הלימודים האקדמיים הם לא רק הזדמנות לרכישת השכלה ומקצוע, אלא גם מהווים שלב בהתבגרות ועצמאות. נוסף על שכר הלימוד וההוצאות הנלוות לו יש הוצאה גדולה עבור שכר דירה, כאשר על פי רוב מעדיפים הסטודנטים דירה קרובה לקמפוס שתקל את ההגעה לשיעורים וגם תשאיר את הסטודנטים קרוב למרכז החיים הסטודנטיאליים.
מי שחושב שבגלל מגבלות התקציב סטודנטים מתפשרים על דירות קטנות וישנות, יתפלא לגלות שהיום יש להם סטנדרטים גבוהים יותר והם אפילו יהיו מוכנים להתרחק מהמכללות כדי להעביר את שנות הלימודים בדירה חדשה יותר או משופצת.
5 צפייה בגלריה
רחוב הופיין בחולון | צילום: קובי קואנקס
רחוב הופיין בחולון | צילום: קובי קואנקס
רחוב הופיין בחולון | צילום: קובי קואנקס
חולון: "יודעים מה הם רוצים"
"סטודנטים פחות מגיעים למתווכים, זה פחות קהל היעד שלנו בגלל העמלה שאנחנו לוקחים", מבהיר ירון שמיר, זכיין של 'רימיקס אבניו' בחולון ובבת ים, "מה שכן, הם יודעים מה הם רוצים".
אפשר לומר שהסטודנטים היום מפונקים יותר מפעם?
"ברור. הם מעדיפים דירה משופצת ויפה, ומוכנים בשביל זה להתרחק מהמכללה. כך למשל, הדירות ברחובות שסמוכים למכללה בחולון יותר ישנות. אז לא מעט יבחרו להתרחק עד אזורים יותר טובים בעיר, כמו רחוב ברקת וגולדה, אם הם ימצאו שם את הדירה שירצו".
לדברי שמיר, הרחוב הכי מבוקש על ידי סטודנטים בחולון, הוא הופיין בגלל הקירבה שלו למכללה והנגישות. "קל לצאת ממנו לאיילון וקרוב לבת ים. בהופיין אפשר למצוא דירת שלושה חדרים ב־3,500 עד 3,800 שקל, תלוי אם יש מעלית, בקומה ובנראות הבניין. גם הרחובות ביאליק, ארלוזרוב וההסתדרות נחשבים למבוקשים, כי הם במרחק הליכה מהמכללה. אם לסטודנט יש רכב, הייתי ממליץ על קריית שרת, יותר זול במקצת אבל עדיין נגיש".
5 צפייה בגלריה
שכונת רמת יוסף בבת ים | צילום: קובי קואנקס
שכונת רמת יוסף בבת ים | צילום: קובי קואנקס
שכונת רמת יוסף בבת ים | צילום: קובי קואנקס
בת ים: רחוק אבל זול
בשקט־בשקט הפכה בת ים למבוקשת מאוד למגורים עבור סטודנטים שלומדים בערים אחרות. "הרבה סטודנטים גרים בבת ים, גם כאלה שלומדים בערים אחרות, פשוט כי היא יחסית זולה בהשוואה לתל אביב", אומר המתווך מקס לכטמן מ'תיווך עדן'. "אגב, חולון אפילו זולה יותר והייתי ממליץ לסטודנטים הצעירים לנסות למצוא לעצמם מגורים שם".
לדברי לכטמן, בגלל הביקוש המחירים בבת ים עולים בהשוואה לשנים קודמות. "בת ים, בניגוד למה שנדמה, לא זולה", הוא אומר, ולמי שבכל זאת בוחר לחפש דירה בעיר הוא ממליץ לגור בשכונות רמת הנשיא או רמת יוסף, שכונות שקרובות למכללה, לאיילון, לקניון, וקרובות יחסית גם לרכבת.
"בשכונות האלה הבניינים ישנים, בלי מעלית ורחוקים מהים, לכן אפשר למצוא שם מחירים אטרקטיביים. דירת שני חדרים באיזור תעלה סביב 3,000 שקל. ככל שמתקרבים לים המחירים עולים, ואותה דירה תעלה כבר 4,000 שקל. למרות הרצון של כולם להיות קרובים לים, צריך לזכור שליד הים יש יותר לחות, שיכולה להרוס מוצרי חשמל ולגרום לחלודה. בכל מקרה, אני ממליץ לסטודנטים לקחת דירה של כמה חדרים ולגור ביחד, יש קבוצות בפייסבוק של סטודנטים שמחפשים שותפים בחולון ובבת ים, לפחות ככה תוכלו להקל במעט את הוצאות השכירות".
