גם בקרב חובבי החופש, ההתרגשות לקראת הצלצול הראשון ב־1 בספטמבר גדולה. אבל יש כאלה שמבחינתם מדובר בעוד יום.
בחולון ובבת ים יש מספר נערים שלא חיים מספטמבר לספטמבר, מאחר שהם לומדים לאורך כל השנה, ובמקום להתייצב בתיכון העירוני בסוף הקיץ, הם היו לכל אורכו במכון הטכנולוגי HIT ועסקו בלימודי תואר ראשון לצד סטודנטים בוגרים ומנוסים מהם. "מבחינתי 1 בספטמבר זה סתם עוד יום רגיל של לימודים", מבהיר אור בן אבא בן ה־17. "כמו כל הקיץ הזה".
2 צפייה בגלריה
ד"ר גול, פרופ' יעקובוב ונערי מצוינוער. "הישגים אקדמיים מרשימים בכל קנה מידה" | צילום: קובי קואנקס
ד"ר גול, פרופ' יעקובוב ונערי מצוינוער. "הישגים אקדמיים מרשימים בכל קנה מידה" | צילום: קובי קואנקס
ד"ר גול, פרופ' יעקובוב ונערי מצוינוער. "הישגים אקדמיים מרשימים בכל קנה מידה" | צילום: קובי קואנקס
"רוצים להספיק הכל"
בן אבא, תלמיד כיתה י"ב בתיכון 'הרצוג' בחולון, למד בחטיבה במסלול מואץ במתמטיקה. כשסיים את המסלול החליט לעלות רמה וללמוד לתואר ראשון. "אני לומד במגמת תכנות מחשבים בתיכון אז בחרתי בתואר בתכנות מחשבים במכון הטכנולוגי. אולי אני פחות מבלה עם חברים, אבל אני חושב על העתיד שלי.
"הלימודים אינטנסיביים וקשים ואני קצת מפסיד לימודים בתיכון אבל זה שווה את המאמץ. היום אני משקיע הכל בלימודים. הקיץ פחות מעניין אותי".
למרות התוכניות הרבות לגיוס צעירים מוכשרים, רבים מהם מגיעים למכון הטכנולוגי מיוזמתם. "הגעתי לכאן דרך ידיד. כששמעתי שהוא לומד לתואר ראשון מיד התעניינתי כי אני אוהבת לאתגר את עצמי", מספרת ענבל משעל (17), שלומדת במגמת פיזיקה וכימיה בתיכון 'רמות' בבת ים. "ברור שחששתי, אבל החלטתי לתת לזה הזדמנות. כבר מהיום הראשון השתלבתי כאן טוב, והסטודנטים הבוגרים התייחסו אלי ממש יפה.
"ברגע שמתחילים ללמוד לגיל אין חשיבות. אני מרגישה שזה מכין אותי לחיים האמיתיים, מלמד אותי לנהל את הזמן באופן טוב יותר, ולהתמודד עם לחץ גבוה. אני גם עובדת ומלמדת וכמובן מוצאת זמן לחברים".
איך משלבים לימודים אקדמיים ולימודים בתיכון במקביל ועדיין זוכרים להיות בני נוער רגילים?
"ברור שזה אפשרי, זה הכל עניין של ניהול זמן נכון", אומרת הסטודנטית הצעירה ביותר בתוכנית, תמר אנטין (15). "אני עולה לכיתה י' באורט חולון ואת הלימודים התחלתי בקיץ שעבר, עוד לפני שעליתי לתיכון.
"השאיפה שלי היא לסיים תואר כפול במדעי המחשב ומתמטיקה שימושית. בגלל שאני לומדת בכיתת מופ"ת, את הבגרויות הריאליות סיימתי בכיתה י'. אבל חוץ מלימודים אני גם מדריכה צעירה בשל"ח, מנגנת על אורגן וגיטרה ומבלה עם חברים. אני לא מרגישה שאני מחמיצה משהו, אנחנו דור אחר שרוצה להספיק הכל.
"נכון שאני לא סטודנטית רגילה, כי אני לא חיה כמו שאר הסטודנטים, אבל גם את החיים הסטודנטיאליים אני אחווה כשאלמד לתואר שני. שווה לי להתאמץ כי כבר בצבא ישלחו אותי ליחידה מתאימה ובהמשך יפתחו לי המון דלתות".
כל הסטודנטים הצעירים מסכימים על דבר אחד - ההישג הזה אפשרי בעיקר בזכות התמיכה שהם מקבלים בבית ובבית הספר. "אחותי למדה כאן, אז עבור ההורים זה היה מאוד טבעי. גם בית הספר גמיש ומתאים לי את הלימודים לתואר, כשכולם כל כך מפרגנים זה הופך את זה ליותר קל".
