הוועדה המקומית של בת ים תתכנס בשבוע הקרוב כדי לדון בתכנית כוללת להתחדשות עירונית. יעד התוכנית הוא שנת 2050, ואם אתם מרגישים כבר עכשיו שבת ים די צפופה, לא תאמינו כמה דירות חדשות עוד מתכננים לבנות כאן.
4 צפייה בגלריה
פארק הים. בת ים
פארק הים. בת ים
המרכז בפארק הים, מתחיל להיות צפוף
(צילום: איילת רוטה)

איך מביאים עוד תושבים?


לעיר בת ים אין מספיק קרקעות. לכן הדרך היחידה להביא אליה עוד תושבים היא באמצעות התחדשות עירונית. זו המסקנה שהגיעו אליה אנשי המקצוע.
בהתבטאות יוצאת דופן אומר ראש מנהלת ההתחדשות בעיר בת ים, עומר זיו: "בת ים היא העיר השלישית בצפיפותה בארץ, ואין לנו קרקעות, לכן רק התחדשות עירונית תיתן מענה לצרכי העיר". מהנדסת העיר, מיכל מאיר, המליצה להעביר את התכנית לוועדה המחוזית עם המלצה להפקידה.
אז מה הם מתכננים ב-25 השנים הבאות? תוספת של עוד כ-50 אלף דירות, אוכלוסיית העיר תגיע אז ל- 300,000 תושבים.

קראו גם:

התכנית, שמקודמת על בסיס סעיף 64 (ב) לחוק התכנון והבנייה, מבקשת להסדיר את מסלולי ההתחדשות בעיר תחת תכנית התחדשות עירונית אחת "בעלת אסטרטגיה תכנונית לעתיד העירוני עד לשנת 2050, וזאת במטרה לייצר הלימה בין התפתחות העיר מבחינת היקף תושבים ומשתמשים, ובין המענה הציבורי הנדרש לכל על מנת לייצר איכות חיים ורמת שירות גבוהה לכל תושבים".

4 צפייה בגלריה
בת ים. בונים לגובה
בת ים. בונים לגובה
התחדשות עירונית בבת ים
(צילום: איילת רוטה)

המסלולים להתחדשות עירונית בבת ים


התכנית מתווה שלושה מסלולים להתחדשות מבנים טעוני חיזוק בעיר:
"התחדשות בניינית" – במסלול זה מגרשים יוכלו להתחדש כבניין בודד או באיחוד עם מגרש אחד נוסף. מסלול זה הינו עבור שטח מגרש מינימלי של 0.85 דונם (850 מ"ר).
"התחדשות מקבצית" – מגרשים המקודמים במסלול מקבצי יידרשו להקצאת שטחים ציבוריים עבור מוסדות ציבור.
"התחדשות מתחמית (פינוי – בינוי)" – מגרשים אלה מיועדים לקידום במסלול פינוי בינוי בתכנית מפורטת תוך תוספת זכויות ושימושים. התחדשות במסלול מתחמי יידרשו להקצאת שטחים ציבוריים עבור מוסדות ציבור, שטחים פתוחים ופיתוח תשתיות.

4 צפייה בגלריה
מגדלים בבת ים
מגדלים בבת ים
הבניינים בבת ים הופכים למגדלים
(צילום: איילת רוטה)

בת ים היא מהערים הצפופות בישראל


בחוות הדעת של מיכל מאיר, מהנדסת העיר, נכתב: "בת ים היא מהערים הצפופות בישראל, לעיר אין עתודות קרקע והיא בעלת מלאי מוגבל של שטחים ציבוריים ושטחים פתוחים, כך שהיא תלויה בהתחדשות העירונית לטובת המשך הפיתוח שלה. בעיר אחוז גבוה של יחידות דיור קטנות הגורם לחוסר איזון בתמהיל הדיור, כמו גם, היקף מצומצם של מ"ר עבור תעסוקה, הנמוך משמעותית יחסית לערים דומות אחרות במטרופולין תל רסיס".
לדבריה, "ההתחדשות המואצת אל מול המצב הקיים של העיר מעלה צורך משמעותי בקידום ראייה תכנונית כוללת ארוכת טווח התואמת דפוסי חיים של המאה ה-21. תכנית כוללת להתחדשות עירונית מטרתה להוביל את ההתחדשות של האזורים והתשתיות האסטרטגיים של העיר ולהשתמש בפיתוח לטובת יצירה של מענים תכנוניים איכותיים לכלל התשתית העירונית הבסיסי".

4 צפייה בגלריה
מתקפת מגדלים בבת ים
מתקפת מגדלים בבת ים
מתקפת מגדלים בבת ים
(צילום: שאטרסטוק)

עומר זיו, ראש מנהלת התחדשות עירונית בבת ים, הוסיף על הדברים האלה ואמר: "התכנית הכוללנית צפויה להוסיף עד 50,000 יחידות דיור נוספות, במקרה של מימוש מלא. שנת היעד היא 2050 - עוד 25 שנים. בהנחה שיהיה 100 אחוז מימוש, אנחנו מדברים על 130,000 יחידות דיור בסך הכל בעיר, כולל יחידות קיימות. אין לעיר קרקעות פנויות ולכן הדרך הכי טובה לתת מענה לצרכי הציבור זה באמצעות ההתחדשות העירונית. העיר אמורה לכלול כ-300,000 תושבים ב-2050, בהנחת מימוש של 100 אחוז".
לפי ההערכות, לאחר שתעלה התוכנית לדיון במליאה ויבוצעו עליה תיקונים, היא תקבל תוקף כבר בשנתיים הקרובות.