רמלה ולוד: זולות ותוססות
גם רמלה ולוד הפכו בשנים האחרונות למבוקשות למגורים על ידי סטודנטים שלומדים במוסדות אקדמיים בערים אחרות. "הודות למערכת הכבישים והמחלפים שקיצרה את זמני ההגעה, והעובדה שלוד מרוחקת עשר דקות נסיעה מתל אביב וחצי שעה נסיעה מירושלים, העיר הפכה למבוקשת מאוד מבחינה נדל"נית", אומרת סימה טטרו, מנכ"לית משרד התיווך 'טטרו יועצי נדל"ן' בלוד, שמסבירה שמיקומה של העיר מהווה קרקע נוחה למגורי סטודנטים שתקציב המגורים שלהם נמוך יחסית.
"לוד שופעת מקורות תעסוקה כגון רשות שדות התעופה והתעשייה האווירית וזה מאוד נוח למי שעובד תוך כדי הלימודים", אומרת טטרו, "מה עוד שיש דרכי תחבורה נוחות, תחנת רכבת עירונית ותחנה מרכזית לאוטובוסים, כלי תחבורה שצעירים עושים בהם שימוש".
5 צפייה בגלריה
רמט לוד | צילום: אבי מועלם
רמט לוד | צילום: אבי מועלם
רמט לוד | צילום: אבי מועלם
דבר נוסף שהעלה את לוד על מפת מגורי הסטודנטים היא המחאה החברתית של קיץ 2011, שבעקבותיה הוקמו קומונות של צעירים, סטודנטים ברובם, בערי פריפריה גיאוגרפית וחברתית ברחבי ישראל, בהן גם לוד. "הרעיון הוא שהסטודנטים תורמים לקהילה, נותנים שעות התנדבות ובתמורה מקבלים סיוע כספי לדיור, ועם השנים יותר ויותר סטודנטים הגיעו ללוד", מספרת טטרו. "לוד גם היתה העירייה הראשונה שהקימה, בסיוע הממשלה, מגורי מכולות לסטודנטים תמורת תשלום סמלי של 650 שקלים לחודש".
בשנים האחרונות, עם העלייה במספר הסטודנטים המתגוררים בעיר במסגרת קרוב ל־25 קהילות שונות, נוצר פיזור שלהם בכל שכונות העיר.
חלק גדול מריכוזי הסטודנטים ממוקמים בקרבת מרכז העיר, בשכונות ותיקות כמו עמידר, רמט ושרת, בהן השכירות למגורים נמוכה יחסית, בין 800 ל־1,000 שקל לחודש לדייר בדירת שותפים של שלושה חדרים.
"יש מקומות רבים בעיר שהתמלאו בסטודנטים, הפכו למבוקשים מאוד והעלו אף את ערך הנכסים", אומרת טטרו, "כמו למשל שכונת גבעת הזיתים, הרחובות גרינבוים, אילת, רבי עקיבא, שלמה המלך ורחובות נוספים".
שימי אדזיאשוילי, יועץ משכנתאות, בעליו של משרד הייעוץ 'S.A’, מסכים עם טטרו כי לוד אכן אטרקטיבית עבור סטודנטים. "העיר מיצבה עצמה בשנים האחרונות כעיר שרוצה לקלוט אליה סטודנטים שיקבלו סל שירותים טוב ויעיל, ומגורים זולים בלב איזור המרכז, ומחירי השכירות הם אכן די זולים", הוא אומר. "מחירי השכירות לדירת שלושה חדרים נעים בין 2,400 ל־3,000 שקלים, והאזורים האטרקטיביים ביותר בלוד הם שכונת רמט הנמצאת במרחק הליכה מתחנת הרכבת ורחוב רחל אלתר שבו מתגוררים עשרות סטודנטים".
לדברי אדזיאשוילי, בניגוד ללוד, שאטרקטיבית בעיקר בגלל העלות הנמוכה של השכירות, רמלה היא כבר סיפור אחר. "גם רמלה מעניקה דיור מוזל, אבל בנוסף חיי מסחר תוססים, אוכל מצוין ובכל סופשבוע אפשר למצוא גם בילוי לילי טוב, וכמובן שיש את שוק רמלה המפורסם והיפה. רמלה קרובה לכל הצירים והכבישים המרכזיים, ויש בה תחבורה ציבורית טובה, אם כי תדירות הרכבות בתחנה העירונית נמוכה יותר מאשר התדירות בלוד. עם זאת, אפשרויות התחבורה ברמלה מעניקות פתרון טוב ויעיל למי שצריך להגיע ליעדו, ובמקרה הכי גרוע, אפשר לנסוע עשר דקות לתחנת הרכבת בלוד".
