בסמוך למשרד הרישוי בחולון, על קו התפר שבין חולון לתל־אביב, קיימת בריכה טבעית שהיא חלק מארבע בריכות קטנות שהיו בעבר בריכה טבעית ענקית.
הבריכות הן בתי גידול טבעיים שנוצרו כתוצאה ממחזורי ניקוז סביבתיים והן מתמלאות במים בחורף ומתייבשות בקיץ. במהלך החורף חיים בהן בעלי חיים נדירים שמשריצים ומסיימים את מחזור החיים שלהם, הביצים נשמרות בתחתית הבריכה המיובשת ובחורף הבא מתחיל מחזור חיים חדש של בעלי החיים הייחודיים, שחיים בבריכה מאות שנים. בניהם קרפדה ירוקה, חפרית מצויה, אילנית מצויה, צפרדע הנחלים וטריטון הפסים. בנוסף, חיים בה גם סרטנים וסביבה ניתן למצוא ציפורים רבות. מדובר בבעלי חיים נדירים שמרביתם בסכנת הכחדה בארץ ובעולם וחלקם כבר נחשבו למינים נכחדים אך הופיעו באופן פתאומי בבריכה בשנות ה־80.
הודות לגשמים האחרונים הבריכה מלאה במים ואם יש לכם סבלנות ומוטיבציה, תוכלו להתבונן ביצורים הייחודיים שמפיקים את המיטב מהשלולית הגדולה ביותר בעיר. בנוסף, הבריכה מוקפת בדשא ועצים כך שמדובר במקום אידיאלי לפיקניק משפחתי.
  • אז איך מגיעים? כותבים בווייז משרד הרישוי חולון.
5 צפייה בגלריה
ציפור בבריכה | צילום: אייל בן חור
ציפור בבריכה | צילום: אייל בן חור
ציפור בבריכה | צילום: אייל בן חור
בת־ים: חורשת הים
לטיול קרוב לבית, פיקניק עם נוף לים או היכרות קצרה עם שרידי חוף טבעי אחרונים, זה הזמן להכיר את פינת החמד הסודית של בת־ים: פארק חורשת הים. בשל קרבתו לכביש הראשי רבים חולפים לידו בלי לעצור, אך כדאי להתמהמה לרגע. מדובר ב־25 דונמים של ריאה ירוקה, פינת חמד מרצועת החוף הטבעית האחרונה של בת־ים. חורשת הים נמצא בשולי מה שכונה בעבר 'הר הזבל', ובקרוב תהפוך לחלק מפארק גדול (ע"ש יוני נתניהו) הכולל עלייה להר, נקודת תצפית לנוף מרהיב, שבילי הליכה וטיול.
כיום האתר כולל חורשה ובה עשרות עצי צל, פינות ישיבה, ושני דונמים של מסלולים אתגריים, המיועדים גם לאופניים. במרכז החורשה נמצא מתחם פיקניקים מוסדר הכולל עמדות לאיסוף גחלים, מתקני שתייה, ספסלי פיקניק ושבילי הליכה ותאורה היקפית בחורשה כולה.
החורשה מוגדרת כאתר טבע עירוני קהילתי, שמטרתו לשמר את המעט שנותר מנופי החוף החולי ומצוק הכורכר. שימור האתר נועד לאפשר למבקרים להכיר מקרוב את החי והצומח המיוחדים לסביבה החולית ולחוף הים. אם תצאו לסייר בחורשה תמצאו בה צמחייה מגוונת הכוללת את רותם המדבר, חבצלת החוף, אשל נר הלילה החופי, אטד אירופי, חרצית עטורה ועוד. בתחומי החורשה נצפו 48 מיני ציפורים, ביניהם פרפור עקוד, שרקרק מצוי, עפרוני מצויץ ועוד, סוגי זוחלים רבים, יונקים קטנים וחרקים ממגוון מינים.
  • אז איך מגיעים? נוסעים לאורך טיילת בת־ים (דרך בן גוריון) עד שהדרך מתעקלת לרחוב הקוממיות ושם עוצרים.
5 צפייה בגלריה
חורשת הים | צילום: קובי קואנקס
חורשת הים | צילום: קובי קואנקס
חורשת הים | צילום: קובי קואנקס
ראשון לציון: אגם הנקיק
אי שם במערב ראשון לציון, סמוך לסופרלנד ולדיונות, בין חורשת אקליפטוס רחבת ידיים, שוכן לו "אגם הנקיק", פנינת טבע נדירה שמהווה מפלט לחובבי הירוק בתוך מציאות אורבנית. אגם הנקיק נוצר "בטעות" כאשר אי שם בתחילת שנות ה־90 הצטברו להם מי הגשמים בכל חורף ויצרו מעין אגמון קטן שהיה מתייבש בקיץ. בשלב מסוים, כאשר הבנייה באזור הלכה וגברה, הוזרמו כל מי הגשמים אל עבר האגמון שהפך במהרה לאגם מפואר שזכה לכינוי "אגם הנקיק".
