אם נכנסתם למשרדה וכל מה שראיתם מולכם זה רק אישה חרדית, אולי כדאי שתחליפו משקפיים.
4 צפייה בגלריה
אתי אפינגר
אתי אפינגר
אתי אפינגר
(צילום: תומי הרפז)
את אתי אפינגר (39), תושבת רמת גן ואם לתשעה ילדים, אי אפשר בשום אופן להכניס למשבצת חד־ממדית ולהסתפק בזה. כן, היא חרדית ויש לה ייחוס: היא נכדתו של הרב חיים יעקב הלפרין, ממייסדי העיר בני ברק, ובתו של הרב רפאל הלפרין ז"ל, האיש שייסד את אימפריית המשקפיים "אופטיקה הלפרין".
קראו גם:
ואפינגר היא גם כוכבת רשת. עוד לא עברה שנה מאז החלה להשתמש באינסטגרם וכבר יש לה יותר מ־15 אלף עוקבים והם מצטרפים אליה לריצות הבוקר, משתתפים בהתלבטויותיה מול ארון הבגדים בזמן שהיא בוחרת מה ללבוש לעבודה והולכים אחריה למטבח (מה כדאי לבשל למשפחה?) ולסלון.
אפינגר הפכה ל"איט גירל" בגרסה הבוגרת והחרדית ומחלקת טיפים לכל מי שמוכן להתבונן בחיים קצת יותר לעומק ו"לפתוח את הראש" כדי לאוורר כמה אמונות ודעות קדומות. "אני מרגישה שדרך האינסטגרם אני מממשת את הייעוד שלי ומצליחה להגיע לכל כך הרבה אנשים ולהראות דרך אחרת".
ולא רק החילונים צריכים לראות את הדברים אחרת כשהם נתקלים בתופעת הרשת אפינגר. גם החרדים עצמם נדרשים לנקות את עדשות המשקפיים שלהם כדי לראות את אפשרויות החיים שמציעה אפינגר לנשים החרדיות.
4 צפייה בגלריה
אפינגר. "אני מדברת לאנשים בגובה העיניים"
אפינגר. "אני מדברת לאנשים בגובה העיניים"
אפינגר. "אני מדברת לאנשים בגובה העיניים"
(צילום: תומי הרפז)
"העולם החרדי מתחלק לשניים", עושה אפינגר סדר. "ישנם החרדים שהם כל כולם עסוקים בלימוד התורה, האישה בדרך כלל עקרת בית ואין לה זמן, רצון או התעניינות כלשהי באינסטגרם. ישנו גם העולם החרדי הפתוח יותר, שבו הבעל יושב ולומד אבל גם עובד, כמו בעלי. זה נקרא 'קובע עיתים לתורה'.
"בבתים כאלה האישה יוצאת לקניות, אוהבת לבלות. הרבה פעמים היא עובדת וגם מחזיקה חשבון אינסטגרם שבו היא מחליטה אילו תכנים להעלות. ואנשים יכולים להתפלא, אבל נשים חרדיות באינסטגרם זה לא כל כך נדיר".

פפרצי ללומד התורה

גם לאפינגר יש חלק בעסק המשפחתי ובהנהלת אופטיקה הלפרין שבבני ברק ("אנחנו עסק משפחתי מיום שאני זוכרת את עצמי. תמיד כל הבית היה חלק ממנו. כל האחים עבדו בו יחד. כשנולדים לעסק כזה תמיד ממשיכים לנשום ולחיות אותו").
4 צפייה בגלריה
"כל המשפחה בעניין". אפינגר, בעלה והילדים
"כל המשפחה בעניין". אפינגר, בעלה והילדים
"כל המשפחה בעניין". אפינגר, בעלה והילדים
( צילום: מתוך האינסטגרם של אפינגר)
את המשרד שלה היא מנהלת כמו את חשבון האינסטגרם: בתזזיתיות ובצבעוניות. עובדים נכנסים, שואלים שאלות, היא עונה בסבלנות בזמן שהיא מטפלת בבעיה שצצה בווטסאפ או במחשב או בבית.
המשפחה מפרגנת על האינסטגרם?
אפינגר צוחקת. "ברור. כל המשפחה בעניין. הבת שלי מצלמת, בעלי משתף בדברי תורה לפעמים. הילדים מרגישים שמצלמת הסמארטפון היא חלק מהסביבה הטבעית שלהם, אבל זה לא תמיד היה ככה. בהתחלה בעלי לא הבין את זה כל כך. הוא היה אומר, 'מה את משתפת?' אמרתי לו, 'יוסי, תראה, אני רואה את התגובות, רואה מה זה עושה לאנשים.
"אני לא משתפת בשביל להראות אלא באמת בשביל לחלוק'. היום אני עושה לו פפרצי לפעמים כשהוא יושב ולומד תורה בסלון. אם אנחנו משתפים דרך חיים, דברים נעימים, אין בזה שום פסול, להפך. השיתוף הזה הרבה יותר טוב מתוכנית ריאליטי או ספר".
רגע, איך התחלת בכלל?
"באחד הימים בסגר הראשון יצאתי לריצת בוקר סביב האגם בפארק הירקון. בפעם הזאת הצטרפה אליי בתי ותוך כדי ריצה היא אמרה לי, 'אימא, את משתפת ספורט, אוכל, טיפים, למה שלא תפתחי את החשבון שלך שייהנו ממנו עוד אנשים?'. התלבטתי מאוד כי אני אדם פרטי. בהחלטה של רגע אמרתי, 'יאללה, אנסה'. פתחתי את החשבון, מספר העוקבים התחיל לעלות, התחילו תיוגים ואיכשהו מפה לאוזן זה פשוט הלך וצבר תאוצה".
מיליון אנשים משתפים את ריצות הבוקר שלהם, טיפים מהמטבח ורגעים מחייהם. למה אצלך זה תופס יותר?
"אני חושבת שזה בגלל שאני מדברת לאנשים בגובה העיניים".