אדזיאשוילי מציין כי המיקום של לוד ורמלה במרחק של רבע שעה נסיעה בלבד ברכב מהמכללה למינהל בראשון לציון, מאפשר לסטודנטים חיסכון גדול מאוד במחירי השכירות הגבוהים באופן משמעותי בשכונות מערב ראשון לציון.
"התנאים ברמלה ולוד מאפשרים לסטודנטים איכות חיים טובה יותר מבחינת ההוצאות והמחיה", הוא אומר. "במקצועי כמלווה משפחות בייעוץ משכנתאות ובליווי לכלכלת המשפחה אני נתקל במקרים בהם סעיף הדיור מהווה אחוז גדול מדי ממה שצריך להיות כחלק מההכנסה הכוללת. הגיע הזמן שגם הסטודנטים יחשבו יעיל יותר וינסו לצמצם סעיף זה ויעניקו לעצמם אפשרות לעתיד טוב יותר לאחר סיום התואר".
5 צפייה בגלריה
שכונת נאות השקמה ראשון לציון | צילום: אבי מועלם
שכונת נאות השקמה ראשון לציון | צילום: אבי מועלם
שכונת נאות השקמה ראשון לציון | צילום: אבי מועלם
ראשון לציון: היצע נמוך
"המצב של ראשון לציון מבחינת שכירות לא כל כך טוב, בטח לא לסטודנטים", אומר המתווך יוסי בן שושן. "אין היצע גדול של יחידות קטנות להשכרה וזו תופעה שהולכת ומתפשטת בכל הארץ. יחידות דיור שיש הן קטנות, בין 30 ל־50 מ"ר, כאשר המחירים נעים בין 3,000 ל־3,600 שקל, תלוי באיזור". זה בהחלט לא מחיר שווה נפש לכל סטודנט, אבל לדברי בן שושן היתרון ביחידות דיור אלה הוא שהן על פי רוב כוללות הוצאות שונות כמו מסי ארנונה. "הסיבה לכך היא שהרבה מהיחידות נבנו באופן לא חוקי והעירייה לא מכירה אותן".
סטודנטים שירצו להתגורר בקרבת המכללה למינהל יוכלו למצוא יחידות דיור של שני חדרים בכל איזור מערב העיר, "למרבה הצער, אין מבחר גדול וגם קשה למצוא יחידות פנויות והאופציה של דירות גדולות כבר מייקרת את העלות למחיר התחלתי של 4,000 שקל. מי שמחפש זול יותר יוכל למצוא אך ורק מחוץ לעיר, באיזור לוד או אור יהודה. סטודנטים שבאים אליי מוצאים אותי הרבה פעמים אובד עצות. הפתרון שאני מציע להם הוא ללכת על דירה גדולה יותר בעלות של 5,000 שקל לחודש, לרוב לא כולל מיסים, אבל אז אפשר לגור בה כמה שותפים ולהתחלק".
"מי שמגיעים למכללה למינהל הם לרוב סטודנטים שיכולים להרשות זאת לעצמם מבחינה כלכלית", אומר מנגד עומר פוקס מ'מרקורי תיווך ויזמות נדל"ן'. "סטודנטים אלה מחפשים את הרחובות הסמוכים למכללה כמו התוף שבנאות אשלים או רחוב הרב נריה שבנאות השקמה. מדובר בפרויקטים של דירות בנות 2.5 או שלושה חדרים ומושכרות בסכומים בין 4,100-4,500 שקלים לחודש. למרות המחיר הגבוה יש ביקוש והסטודנטים שוכרים".
לדברי פוקס, מי שבכל זאת מחפש דיור זול בתוך תחומי העיר, יוכל למצוא דירות בשכונות מעט יותר מרוחקות כמו קריית גנים במערב העיר. "אמנם יש שם בניינים ישנים יותר ולפעמים ללא מעלית, אבל שניים־שלושה שותפים ישלמו 4,500 שקל על דירה מרווחת יחסית".
פוקס אומר שאיזור נוסף המועדף על סטודנטים רבים הוא מרכז העיר, "זה איזור שנחשב לצעיר בגלל מקומות הבילוי בו ויש שם המון דירות מחולקות, שלא בידיעת העירייה. אפשר למצוא יחידות דיור קטנות במחיר של 4,000 שקל. זול יחסית לעיר, אבל כדאי לדעת שמדובר בדירות ללא מעלית וחנייה.
