מחכים לרגע שבו תוכנית ההתחדשות העירונית "שער יוספטל" תצא סוף סוף לדרך? כנראה שההמתנה הזו תתארך. עיריית בת ים הודיעה היום (ראשון) על צעד חריג ודרמטי - סגירת תוכנית פינוי-בינוי ענקית על דופן האיילון, בגבול בת ים-חולון, בשל החלטה שהתקבלה בוועדה המחוזית ולטענתם פוגעת בתושבי העיר וצרכיהם.
4 צפייה בגלריה
מתחם "שער יוספטל" בבת ים
מתחם "שער יוספטל" בבת ים
מתחם "שער יוספטל" בבת ים
(הדמייה: ניהול "לוג ניהול פרויקטים" ועריכת משרד "הפלטפורמה העירונית")

מדובר בפרויקט דגל לא רק עבור בת ים, אלא גם עבור מטרופולין תל אביב כולו (וחלק ניכר ממנו אמור להתבצע בחולון), משתרע על פני כ-60 דונם וכולל הקמת כ-1,175 יחידות דיור, לצד 154 אלף מ"ר של תעסוקה ומסחר.
הבינוי היה אמור לכלול מבנים מעורבי שימושים, שיכללו שילוב של בנייה מרקמית ומגדלים שיגיעו עד ל-60 קומות. בנוסף, תכנון המתחם כלל שטחים ציבוריים.

קראו גם:

את התכנית יזמו עיריית בת ים והרשות הארצית להתחדשות עירונית, בצמידות לתחנות רכבת ישראל, הקו האדום של הרכבת הקלה, קו M3 של המטרו וכן נת"צים סמוכים. התכנית לוותה על ידי שמאים לכל אורך הדרך על מנת לוודא מהו האיזון הנכון בין תמהיל יחידות הדיור והיקף השטחים לתעסוקה ומסחר, כדי לייצר כלכליות ליזמים שיפעלו במקום.
אלא שלטענת העירייה, בוועדה המחוזית ביקשו לקבל התנגדויות שהוגשו לתכנית, לפיהן יש להוסיף עוד כ-350 יח"ד לפרויקט, לצד הפחתת שטחים לתעסוקה.
בעיריית בת ים התנגדו לכך, בין היתר בשל הצפיפות הרבה והרצון לייצר פרויקט איכותי יותר המאזן בין התחדשות מתחממת לבין כלכלה עירונית.

4 צפייה בגלריה
מתחם "שער יוספטל" בבת ים
מתחם "שער יוספטל" בבת ים
מתחם "שער יוספטל" בבת ים
(הדמייה: ניהול "לוג ניהול פרויקטים" ועריכת משרד "הפלטפורמה העירונית")
הטיעון המרכזי של בת ים הוא שהעיר יצאה לפני שנתיים מתכנית הבראה והצליחה להגיע לאיזון תקציבי, ובמקביל פיתחה תוכנית כוללת להתחדשות עירונית הרואה את כל צרכי העיר, ומאפשרת התחדשות עירונית לצד תוספת שטחי תעסוקה באופן יחסי.
בשל כך קיימו הצוותים המקצועיים והנהלת העיר דיונים עם הוועדה המחוזית, במטרה להגיע לעמק השווה ולקחת בחשבון לא רק את מספר יחידות הדיור – אלא בעיקר את איכות החיים הצפויה לתושבים במקום, הן מבחינת הצפיפויות והן מבחינת הצורך לייצר פרויקטים שאינם פוגעים בקופה הציבורית והיתכנות מימוש פרויקטים נוספים במקביל לסטנדרט תכנוני גבוה.
בעיריה אף הודיעו כי אם לא תתקבל החלטה מתואמת עמם, הם יפעלו לסגירת התכנית – אך בוועדה המחוזית ככל הנראה העריכו כי מדובר באיום סרק, וכעת הוחלט לממש את האיום.

4 צפייה בגלריה
רחוב יוספטל בבת ים. פקוק
רחוב יוספטל בבת ים. פקוק
רחוב יוספטל בבת ים. התוכנית תתעכב
(צילום ארכיון: קובי קואנקס)

בסוף השבוע, לאחר שבעירייה זעמו על כך שהוועדה המחוזית בחרה להחליט על תוספת של 30% מהיח״ד המקורי ובכך לשנות באופן מהותי את התוכנית, הודיעו בעיריה לוועדה על כוונתם לסגור את התכנית, דבר המתאפשר לאור העובדה כי העירייה היא מגישת התכנית. עם זאת, בעירייה הבהירו כי יגישו את התכנית מחדש לאחר בחינה משותפת של אפשרויות התכנון.
בכירים בעירייה הסבירו כי, "מדובר בצעד ממשלתי קלאסי, שלא רואה ראיה הוליסטית אלא מקבלת החלטות שמשרתות את הפקידותית, ולא את הציבור. לא יכול להיות שהוועדה תתעלם לחלוטין מהכלכלה העירונית, ומכושר הנשיאה של העיר את יחידות הדיור, ותסתכל רק על מה שמשרת אותה מבחינת ההספק שלה".

4 צפייה בגלריה
כאן יקום שער יוספטל?
כאן יקום שער יוספטל?
כאן אמור לקום "שער יוספטל", אם המחלוקות ייפתרו
(צילום: קובי קואנקס)
עוד נטען בעירייה כי, "החלטות כאלה לא יכולות להתקבל בלי לקחת בחשבון שיקולים עירוניים שישפיעו באופן ישיר על איכות החיים של מי שיקנה דירה בפרויקט. אם הם יוסיפו עוד מאות ואלפי יחידות דיור בעיר, ובסופו של דבר העיר לא תדע להכיל אותם ולא תוכל לתת שירות טוב לתושבים, מה הם השיגו בזה? אם הם רוצים שנמשיך לשתף איתם פעולה, הם חייבים לקחת בחשבון גם צרכים עירוניים, אנחנו משרתים את הציבור ולא את היזמים".
בעיריה הדגישו כאמור כי, "הפרויקט ייצא אל הפועל אבל בתנאים שלנו. אנחנו נגיש מחדש את התכנית לאחר שנסכם את הפרטים ונוודא שהדיירים שלנו יקבלו בסופו של דבר פרויקט במהירות, ובתנאים הטובים ביותר. העיריה היא הגורם היחיד פה שאין לו שום אינטרס אחר מלבד שמירה על איכות החיים של התושבים".