סקר של עמותת "אור ירוק", המבוסס על נתוני הלמ"ס, בדק מה הגיל הממוצע של הרכבים בכל עיר בישראל. מהנתונים עולה שבעוד שבעיר חולון השכנה, מרבית המכוניות חדשות והתושבים נוהגים להחליף תכוף יותר את רכבם, תושבי בת ים מחזיקים חלק מהמכוניות הוותיקות ביותר בישראל.
2 צפייה בגלריה
מכונית ישנה
מכונית ישנה
מכונית ישנה. בבת ים לא ממהרים להחליף לדגם חדש
(צילום המחשה: canva)
לפי הנתונים, הגיל הממוצע של 34,116 הרכבים הפרטיים בעיר בת ים, גבוה מהממוצע הארצי ועומד על 7.9 שנים בהם הרכב פעיל על הכביש. מדובר בעלייה קלה בגילם הממוצע של כלי הרכב הפרטיים, בהשוואה לשנה קודמת, בה הגיל הממוצע של כלי הרכב הפרטיים בבת ים היה 7.0 שנים.
מעבר לרכבים הפרטיים, המהווים 86% מסך הרכבים בעיר, בעיר בת ים ישנם גם 2,412 משאיות בבעלות פרטית, 16 אוטובוסים, 71 מיניבוסים, 712 מוניות, 3,580 אופנועים ו-29 רכבים מיוחדים – גם פה, חלקם עברו את הגיל הממוצע של 7.9 שנים.

קראו גם:

העיר בת ים אינה לבד ברשימת הערים בעלות המכוניות המזדקנות, לצידה מופיעות גם הערים מודיעין עלית, קלנסוואה, ירושלים ואלעד.
הצצה לשכנה מלמדת דווקא על תמונה הפוכה. תושבי חולון אוהבים רכבים חדשים, והעיר ממוקמת ברשימת עשרת הערים עם "הרכבים הצעירים ביותר", לצד ראשון לציון, לוד, רמת גן, ותל אביב.

2 צפייה בגלריה
מכונית ישנה
מכונית ישנה
רכבים "מזדקנים" רבים נעים בכבישי בת ים
(צילום המחשה: canva)

בסך הכל, 729,052 כלי רכב בני יותר מעשר שנים (שנת עליה לכביש עד 2012) נעים בכבישי ישראל נכון להיום. ככל הנראה, ברובם המוחלט של כלי הרכב הללו לא מותקנות מערכות בטיחות אקטיביות שיכולות להציל חיים במקרה של תאונה, ולכן הנוסעים בהם נמצאים בסכנה גדולה יותר לעומת נהגים עם כלי רכב חדשים בעלי מערכות בטיחות מתקדמות.
בבת ים נפגעו 233 בני אדם בתאונות דרכים בשנת 2022, מתוכם 26 בני אדם נפצעו באורח קשה במהלך השנה שעברה.
עו"ד יניב יעקב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כלי רכב ישנים מעורבים ביותר תאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב חדשים. בכלי הרכב הישנים אין מערכות בטיחות אקטיביות אשר מונעות בעזרת טכנולוגיה תאונות דרכים ולמעשה מפצות על טעויות הגורם האנושי. במקרה חירום כלי הרכב נדרש להיות בשיא תקינותו. השלדה, חגורות הבטיחות, המנוע ושאר האביזרים חייבים לספוג את עוצמת המכה ולהגן על יושבי הרכב.
"כלי רכב ישנים עלולים להפוך למלכודת מוות עבור נוסעים בהם. לכן, האינטרס של המדינה ובעיקר של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הוא להוריד את אותם כלי רכב ישנים מהכביש כדי לצמצם את תאונות הדרכים. חייבים להחזיר את תכנית הגריטה שעודדה אזרחים להיפטר מהרכב הישן שלהם תמורת תשלום כספי. בכך נוכל להפחית את זיהום האוויר וגם להציל חיים".