בשכונה אף דרשו למנוע מכירה או השכרה של נכסים לדיירים המגיעים מיפו, ומתווכים שביצעו "עסקאות אסורות" ספגו איומים. באחד המקרים אף דווח על צעירים ערביים שעלו על אחד הגגות והשליכו אבנים לעבר עוברים ושבים במעין "מיני אינתיפאדה", כפי שהגדירו זאת תושבי המקום.
בנוסף, טענו תושבים בעבר שמיקומה של השכונה בקצה המרוחק של העיר, יוצר הזנחה בשירותים העירוניים, השתלטות על שטחיים ציבוריים, בנייה לא חוקית ואשפה שמצטברת. התושבים הגדירו עצמם כהחצר האחורית של בת ים, אך נראה שמאז הוחלט על חלוקת העיר לרבעים ומנהלי רובע שאחראים נקודתית על אזורים שונים בעיר, המצב בעמידר השתפר.

7 צפייה בגלריה
פינוי בינוי בקצה שכונת עמידר - מתחם חלמית
פינוי בינוי בקצה שכונת עמידר - מתחם חלמית
פינוי בינוי בקצה שכונת עמידר - מתחם חלמית
(הדמייה: ברק ציפור ובר אוריין)

קראו גם:

העתיד של שכונת עמידר


ההתעניינות הנדל"נית בשכונה מלווה בשנים האחרונות בפיתוח תשתיות שמבצעת העירייה באמצעות אגפיה השונים, מתוך ניסיון לשפר את מעמדה ואת השירות לתושב. מתחם ענק של פינוי בינוי בקצה שכונת עמידר הומלץ להפקדה ויועבר לדיון להפקדה בוועדה המחוזית. במסגרת התוכנית, ייבנו 1839 יחידות דיור חדשות, לצד שטחי מסחר ותעסוקה ושטחים ציבוריים.

7 צפייה בגלריה
פינוי בינוי בקצה שכונת עמידר - מתחם חלמית
פינוי בינוי בקצה שכונת עמידר - מתחם חלמית
מתחם חלמית. היום ובעתיד
(הדמייה: ברק ציפור ובר אוריין, צילום: קובי קואנקס)

תוכנית "מתחם חלמית" מתפרשת על פני שטח של כ-92 דונם, ומקודמת על ידי עיריית בת ים, בשיתוף הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. התוכנית כוללת פינוי של כ-480 יחידות דיור, והקמת כ-1,839 יחידות דיור, שטחי מסחר, תעסוקה ושטחים רחבי היקף לצרכי ציבור, וכן חיבור ושדרוג רשת הרחובות העירונית ומערך התשתיות באזור.
בנוסף, בתקופה הקרובה הודיעה עיריית בת ים שתחדש חמש גינות ציבוריות ברחבי השכונה.
אייל ימיני, מנכ"ל ובעלים רי/מקס סנטר חולון-בת-ים: "שכונת עמידר היא אחת השכונות הוותיקות בעיר. הקירבה שלה לאיילון מושכת הרבה מאוד משקיעים, אופי הדירות שם הוא בנייני שיכונים לרוב, שאת חלקן הלא קטן הרחיבו בעלי הנכסים לדירות גדולות יותר. לאחרונה באזור עמידר יש ביקוש גבוה מבחינת משקיעים לצורך השקעה ארוכת טווח בגלל כל נושא ההתחדשות העירונית".

7 צפייה בגלריה
שכונת עמידר בבת ים
שכונת עמידר בבת ים
שכונת עמידר בבת ים. אופי משלה
(צילום: קובי קואנקס)

תחבורה


קווי האוטובוס שנכנסים אל שיכון עמידר הם מעטים, ובתדירות יחסית נמוכה, אך השכונה ממוקמת סמוך למרכז בת ים וכיכר המצבה שבה חולפים מרבית האוטובוסים שיוצאים ונכנסים לבת ים. כך שהגישה אליהם יחסית נוחה.
גם תחנת מחרוזת של הקו האדום של הרכבת הקלה נמצאת בשדרות ירושלים – מרחק קצר בהליכה. בזמן ההקמה אמנם חלו שינויים בתנועה, אך כאשר הקו יחל לפעול (נקווה שבתקופה הקרובה) תאפשר הרכבת הגעה קלה יחסית מבת ים אל תל אביב ופתח תקוה.