חובבי הטבע ימצאו במקום את כל מה שהם צריכים כדי לבלות שם פיקניק משפחתי באווירה נינוחה. במקום ישנו שטח אדמה בו אפשר לפרוש שמיכה ולשכב לנוח, רחבת עצים שצובעת את האזור בירוק ומסלולי אופניים למי שרוצה לעשות קצת פעילות גופנית. האגם מושך אליו סוגים רבים של ציפורים שעוברות בו בעונות הנדידה ויודעות שבאגם הן יכולות למצוא דגים למאכל, ולכן הפך למקור משיכה עבור חובבי הצפרות ודייגים.
הדגים במקום אמנם מותרים לדיג וראויים למאכל, אך שתיית המים והשחייה במקום אסורות בשל איכות המים.
  • אז איך מגיעים? מחנים בחניון "יס פלאנט" והולכים בעקבות השילוט.
5 צפייה בגלריה
אגם ראשון | צילום: אבי מועלם
אגם ראשון | צילום: אבי מועלם
אגם ראשון | צילום: אבי מועלם
רמלה־לוד / בית עלמין לחיילי מלחמת העולם הראשונה
מי שחולף ברכבו על כביש 40 שבין רמלה ללוד, רגע לפני צומת הכניסה למושב אחיסמך, לא יכול לדעת כי במרחק של כמה עשרות מטרים ממנו ממוקם אתר מיוחד במינו בעל ערך רגשי והיסטורי עבור אלפים מכל רחבי העולם.
מדובר בבית העלמין הבריטי שהוקם בשנת 1918 והיה לאחד משישה בתי עלמין שהוקמו בשטח ארץ ישראל בימים שלאחר סיום מלחמת העולם הראשונה. על שטח נרחב של מאות דונמים מונצח זכרם של 5,731 חללים מ־57 לאומים שונים, בהם 30 יהודים, שלחמו עבור הממלכה הבריטית באזור המזרח התיכון.
על שער האבן המרשים שדרכו נכנסים אל האתר נכתב בשלוש שפות: אנגלית, ערבית ועברית: "חלקת השדה עליה הוקם בית הקברות הזה ניתנה במתנה על ידי עיריית רמלה כמתנת עם של בני פלשתינה להיות מקום מנוחת עולמים לחיילי ההסכמה - יהי זכרם לברכה". הכניסה לאתר, המנוהל על ידי עמותה פרטית, היא בחינם וניתן לסייר בין עשרות שורות המצבות עליהן חקוקים שמות הנופלים.
כמו באתרי קבורה מוכרים ברחבי העולם לזכר חללי מערכות וקרבות, גם כאן מספרת כל אבן את סיפורו של כל חלל שמו, מהיכן הגיע, איפה נפל ומה אפיין אותו.
  • אז איך מגיעים? שמים בווייז רחוב תקומה. בית העלמין ממוקם בין שכונת גן חק"ל לאזור התעשייה הצפוני של העיר.
5 צפייה בגלריה
בית העלמין רמלה |  צילום: אבי מועלם
בית העלמין רמלה |  צילום: אבי מועלם
בית העלמין רמלה | צילום: אבי מועלם
רחובות / גן צמחי התנ"ך
גן רנה סמילנסקי הוקם לזכרה של רנה סמילנסקי, בתם של צלה ומשה סמילנסקי, מהמתיישבים הראשונים של רחובות. רנה, שהשפה העברית, התנ"ך ועבודות גינון תפסו מקום מרכזי בחייה, עסקה בפעילות התנדבותית בעיר והייתה לדמות מוכרת ביותר בעיר.
הגן הוקם ברחוב יעקב בשנת 2006, הוא פתוח למבקרים, צעירים ומבוגרים, שייהנו מטיול מגן מטופח ובו מאות סוגי עצים, ביניהם עצי פרי, וגם שיחים וצמחים, רובם צמחי בר המוזכרים במקרא.
הגן משתרע על פני 1,700 מ"ר. במקום שילוט מסודר המסביר על סוגי הצמחים השונים ובהם שבעה מיני עצים, עצי פרי כמו תמר, זית, רימון, תאנה, אתרוג, שקד, עצי בר כגון אלון מצוי, אלון תבור, אלה ארצישראלית, אלת המסטיק, ליבנה רפואי, חרוב, כליל החורש, שיקמה, קטלב ועוד, שיחים כגון רותם, הדס, לוטם מרווני, לוטם שעיר, סירה קוצנית, עצבונית החורש, ובמקום גם בריכה עם צמחי מים וביניהם קנה מצוי, עב קנה, סוף מצוי, פטל קדוש, ערבה מחודדת, דולב מזרחי, שיח אברהם, גומא הפפירוס ועוד.
בגן צמחי ארבעת המינים ושבעת המינים, צמחי בצל ופקעת הפורחים בעונות שונות ועצים נישאים המקיפים את הגן כגון אגוז המלך, צפצפה מכסיפה, ארז הימלאי.
בנוסף לכך, בגן נמצאים מתקני חקלאות שונים: גת קדומה, בית בד, ריחיים, שוקת, באר מים, בור מים, וכן סככה מצילה, שלולית חורף, שביל המשולט בכתב ברייל ומד גשם.
  • איך מגיעים? כותבים בוויז:רחוב יעקב 39
5 צפייה בגלריה
גן התנ"ך | צילום: אבי מועלם
גן התנ"ך | צילום: אבי מועלם
גן התנ"ך | צילום: אבי מועלם