האזעקות הראשונות שנשמעו בגוש דן, ובעקבותיהן מטח הרקטות, תפסו מבלים רבים בחוף הים בבוקר שבת ה- 7 באוקטובר. אחרי המטח הראשון שפגע בעיר, הודיעה העירייה בתיאום עם פיקוד העורף על סגירת החופים למבקרים, ולמעשה צו ההוראה הצבאי ציין, כי כל חופי הים סגורים לרחצה: מעוטף עזה ועד לצפון השרון.
4 צפייה בגלריה
חוף הסלע. ריק מרוחצים
חוף הסלע. ריק מרוחצים
חוף הסלע. ריק מרוחצים
(צילום: מיכאל (מישמיש) בורא)
ההגעה לחופים אמנם אסורה, אך במקביל, הוציאה עיריית בת ים הודעה נוספת: "עיריית בת ים מעדכנת על ארבע תחנות הצלה שיישארו פתוחות במתכונת חורף. אף על פי שעונת הרחצה הגיעה לסיומה ביום שבת, 14 באוקטובר, שעות ההצלה יהיו החל מהשעה 8:15 ועד 15:45. שעות אלו יהיו תקפות עד 16 בנובמבר 2023, היום בו תסתיים רשמית עונת הרחצה. תחנות ההצלה הן תחנת חוף סלע ב', תחנת חוף סלע ג', תחנת חוף הריביירה ותחנת חוף הנפרד".


אזעקה בזמן רחצה


על אף סגירת החופים, מיעוט האנשים המגיעים לחופי הים והמעבר למתכונת חורף, חלק מהמצילים ממשיכים לעבוד עד לסוף עונת הרחצה, ומוודאים שאכן אזרחים לא נכנסים לשטח ארבעת חופי הים המוכרזים שנותרו פתוחים.

קראו גם:

מציל מוכר מחוף הסלע מספר: "יש מעט אנשים, אבל עדיין באים. אין כאן מרחבים מוגנים קלאסיים, אבל יש את חומות הבטון בשל הסערה, וזה מגן עלינו. הבוקר היו כמה אנשים בחוף, ואז היו את אזעקות הבוקר ואנשים הלכו, אבל יש אנשים קבועים שבאים תמיד. עכשיו יש בערך 15 אחוז מהכמות הרגילה לעונה".
לדבריו, לאחר ששמעו את האזעקה בבוקר, המצילים הודיעו על כך לרוחצים ברמקול. "ביקשנו לצאת ולתפוס מחסה. לא היו ממש בהלה ולחץ - ברגע שנגמרה האזעקה הם חזרו לחוף. לפי דעתי, צריך להמשיך בשגרה. בזמן האזעקה הראשונה הילדים שלי היו איתי. הילדה בת השש אמרה שהיא יודעת שיש כיפת ברזל ושהצבא שומר עלינו".

4 צפייה בגלריה
"לא יכולים בלי המפגש והספורט". הפרלמנט של חוף קלדרון
"לא יכולים בלי המפגש והספורט". הפרלמנט של חוף קלדרון
"לא יכולים בלי המפגש והספורט". הפרלמנט של חוף קלדרון
(צילום: אביגיל עוזי)

הפרלמנט ממשיך להיפגש


איציק קלדרון, הבעלים של מסעדת קלדרון ובנו של המציל האגדי מחוף הסלע - רחמים ("רחו") קלדרון המנוח, גדל למעשה בחוף הסלע, ומכיר את המקום היטב למעלה מ־65 שנה: "המצילים שומעים היטב את האזעקה בבת ים, אבל למעשה אין להם לאן לרוץ. הרי הסוכות שלהם עשויות עץ, וחוף הים חשוף לחלוטין".
"לאורך השנים ובמבצעים והמלחמות השונות, היו אינספור פעמים שהיו לנו אזעקות, ואנשים היו רצים אחורה ונצמדים להר. מאז ששיפצנו את המסעדה לפני כמה שנים ‑ היא עשויה מבטון ‑ אנשים התחילו לרוץ לפה ולהיצמד לעמודי הבטון שלנו".
יחד עם זאת, קלדרון מגלה, כי "חבר שלי הוא מציל בחוף הסמוך, ובדיוק אמר לי: 'זה אבסורד איתנו, אנחנו בים או על סוכת עץ, ואין לנו מרחב מוגן".
על אף האיסור, אנשים ממשיכים להגיע לים?
"האמת שלא. אסרו על אנשים להיכנס לחוף הים, אבל מותר להגיע לחוף - אבל על אחריותם הבלעדית. הבוקר הייתה פה אזעקה, וצעקתי לאנשים שהיו פה: 'בואו תיצמדו לעסק שלי', ואכן באו. זו תקופה לא קלה בכלל".
מי שלא פוסח על הבילוי בכל בוקר במסעדת קלדרון הם "חבורת הים", או פרלמנט החוף. כבר יותר מ־40 שנה שקבוצת החברים מחוף קלדרון מתכנסת על בסיס קבוע, ובשעת שלום או מלחמה, גשם או שרב הם ממשיכים להגיע מדי בוקר בין השעות 7:00 עד 9:00.
שלמה אדיב, 65, תושב חולון המשמש יו"ר עמותת "יד לאזרח" ומנכ"ל עמותת "חונך לכל תלמיד", ייסד את הפרלמנט עם חבריו במרץ 1986: "קודם כל אנחנו באים כדי לעשות ספורט ‑ מטקות ושחייה. בגלל שאסרו פה בחוף הסלע לשחות עכשיו, אנחנו הולכים לשחות בסי פאלאס – שם אין פיקוח, אבל בבקשה אל תגלה לאף אחד", הוא מגלה בקריצה. "זו שעת מלחמה, אבל אנחנו לא יכולים בלי המפגש והספורט, זה חלק מהתרפיה. אנחנו ביום רגיל לפחות 25 אנשים, אבל כרגע בגלל המצב הבטחוני עשרה‑שניים עשר אנשים, כי לא כולם רוצים להגיע. אבל מבחינתי, ממשיכים להיפגש יום יום, כולל שישבת, לא משנה מה קורה בחוץ".
ומה קורה בשעת אזעקה?
"אנחנו קמים מהכיסא והולכים למקום פחות או יותר מוגן. המקום של איציק (קלדרון) מבוטן, ויש סלעים ועוד מבנה סגור – אלה פני הדברים בשטח. היינו ב'שומר חומות' ובכל המבצעים, אז אנחנו כבר יודעים איך להתנהל. אנחנו מסתכלים מלמטה אם רואים את הטיל המיירט שלנו פוגע בטיל של החמאס, מחכים לראות שאין נפל, ואז חוזרים לשבת וממשיכים בדיוק מאותה שיחה שעצרנו".