"השכירות בראשון לציון לא זולה בכלל", מדגיש פוקס, "וצריך לזכור שגם הארנונה לא זולה בכלל ויכולה להגיע לאלף שקל ובחלק מהבניינים צריך לשלם דמי ועד יקרים. עם זאת, מי שמגיע ללמוד בראשון לציון יודע מראש שהוא צריך להוציא כסף. מי שמחפש להתפנק צריך לדעת שזה יעלה לו הרבה ולכן הפתרון שלא מעט הולכים עליו הוא דירות שותפים".
5 צפייה בגלריה
רחוב הרצל ברחובות | צילום: אבי מועלם
רחוב הרצל ברחובות | צילום: אבי מועלם
רחוב הרצל ברחובות | צילום: אבי מועלם
רחובות: דירות הכל כלול
סטודנטים ברחובות דווקא נעזרים בשירות של מתווכים, בתקווה שימצאו עבורם את הדירה המתאימה להם ביותר. רבים מהם מעדיפים לגור בדירות שותפים קרוב לקמפוס. "סטודנטים ברחובות מעדיפים לגור באיזור הצפוני של רחוב הרצל, וברחובות שדרות חן, דרך יבנה, הנשיא הראשון וגורדון", מסביר מוטי אברג'יל, הבעלים והמייסד של קבוצת 'יעדים נדל"ן'. "יש המון דירות לשכירות באזורים האלה, דירות שותפים במיוחד, בגלל הקרבה לציר הרצל הראשי ובגלל הקרבה לפקולטה ולמכון ויצמן".
כמה משלם סטודנט בממוצע על דירה בשכירות בעיר?
"לרוב הם גרים בדירות שותפים, כל שותף משלם 1,500 שקלים, לרוב בבתי דירות ישנים יותר".
אברג'יל מסביר שהסטודנטים מחפשים את הדירות הזולות יותר ובאזורים אלה יש גם דירות מחולקות.
היית ממליץ לסטודנט לבדוק את האפשרות לגור במושב סביב רחובות?
"לא, כי היום רוב הסטודנטים לא ניידים. אין כמעט תחבורה ציבורית מהמושבים והיישובים סביב, וסטודנט יעדיף לשלם את הכסף שיוציא על תחבורה, על מגורים במרכז רחובות. מה שכן, אם זזים לכיוון שעריים ומרמורק יש המון יחידות דיור זולות של הכל כולל הכל. זה עדיין על הציר של הרצל ויש להם מונית שירות שלוקחת אותם למוסדות שלהם. זה יכול לחסוך לא מעט כסף".
אברג'יל מסביר שהדבר הכי חשוב הוא בעל בית נוח. "יש בעלי בית שדורשים ערבויות ודברים לא הגיוניים ומקשים על השוכר, אז קודם כל בעל בית כמה שיותר נוח, ולחפש מקומות שהנטל עליהם מאוד קטן. אם השכירות זולה, אבל יש נטל כמו ועד בית, כבלים וארנונה יקרים, לא תחסכו כסף. תזכרו שהשכירות היא לא המחיר הסופי של הנכס".
גם בוריס מולוצקי, מתווך מ'רי־מקס מטרופולין' ברחובות, ממליץ לסטודנטים איך להוזיל עלויות: "הרבה מהסטודנטים מתרכזים בחיפוש דירה מסביב למכון ויצמן, ואני דווקא הייתי אומר להם שכדאי להתרחק קצת לכיוון דרך יבנה ודרך הים, שם יוכלו למצוא דירות עם אותו המפרט בפחות כסף. זו רק נסיעה של שתי דקות נוספות על האופניים".
מה היית ממליץ להם לעשות כשהם נכנסים לדירה שאותה הם רואים לראשונה?
"קודם כל לראות מה כתוב בחוזה, שלא יהיו הפתעות בשלב יותר מאוחר מבחינה משפטית. לרוב מדובר בחוזים סטנדרטיים, וכדאי לבדוק את הדירה ולראות שהכל תקין ‑ הדוד החשמלי, המזגן ולראות שהמים זורמים. אם יש בעיה צריך לומר אותה במקום לבעל הבית".
מולוצקי גם מזכיר לסטודנטים הצעירים, שלרוב שוכרים דירה לראשונה בחייהם, שהמעבר לדירה החדשה הוא גם מעבר לסביבה חדשה. "לפני ששוכרים מומלץ להגיע למקום בשעות שונות, לבחון את הסביבה ואת הדיירים בבניין, ולבוא בשישי בערב ולראות שאין מוקדי רעש או מפגעים אחרים".