2 צפייה בגלריה
המכללה הטכנולוגית בחולון | צילום: קובי קואנקס
המכללה הטכנולוגית בחולון | צילום: קובי קואנקס
המכללה הטכנולוגית בחולון | צילום: קובי קואנקס
"אני לא גר בחולון אז למדתי בבית ספר אחר, אבל שם הרגשתי שאני סתם מחמם את הכיסא, בית הספר בכלל לא איתגר אותי", אומר אופק זיסמן (15), עולה לכיתה י' בכיתת מופ"ת ב'אורט' חולון, לומד תואר ראשון במתמטיקה שימושית, "לכן עברתי ל'אורט' חולון והצטרפתי יחסית באיחור לכיתת מופ"ת, זה דרש ממני להשלים חומר אבל רציתי להשקיע. היה לי חשוב ללמוד תואר כבר בגיל צעיר כי אני שואף להיכנס לקורס טיס, פרחי טיס עושים תואר ראשון ואם אגיע עם תואר, זה ישפר את הסיכויים שלי.
"כמובן שכשהצטרפתי ללימודים במכון הייתי קצת לחוץ כי כולם שם מבוגרים ממני, אבל הלמידה שם שונה. בכיתה בבית ספר המורה מלמד את התלמידים, אבל באקדמיה הלימודים הרבה יותר דינמיים, יש דו־שיח בין המרצה לסטודנטים והם כל הזמן שואלים שאלות, זאת למידה הרבה יותר מעמיקה".
משלבים בקלות
גם ד"ר שי גול, ראש תוכנית 'מצוינוער' במכון הטכנולוגי, משתדל להקל על הסטודנטים הצעירים ככל האפשר ומקפיד להתאים את הגישה האקדמית לגילם. "יש לנו שיתוף פעולה מצוין עם הרשויות המקומיות ומוסדות החינוך", הוא אומר, "הם מעורבים בתוכניות אקדמיות שמסייעות לנו למצוא סטודנטים מתאימים בבתי הספר העל־יסודיים.
"במכון הטכנולוגי הם יכולים לבחור בין תואר בתכנות מחשבים, מתמטיקה שימושית או הנדסה. אנשים חושבים שזה קשה, אבל כל שנה אני נוכח לגלות שהרבה יותר קל להם לשלב לימודי תיכון ואקדמיה במקביל".
למה נערים צעירים כל כך צריכים להתחיל תואר בגיל כזה?
"זה משנה להם את כל החיים. כבר בצבא חוטפים אותם ליחידות טובות, חברות ההייטק מסמנות אותם כבעלי פוטנציאל וכל הדלתות נפתחות עבורם. בגיל מאוד צעיר הם מבינים איך העולם בחוץ עובד ומתאימים את עצמם.
"הילדים היום מכירים את כל עולם המחשבים וההייטק בגיל ממש צעיר, זה לא כמו פעם, היום אין בכלל צורך ללמד אותם את הבסיס כי כל תלמיד תיכון מכיר את התחום. יותר מכך, אני יכול לומר בוודאות שמרביתם מצליחים בלימודים יותר מהסטודנטים הרגילים, לרוב הם הסטודנטים הכי מצטיינים במחזור.
"בגיל הזה יש בהם רעב, סקרנות ואהבה אמתית ללמידה. הם לא באים לאקדמיה כי הם חייבים או כי הם רוצים ללמוד מקצוע לחיים, הם באים לכאן מתשוקה אמיתית ללמידה והם לא מוותרים לעצמם. כמובן שבגלל שמדובר בסטודנטים מאוד צעירים אנחנו יותר רגישים וזמינים עבורם. אנחנו מקפידים לערב את ההורים ולשתף אותם בנעשה ותמיד לוקחים בחשבון שאלו ילדים צעירים ולא סטודנטים משופשפים. מספר התלמידים שנכנסים לאקדמיה בגיל צעיר הולך וגדל ואני צופה שבעתיד עוד ועוד תלמידים יתחילו את התואר הראשון במקביל לבגרויות".
עשרות בוגרים
התוכנית האקדמית לנוער 'מצוינוער' מתקיימת במכון זה למעלה מעשור, מאז הוקמה בפקולטה למדעים על ידי נשיא המכון, פרופ' אדוארד יעקובוב, כשליווה תלמידי תיכון בעלי כישורים ייחודיים לאורך כל הדרך להשלמת התואר במקביל ללימודים התיכוניים.
מאז ועד היום הוכשרו עשרות בוגרים אשר סיימו בהצלחה את לימודי התואר הראשון ומצאו לאחר מכן את מקומם בתחומים אלה בצבא ובתעשיית העילית הישראלית. "המכון מציין 50 שנות פעילות ותוכנית המצוינוער היא אחד מההישגים המרשימים והבולטים של המכון", אומר פרופ' יעקובוב. "רעיון החינוך הרציף בעיר חולון החל מגני הילדים, דרך האקדמיה ועד לתעשייה ולחברה, הוא מטרה חשובה שעמדה לנגד עיניי כשהקמתי את התוכנית.
"אני רואה בכך פלטפורמה חשובה לתלמידים להתפתחות לימודית ומקצועית לטובתם האישית, לטובת העיר ולטובת העתיד של כולנו. לא זו בלבד שתלמידי התוכנית עומדים בלחצים האקדמיים, המתווספים ללחצים אחרים בגיל הזה, מהפן החברתי והלימודי, אלא הם אף נמנים בין הסטודנטים המצטיינים במכון, והישגיהם האקדמיים מרשימים בכל קנה מידה".