בסוף החודש, אחרי לא מעט עבודות תשתית, חסימות תנועה ואי־נוחות, תצא הרכבת הקלה לנסיעת מבחן בבת ים. הדרך לא היתה קלה, אך רגע לפני שהקטר יוצא לדרך, סמנכ"ל מערכות וטכנולוגיות של החברה, אפי כליפה, אומר שכבר רואים את האור. "כל שלב ההנדסה האזרחית מאחורינו", הוא אומר השבוע.
2 צפייה בגלריה
עבודות הרכבת בבת ים
עבודות הרכבת בבת ים
עבודות הרכבת בבת ים
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
"המערכות הרכבתיות, המסילות, התקשורת, החשמל ושאר המערכות, כבר בשלב מאוד מתקדם של התקנות. האתגרים הגדולים היו בצמתים, כשיש חיבור בין הדרך למסילה. צריך לקחת בחשבון את המרחקים והחיבורים, וזה כמובן הפריע לשגרת החיים בעיר, אבל זה כבר פחת. התגברנו על מה שהיינו צריכים. בשלב הזה עיקר העבודה היא על המסילה עצמה ואנחנו נערכים לנסיעת הניסיון הראשונה".
מה צפוי לקרות בה?
"ראשית, בחינת המוכנות של המערכות והתקינות שלהן. שנית, ולא פחות חשוב, אנחנו בוחנים את ההתארגנות והתגובה של הסביבה. כיצד עוברי אורח ונהגים יגיבו לרכבת, לפעילות המסילה ולמעברים. הרי מדובר בדבר שמעולם לא נראה בעיר, והוא עומד להיות חלק משמעותי בתחום התחבורה בה. המתאר הדרומי מתל אביב לבת ים אורכו שמונה ק"מ, והוא כולל 30 צמתים ומעברי חציה, אז ברור שגם עבודת הרמזורים ושינויים בהסדרי התנועה מאוד חשובים".
תושבים רבים הביעו חשש מקרינה סביב המסילה.
"פעולת החישמול היא למעשה מערכות מתח גבוה ונמוך שפזורות לאורך המקטע. אנחנו מוודאים שכל הקרונות מקבלים חשמל, ויש את האנרגיה שמניעה את הרכבת. אנחנו עובדים על פי כל התקנים הישראליים שבלעדיהם לא ניתן להפעיל מערכות. זה נוגע לחדרים טכניים וגם למסילה עצמה. מערכת החשמל שמופעלת במקטע מבוססת על מתח וזרם ישר המכונה DC, שזאת קרינה אלקטרומגנטית נמוכה".
2 צפייה בגלריה
כליפה
כליפה
כליפה
(צילום: נת"ע)
לדברי כליפה, בזמן הנסיעה הראשונה שמתוכננת לסוף אוקטובר, תיערך נת"ע בשטח עם שוטרים ופקחים שידאגו שהכל יעבור בשלום. "הנסיעה תתחיל באופן איטי מאוד ותואץ בהתאם לממצאים בשטח. בכלל, כל הנסיעה היא חלק מתהליך של הסקת מסקנות. לגבי התושבים, בקרוב נפתח בקמפיין חינוכי שבין היתר יפעל גם בתוך בתי הספר בעיר, ובשיתוף משרד החינוך והרלב"ד, במסגרתו יוכנסו תוכני לימוד שקשורים לחיים סביב הרכבת הקלה. נגיע לתלמידים ונלמד אותם כיצד יש להתנהג באזורי המסילה. מעבר לזה ברור שנוציא איסורים להשתמש בכלים מסוכנים סביב התוואי, כמו מנופים וכלי עבודה כבדים שעלולים לפגוע בקווי החשמל.
"הקו האדום הוא כבר עובדה בשטח", מסכם כליפה, "ואחרי שנים שאני מלווה אותו ורואה אותו קורם עוד וגידים, אני באמת נרגש לומר שבקרוב הוא יהיה חלק משמעותי מהעיר בת ים".

המסלול האדום במספרים

מספר קרונות: 2
אורך הקרונות: 70 מטרים
מספר נוסעים צפוי בשנה: 70 מיליון
תדירות בשעות שיא: כל 3.5 דקות
יעבדו בה: 2,200 עובדים
מספר הרשויות בהן תעבור: 5