על מטרו דרום בבת ים כבר שמעתם? אם לא, ודאי ראיתם את השלטים ברחבי העיר - זו עומדת להיות תוכנית פינוי ענקית שתכלול כמעט 2,000 דירות חדשות. אבל, האם במצב הבטחוני הנוכחי תוותרו על תחושת ביטחון של מרחב מוגן בתוך הבית לטובת דירה גדולה יותר? כל הפרטים על התוכנית החדשה.
3 צפייה בגלריה
מטרו דרום בת ים
מטרו דרום בת ים
מטרו דרום בת ים
(הדמייה: 3DVision)

תוכנית מטרו דרום - איפה זה קורה?


המתחם המתוכנן לפינוי בינוי נמצא בדרום מערב בת ים, בצומת הרחובות קוממיות ונביאים, שם מתוכננת תחנת מטרו עבור קו 3M, תחנה תת קרקעית הכוללת שלוש כניסות על קרקעיות. תחום התכנית גובל מדרום בכביש הקוממיות, ממערב ברחוב הנביאים, ממזרח ומצפון התכנית גובלת באיזור התעשייה.
הרחובות במתחם כוללים את האורגים, הקוממיות, העמל, הצורפים, החשמל, הפלדה והנביאים ולמעשה, התכנית מציעה התחדשות של שכונת המגורים ואזור התעשייה והפיכתם לרובע עירוני הכולל מגורים, תעסוקה, מסחר ומבני ציבור.

3 צפייה בגלריה
איזור התעשייה בבת ים. לקראת שינוי גדול
איזור התעשייה בבת ים. לקראת שינוי גדול
איזור התעשייה בבת ים. לקראת שינוי גדול
(צילום: קובי קואנקס)

תכנית התחדשות עירונית, "פינוי בינוי מתחם מטרו דרום – הקוממיות בעיר בת ים", תעלה לדיון לקראת הפקדה בוועדה המחוזית תל אביב השבוע. התכנית מוגשת על ידי עיריית בת ים והרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, והיא הומלצה להפקדה במחוזית בחודש יוני אשתקד.

קראו גם:

דירות גדולות יותר, בלי ממ"ד


במסגרת התכנית מוצע לפנות ולהרוס 385 דירות קיימות, ובמקומן להקים 1,953 דירות חדשות, בבניינים בני 8 ועד 40 קומות. מדובר בתוספת של 1,568 דירות, בהתאם למדיניות העצמת זכויות בנייה בסמוך לקווי המטרו המתוכננים, לצד 247,282 מ"ר לשטחי תעסוקה ועוד 19,790 מ"ר לשטחי מסחר.
לפי התכנון, מוצע כי מספר הדירות בכל קומה לא יעלה על חמש דירות, וניתן יהיה להקים מרחבים מוגנים קומתיים (ממ"ק) במקום מרחב מוגן דירתי (ממ"ד), דבר שיאפשר תוספת של שמונה מ"ר לכל דירה.

3 צפייה בגלריה
מרחב מוגן מקלט ממ"ד - תמונת פייסבוק
מרחב מוגן מקלט ממ"ד - תמונת פייסבוק
תוותרו על הממ"ד לטובת ממ"ק?
(צילום המחשה: shutterstock)

התכנית מייחסת גם לעירוב שימושים בגג, והיא תאפשר הקמת מערכת אנרגיה סולרית, המאשרת לבניינים לקיים משק אנרגטי סגור ובלתי תלוי, החוסך בעלויות התחזוקה וכן, נותן מענה למצבי חירום. התכנית גם מציעה תוספת מסחר נלווה במבני הציבור, בהיקף של 15 אחוז מזכויות הבנייה, כך שגם שטחי הציבור ינוצלו לריבוי תועלות ורווח.
התכנית משתרעת על שטח של 128.36 דונם, והיא מציעה חזית עם שימושי מסחר, מבני ציבור וגם דירות קטנות, ששטחן לא יעלה על 80 מ"ר כולל שטח הממ"ד (אם ייבנה).
מטרתה הרשמית: "התחדשות עירונית סביב תחנת מטרו, לשם יצירת שכונת מגורים עירונית, המשלבת בין אזור מוטה תעסוקה ואזור מוטה מגורים סביב כיכר המתח"ם המתוכננת, שטחי מסחר, שטחי ציבור, מרחב ציבורי מפותח, ומעודדת סביבת הולכי רגל ורוכבי אופניים".
התוכנית נערכה על ידי ארז אלה ממשרד הייצ' קיו ארכיטקטים. שמאית התכנית היא דניאלה פז ארז ממשרד פז כלכלה והנדסה.