השבוע חזרו לפעילות אתרי הבנייה הפרטיים בחולון, תל אביב וערים נוספות באזור המרכז. זאת לאחר שהבנייה הוקפאה ליותר משבועיים מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל. בבת ים אתרי הבנייה עדיין סגורים, כאשר הסיבה העיקרית היא חשש התושבים. יש לציין, שאתרי הבנייה הממשלתיים ממשיכים לעבוד כאשר הרוב המוחלט של הפועלים הם עובדים זרים, ומיעוטם ערבים ישראלים.
3 צפייה בגלריה
אתרי הבנייה בבת ים מושבתים
אתרי הבנייה בבת ים מושבתים
אתרי הבנייה בבת ים מושבתים
(צילום המחשה: canva)
בהודעתו הרשמית לציבור הסביר ראש עיריית בת ים, צביקה ברוט, כי הסיבה להשבתת אתרי הבנייה היא: "הרצון למנוע חיכוך מיותר עם הפועלים בימים רגישים אלה", עוד הוסיף וציין כי, "במקרים של ביצוע עבודות דחופות הדבר יבוצע עם אבטחה צמודה". ברוט אף הדיע כי, "חברות קבלניות אשר יפתחו את האתרים ללא אישור הרשות המקומית יהיו צפויות לסנקציות מצד הרשות".
החלטת ברוט, שלא לפתוח את אתרי הבנייה, עוררה השבוע זעם בהתאחדות הקבלנים. יו"ר התאחדות הקבלנים ובוני הארץ, ראול סרוגו, אף אמר: "מה ההבדל בינם לבין ערבי ישראל שעובדים בחניות, תחנות דלק, סופרים ומוקדי השירות האחרים? זה יפגע בביטחון מדינת ישראל, מכיוון שיש תסיסה בחברה הערבית. אני מדבר עם קבלנים ערבים, שמשלמים מיסים במדינה הזאת, הם אזרחים כאן, מעסיקים ישראלים יהודים ולא יהודים – והם לא יכולים לעבוד".
חשש התושבים אמנם מקובל ומוצדק, אך במקביל יצא השבוע מכתב מטעמו של שר הפנים, משה ארבל, לראשי העיריות, ובו טען כי ההחלטה לסגור את אתרי הבנייה אינה בסמכותם:
"אני מבקש להביא לתשומת לבכם שסגירת אתרי בנייה באופן גורף, במקום שאין הנחייה ביטחונית לעשות כן מצד פיקוד העורף או גורם מוסמך אחר, מעלה קשיים משפטיים משמעותיים בדבר סמכות העירייה וראש העיר לקבוע כן".

3 צפייה בגלריה
שר הפנים משה ארבל
שר הפנים משה ארבל
שר הפנים משה ארבל
(יואב דודקביץ')

עוד הוסיף ארבל וכתב כי, "יתר על כן, להפסקת העבודות בימים אלו השלכות דרמטיות על המשק בשל הקפאת שוק הדיור ואיחור במסירת דירות, התרומה הצפויה ליוקר המחיה ולעלות הדיור והפגיעה הכלכלית הקשה הצפויה לחברות שונות ועשויה להוביל עד כדי קריסת חברות ופיטורי עובדים. אבקש שתיקחו דברים אלו לתשומת לבכם תוך הקפדה על פעולה במסגרת הסמכויות המוקנות לכם ותוך הימנעות מפעולות שיש בהן כדי לפגוע בפעילות המשק בתקופה קשה זו".

קראו גם:

מי עלול להיפגע מהעיכוב בבנייה?


ארבל במכתבו מתייחס לבטן הרכה של עיכובי הבנייה וסגירת אתרי הבנייה: רוכשי הדירות והתושבים הממתינים לתמ"א 38 והתחדשות עירונית בבנייני מגורים ישנים. נכון לעכשיו, לפי נתוני הלמ"ס, בת ים כבר נמצאת בפיגור בלוחות הזמנים שלה מבחינת פינוי בינוי, התחדשות עירונית ובניית דירות חדשות.
בחודש ספטמבר האחרון, פרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כי בת ים ממוקמת במקום השלישי בארץ (לאחר תל אביב וירושלים) בקצב התחלות וגמר בנייה הבנייה. בין יולי 2022-יוני 2023 נבנו בבת ים 2,703 דירות,
יחד עם זאת, בת ים נמצאת בפיגור של 20% בקצב בניית הדירות ביחס לשנה קודמת. כך למשל, אם בין יולי 2019 ועד יוני 2020 נבנו בעיר 1,138 דירות חדשות, בתקופת הקורונה (יולי 2020 ועד יוני 2021) נבנו ברחבי בת ים רק 483 דירות. בחודש יולי 2021 ועד יוני 2022 הספיקה העיר להדביק את הקצב עם 3,380 דירות חדשות, אולם מאותה תקופה ירד, כאמור, הקצב – והבנייה עד חודש יוני 2023 עומדת על 2,703 דירות חדשות בלבד. כעת נוצר עיכוב שנראה שיתכן ויהיה קשה מאוד להדביק.
אנשי נדל"ן מקומיים כבר מתריעים כי אם לא תחודש הבנייה הפרטית בבת ים בזמן הקרוב, הרבה מאוד רוכשים, שוכרים ותושבים פוטנציאליים בעיר יפגעו, כיוון שמועד מסירת הדירה ידחה, ואלו יצטרכו לשלם לאורך זמן רב יותר משכנתאות, הלוואות וריביות פיגורים.

3 צפייה בגלריה
אתרי הבנייה בבת ים מושבתים
אתרי הבנייה בבת ים מושבתים
אתרי הבנייה בבת ים. יחזרו לעבוד?
(צילום המחשה: canva)

מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "ראש העיר צביקה ברוט הורה על סגירת אתרי הבניה מיד בתחילת המלחמה, מתוך רצון לשמור על בטחון התושבים. הדבר נעשה בין היתר בהתייעצות עם זרועות הביטחון השונים. אנו נאפשר חזרה לעבודה רק לאחר שנדע שהדבר מתאפשר מבלי לפגוע בתושבים, ובתיאום עם עיריות אחרות כמו ראשון לציון, רמת גן וגבעתיים, שהצטרפו אלינו".
לגבי קצב הבנייה - בת ים הפכה בשנים האחרונות לעיר מובילה בהתחדשות עירונית, והגיעה להישג נדיר כשנכנסה לשלישיה המובילה בארץ - לצד ירושלים ותל אביב. קצב הבניה משתנה משנה לשנה, לעיתים עולה ולעיתים יורד, ובת ים שומרת על קצב זהה לממוצע הארצי. כשיש עליה היא בכל הארץ, וכשיש ירידה היא גם בכל הארץ. כך למשל בשנה האחרונה היתה בממוצע הארצי ירידה של 20 אחוז, ולכן גם בבת ים ובערים אחרות היתה ירידה באותו אחוז. היו ערים כמו ירושלים שספגו ירידה גדולה יותר של 43 אחוזים, אך בבת ים הממוצע נשמר באופן מדויק. שנה לפני כן נרשמה עליה חדה בממוצע הארצי, וגם בת ים עלתה אף יותר מהממוצע. הנתון הקובע הוא המיקום לעומת שאר הארץ, ובת ים שומרת על מקומה בשלישייה המובילה".