לפי מדד החופש העירוני שפורסם אתמול (ראשון) ע"י עמותת "ישראל חופשית" לבת ים יש עוד הרבה לאן לשאוף. העיר אמנם טיפסה שלושה שלבים ביחס לשנה שעברה, אך היא עדיין ממוקמת במקום ה-18 בלבד. הערים החופשיות ביותר בישראל לפי המדד הן: גבעתיים, הוד השרון, תל אביב, הרצליה, מודיעין ורמת גן.
3 צפייה בגלריה
בת ים
בת ים
בת ים. יש לאן לשאוף
(צילום: איילת רוטה)

"מדד החופש העירוני" בודק מספר גדול של נתונים בנושאי חופש ציבורי, וביניהם תחבורה ציבורית בשבת, תקציב דת, חינוך, קהילת להט"ב, אירועים בהפרדה, פלורליזם דתי ועוד. בין הערים שנבדקו נמצאת גם בת ים, והמצב לא מזהיר.
בת ים אמנם קפצה שלושה מקומות בדירוג והוסיפה שבע נקודות למאזנה ביחס לשנה קודמת, כלומר קפצה מ-28% בשנת 2022 ל-35% בשנת 2023, כאשר נראה שעיקר השינוי נובע מכך שתושבי העיר "מרוויחים" מכך שנפתח בבית העלמין ירקון (שאליו משויכת גם בת ים) אזור לקבורה אזרחית.

קראו גם:

נתוני החופש של בת ים


תחבורה ציבורית בשבת בשנת 2023 - לבת ים יש מוניות שירות לתל אביב ולחולון. קו "נעים בסופ"ש" חולף בגבולה הצפוני של העיר, אך העירייה לא משתתפת במיזם. הציון שלה לפי מדד ישראל חופשית: 3 מתוך 17.
מסחר בשבת: חוק העזר העירוני אוסר על פתיחת חנויות, אם כי מותר להפעיל תרבות ומסעדות. בפועל: יש מסעדות ומכולות שפתוחות בשבת, אך רק לאורך חוף הים ובאזור תעשיה. הציון: 9 מתוך 15.

3 צפייה בגלריה
בת ים
בת ים
בת ים. עסקים בשבת רק באזור הטיילת
(צילום: איילת רוטה)

תקציב דת: התקציב הדת העירוני עומד על 9,395,000 שקל, כאשר 6,695,000 שקל הם למועצה הדתית ו-2,700,000 שקל הם לתרבות תורנית. שיעור תקציבי הדת ביחס לתקציב העיר הכללי: 0.87% הוצאה על שירותי דת פר תושב יהודי בשנה (על פי 2023): 96 שקל. ציון: 5 מתוך 13.
חינוך: אין כניסה של עמותות חיצוניות לבתי הספר ולכן לא נדרש נוהל. ציון: 5 מתוך 13.
קהילת להט"ב: אירועי גאווה בעיר: 0 - לפי המדד העירייה לא תומכת באירועי גאווה בעיר, יש שלושה עובדים סוציאליים לקהילה בעירייה. תמיכת העירייה בארגונים למען קהילת הלהט"ב: בעיר יש קבוצת איגי. ציון: 4 מתוך 10.
אירועים בהפרדה: לטענת העירייה לאירועים ל"ציבור הרחב" אין הפרדה. עם זאת, יש הפרדה באירועים לקהל חרדי. ציון: 0 מתוך 6.
בריכות בהפרדה: אין בריכה עירונית, לכן הציון שניתן הינו ממוצע סטטיסטי, אשר הביא בחשבון את נתוניהן ביתר התחומים. הציון: 1 מתוך 4. יחד עם זאת, ישנם חופי ים בהפרדה.

3 צפייה בגלריה
חוף בת ים
חוף בת ים
חוף בת ים. יש גם חוף נפרד
(צילום: איילת רוטה)

קבורה אזרחית: יש קבורה אזרחית לתושבי העיר בבית העלמין ירקון. ציון: 7 מתוך 7.
מועצה דתית: העיר בת ים נבדקה לגבי הרכב המועצה הדתית. בפועל, מי שקובע את ההרכב היא מועצת העיר אשר העבירה את רשימת נציגיה למועצה הדתית לאישור המשרד לשירותי דת. האם יש ייצוג נשי במועצה? בהמלצה, מופיעות 3 נשים מתוך 9 חברי המועצה. ציון: 2 מתוך 6.
פלורליזם דתי: העירייה לא מקצה משאבים לקהילות לא אורתודוקסיות, לא מקיימת אירועים בשיתוף קהילות לא אורתודוקסיות, אך מקיימת אירועים לכבוד הנובי גוד. ציון: 3 מתוך 9.
נישואין אזרחיים: אין אפשרות לרישום זוגות עירוני. ציון: 0 מתוך 0.
תגובת עיריית בת ים תתפרסם כשתתקבל.