תהילים והיאבקות חופשית

אפינגר נולדה במרכז תל אביב והתחנכה בחינוך חרדי למהדרין. את השבתות לדבריה הם היו עושים בבני ברק, בדירתם שברחוב הלפרין, רחוב שהקים סבה. כשהייתה בת שש החליטו הוריה שהילדים צריכים לגור, לחיות ולהתחנך בבני ברק, והמשפחה עברה לעיר השכנה.
4 צפייה בגלריה
"הייעוד שלי הוא להגיע לאנשים ולהראות להם דרך אחרת". אפינגר עם בנה רפאל
"הייעוד שלי הוא להגיע לאנשים ולהראות להם דרך אחרת". אפינגר עם בנה רפאל
"הייעוד שלי הוא להגיע לאנשים ולהראות להם דרך אחרת". אפינגר עם בנה רפאל
(צילום: תומי הרפז)
אביה, הרב רפאל הלפרין, היה אלוף העולם בהיאבקות חופשית וייצג את ישראל. הוא היה ספורטאי חרדי שחבש כיפה וקרא תהילים לפני כל תחרות. הוא נפטר לפני תשע שנים.
אימה, ברטי הלפרין, נפטרה לפני חודשיים בקירוב ממחלה קשה. בחצי השנה האחרונה לחייה התגוררה האם בביתה של אפינגר, וגם את הפרדה ממנה העלתה לרשת החברתית.
דוד הלפרין, אחיה של אפינגר, ממונה על אחד הקמפיינים המוכרים והמצליחים בישראל – "לשון הרע לא מדבר אליי". הקמפיין אף זיכה אותו בפרס ירושלים לפני כחודשיים. בראיונות אחדים סיפר הלפרין שאביו חינך את ילדיו שלא ללכת רכיל ולא לדבר על אחר. עוד הוא סיפר שלפני 14 שנים רבו שניים מבני משפחתו. הנתק ביניהם נגרם בגלל לשון הרע והלך והתרחב.
"כשהם השלימו חשבתי שאני רוצה לעשות משהו בשביל החברה כדי שאף אחד לא ילך רכיל", הוא מספר. "חשבתי הרבה על הסיסמה והדפסנו אותה על צמידים. הרבה אנשים עונדים אותם כי הם 'קוליים' והם גם מזכירים להם שלא לדבר על אחרים. ליד המילים מופיעות טיפות. אלה טיפות דם, כי לשון הרע יכול לגרום לדברים קשים מאוד".
את מנסה לנפץ סטיגמות על חרדים באינסטגרם שלך?
"הכי קשה לי שמסתכלים בזלזול על מספר הילדים שלנו. אומרים עלינו ש'החרדים רק עסוקים בלעשות ילדים'. את התפיסה הזאת אני מנסה לשנות. כל ילד שמגיע לעולם מגיע עם 'פיתו בסלו'. כל אחד בוחר להקים את הבית שהוא רוצה ונוח לו לחיות בו וזה לא על חשבון אף אחד אחר.
"קשה לי גם עם זה שאומרים שחרדים לא עושים כלום. קל מאוד להגיד שהחרדים לא מתגייסים לצבא ויושבים ומתבטלים. כן, חונכנו שאצלנו במגזר הרחב לא הולכים לצבא אלא לומדים, אפילו שהיום יש בצבא מסלולים מסודרים ואיכותיים מאוד לבחורים חרדים שלא רוצים לשבת וללמוד, אבל את זה שוכחים להגיד. אנחנו מאמינים שעל זה עומדת התורה, ובלי התורה אין עולם.
"אם אתם רוצים לראות מה זה באמת עולם חרדי, תסתכלו ימינה ושמאלה. תסתכלו מי מחזיק את כל האגודות, את כל המפעלים הכי גדולים של עזרה, תמיכה, ייעוץ רפואי, עזרה לנזקקים. כל העומדים בראשם הם אנשים חרדים שומרי מצוות שנותנים את כל כולם וחייהם בשביל עזרה לזולת".
איך את מצליחה לגדל תשעה ילדים, לעשות ספורט, לבשל, לאפות, וגם להיות אשת קריירה?
"אני לא אשת קריירה", עונה אפינגר. "קיבלתי מתנה ואני עובדת בעסק המשפחתי. נולדתי וגדלתי בבית שהייתה בו משמעת וחריצות, אבל גם יש לי עזרה. אני חושבת שכל אישה שיכולה להרשות לעצמה עזרה עם הילדים ועם הבית לא צריכה לחסוך בזה".
תני לנו טיפ אחד לחיים.
"אבא שלי היה אומר תמיד שזמן שווה כסף. מה שאפשר לעשות היום אל תדחה למחר. וזה מה שגם אני אומרת: תקפידו על זמנים, תכבדו את עצמכם. כשאדם יודע לשמור על הזמנים ועל המילה שלו הוא מעצב את האישיות שלו ומכבד את עצמו".