דן שפייב רק בן 18 וכבר עומד מאחורי מיזם חברתי למען ילדים מעוטי יכולת בעיר. אופניים ישנים או מקולקלים, שעבור רבים הפכו למטרד או פסל סביבתי, מגיעים לחנות 'מצמן את המרוץ', שברחוב העצמאות, שם הוא מתקן אותם כחדשים, ותורם אותם לילדים ממשפחות מצוקה.
"כשהייתי צעיר בן 11 או 12", הוא מסביר, "אני וחברים היינו גונבים אופניים, כי לא היה לנו. עכשיו, החלטתי לעזור לילדים שאין להם כדי שלא יצטרכו לעשות מה שאני עשיתי".
שפייב, בוגר 'אורט יוסף' בעיר חולם להתגייס למג"ב כדי לפתח בעתיד קריירה במדים הכחולים, אבל עד אז הוא החליט כאמור להקדיש את זמנו הפנוי למטרה נעלה אחרת.
במקביל ללימודי התיכון, עבד שפייב בשנים האחרונות בחנות אופניים, שמזמן הפכו עבורו לתחביב מיוחד. "מגיל מאוד צעיר היתה לי תשוקה לאופניים, עוד כשהייתי ילד קטן, ומאחר שגדלתי בסביבה לא פשוטה חשבתי שיש כל כך הרבה ילדים כמוני שרוצים אופניים אבל לא יכולים להרשות לעצמם.
"אז מה הפתרון? יש לא מעט אופניים שבורים או מקולקלים, כאלה שאנשים רק רוצים להיפטר מהם. לא חבל? אפשר לשפץ אותם ואז לתרום אותם לילדים ממשפחות קשות יום".
כמה זמן מלווה אותך הרעיון הזה? "אני חושב עליו די הרבה זמן אבל לא ממש ידעתי איך לקדם אותו לפסים מעשיים. לאחרונה פגשתי את הפעיל החברתי (המתמודד למועצה) ירון לוי, וחלקתי איתו את הרעיון.
"הוא בתגובה מאוד התלהב והציע לי את החניה שליד המשרד שלו כמין 'מוסך' לתיקון אופניים, ושם גם מרכזים את הפניות למי שצריך. גם הבעלים של הנכס שבו החנות פועלת נרתם לעניין ותומך עד כמה שאפשר".
בעוד פחות משבוע יצוין יום הכיפורים ואלפי ילדים ברחבי העיר ימלאו את הרחובות עם האופניים החדשים שלהם. אז כל מי שמעוניין לתת כתף או לסייע למיזם בכל דרך אפשרית, מוזמן להגיע לחנות שברחוב העצמאות.