4 צפייה בגלריה
 "לא כולם רוצים להגיע". משחקים מטקות
 "לא כולם רוצים להגיע". משחקים מטקות
"לא כולם רוצים להגיע". משחקים מטקות
(צילום: אביגיל עוזי)

מישמיש ממשיך לשחות


מבלה נוסף שמגיע בכל יום לים הוא מיכאל "מישמיש" בורא, 68. בימים שבשגרה הוא מסוגל אף לשחות ארבעה ק"מ, אבל בשעת מלחמה קיצר את השחייה. "כדי שאם הטיל יפגע, לא נישאב לעומק".
"אסור להתרחץ ואסור להיכנס לים, אז עושים את זה בחוף פחות מוסדר. אנשים באים לים כל הזמן. אם אתה בא בשעה 7:30 בבוקר אתה רואה שישה שבעה דייגים עם חכה, אבל איך שמגיעים המצילים, הם אומרים להם להתקפל ואז הם חוזרים הביתה. היום הים שקט למדי, אבל אתמול היו פה הרבה מאוד גולשים. שלום או מלחמה, אם יש גלים – הם באים".
לדבריו, בשבוע הראשון אנשים פחדו לצאת מהבית. "עכשיו, ובשבוע האחרון, הטיילת חיה ונושמת, כמעט הכל פתוח. בשעה 7:30 בבוקר יש בבית הקפה שליד המגלשות הכחולות למעלה ממאה לקוחות. כל בתי הקפה עובדים, יש הרבה אנשים בחוף, ואפילו המצילים מרשים לשכשך רגליים, אבל לא להיכנס למים".
להיכן כולם רצים כשיש אזעקה?
"זה לעג לרש. גם למצילים אין איפה להתחבא, ולאנשים בחולות אין לאן לברוח. לפחות יש דבר אחד חיובי בכל המלחמה הזו - בגלל שלא באה אותה כמות של אנשים כמו ביום רגיל, החוף נקי".

4 צפייה בגלריה
הפרלמנט של חוף קלדרון
הפרלמנט של חוף קלדרון
"היינו ב'שומר חומות' ובכל המבצעים, אז אנחנו כבר יודעים איך להתנהל"
(צילום: אביגיל עוזי)

"הציבור מקשיב להנחיות"


שלומי חזוני, מנהל אגף ביטחון וחירום בעיריית בת ים, מסביר כי ההנחייה ברורה: "חל איסור על הגעה לחופי הרחצה בכל העיר. ישנם שלטים שפזורים ברחבי החופים שמחדדים זאת לבאים".
לאן המצילים של בת ים רצים כשיש אזעקה?
"חשוב להדגיש שיש מעט מאוד מצילים בתקופה זו, כיוון שאנו מתנהלים על פי מתכונת חורף, ורוב חופי הרחצה, מלבד ארבעה, סגורים כיום. כל מציל מתנהג בזמן אזעקה בהתאם לאיזור בו הוא נמצא, ומתפנה למקום המוגן ביותר לפי הנחיות פיקוד העורף".
כמה מהציבור באמת מתפנה, וכמה נשאר אדיש?
"אנו רואים שהציבור אכן מקשיב להנחיות, ורובו הגדול אינו מגיע לחופי הים. זה גם הזמן לומר תודה לתושבי העיר שמקשיבים להנחיות, וכמעט ולא פוקדים את חופי הים".
האם זה מעשי להקים מבנה בטון או מחסה במרכז חוף הים?
"לא, כיוון שההנחייה היא שהחופים סגורים ואין סיבה לגרום לאנשים כן להגיע".
מאגף החופים נמסר: "בשל המצב הביטחוני והוראות פיקוד העורף יש להימנע מהגעה וכניסה לחופי הים. אנו מזכירים כי ההנחיות הן מצילות חיים ויש להישמע להן".