בתחילת אוקטובר 2023, ימים ספורים לפני פרוץ המלחמה, דיווחנו כאן כי המדינה פרסמה את השטח בו יעבור קו המטרו M3, מהרצליה דרך תל אביב, חולון, בת ים ועד נתב"ג. לצורך כך, צריכה המדינה להפקיע מספר נכסים. המלחמה אמנם עיכבה הכל, אבל היום (שני 5.2.2024) השרה רגב חתמה על הצווים ובקרוב יצאו המכתבים לדרך. מה זה אומר? ואיך תבדקו אם הנכס שלכם נמצא על התוואי?
2 צפייה בגלריה
רכבת תת‑קרקעית. מוטלת בספק  המחשה: שאטרסטוקה
רכבת תת‑קרקעית. מוטלת בספק  המחשה: שאטרסטוקה
המטרו יהיה מתחת לבית שלכם?
(המחשה: שאטרסטוק)

המטרו אולי נראה כמו חלום רחוק, אבל למעשה מדובר בקו M3 שצפוי להשתלב בדנקל (הרכבת הקלה). הקו עתיד להיות רכבת עירונית בהפרדה מלאה (מתחת לאדמה או על גבי גשרים) דבר שיאפשר נסיעה במהירות גבוהה בהרבה מקו רכבת קלה.
למרבה הצער, חלק מהשטח המיועד למטרו נמצא כרגע בבעלות פרטית של תושבים (לא רק בבת ים, אלא לאורך תוואי המטרו כולו), ואת השטחים הללו המדינה עשויה להפקיע מכם.

קראו גם:

על פי הערכות, הפרויקט יחל לפעול רק בשנת 2034, אולם שרת התחבורה, מירי רגב, כבר חתמה על חלק מהצווים, ועד כה פורסמו עשרות צווי הפקעה, מרביתם לגבי שטחי דרך או שטחי ציבור, אך ישנם מקרים במסגרתם ההפקעה כוללת הריסת מבנה קיים.
המלחמה אמנם עיכבה את התהליך, אך היום הוא יצא שוב לדרך. השרה רגב חתמה על הצווים - והם אמורים לצאת בדואר. כלומר, חלק מן התושבים על התוואי, עשויים לקבל בקרוב מכתב מאוד מטריד, כאשר - "במהלך השלב הראשון של הליך ההפקעות ישלחו כ-11,000 הודעות הפקעה אישיות לבעלים הרשומים של הקרקעות במעל 800 חלקות"

איזה שטחים יופקעו בבת ים?


ליד קניון בת ים ברחוב יוספטל בעיר, מתוכננת הפקעת שטח בהיקף של כ-700 מ"ר מתוך שטח כולל של כשבעה דונמים. המשמעות היא שחלק מהמבנים המצויים באזור, המשמשים לייעודים שונים, צפויים להיהרס במסגרת הקמת קו המטרו. בעליהם יוכלו להגיש תביעה בגין ירידת ערך. מרבית בעלי הנכסים אמורים לקבל את הצווים בדואר כבר בתקופה הקרובה.

2 צפייה בגלריה
המפה העתידית של קווי המטרו
המפה העתידית של קווי המטרו
המפה העתידית של קווי המטרו
(צילום מסך: נת"ע)

רוצים לדעת אם השטח שלכם נמצא על התוואי ועלול לעבור הפקעה? לחצו כאן