זעם בקרב תושבים ברחוב דליה בשכונת רמת הנשיא בבת ים. מתחם המגורים שלהם היה אמור לעבור, לכאורה כבר לפני שנים, פרויקט התחדשות עירונית במסגרת פינוי־בינוי. לטענת התושבים, לאחרונה נודע להם כי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שבראשה עומד חבר המועצה וסגן ראש העירייה אורי בוסקילה, החליטה לבטל את הפרויקט ולהתנגד לו.
2 צפייה בגלריה
רחוב דליה. זועמים על ההחלטה | צילום: קובי קואנקס
רחוב דליה. זועמים על ההחלטה | צילום: קובי קואנקס
רחוב דליה. זועמים על ההחלטה | צילום: קובי קואנקס
מדובר בפרויקט במסגרת פינוי־בינוי של 168 יחידות דיור במתחם מגורים בפינת הרחובות דליה והרב מימון במרכז העיר. על פי התוכנית שהוצגה לרשויות התכנון על ידי אנשי חברת 'שפיר', אמורים להיהרס מספר בנייני מגורים, לחלקם אגב אגף ההנדסה העירוני הוציא בעבר צווים שחייבו את התושבים לפעול לתיקון ליקויי בנייה – ובמקומם ייבנו 875 יחידות דיור.
האבסורד הוא שלמרות שיש שיתוף פעולה מלא מצד התושבים המעוניינים בתהליך, החליטה לאחרונה הוועדה המקומית בראשות בוסקילה לדחות את התוכנית שהוגשה לעירייה – החלטה שהתקבלה בחודש אוגוסט האחרון, לפני הבחירות לרשויות המקומיות.
תושבי המתחם כועסים בעיקר משום שהתוכנית כבר אושרה בעבר על ידי הוועדה המקומית, בתקופה שבה עמד בראשה ראש העירייה הקודם, יוסי בכר, ואושרה אף בוועדה המחוזית, שהתנתה את קיומה בחוות דעת של מומחי תנועה ותעבורה.
לאחרונה גילו התושבים כי הוועדה המקומית דחתה את התוכנית מכיוון שחבריה סבורים כי עדיף לבצע במתחם פרויקט של תמ"א 38/1 – חיזוק ושיפוץ, במקום פרויקט פינוי־בינוי.
"מה שקורה כאן הוא בלתי נתפס", אומר אבירם פרלמן, שהוריו מתגוררים באחד מבנייני המגורים המיועדים להריסה ובנייה מחדש על פי התוכנית המקורית. "התוכנית שהציעו בחברת שפיר היטיבה מאוד עם העירייה וחסכה לרשות מיליוני שקלים שחברת הבנייה היתה אמורה להשקיע, אבל משום מה בעירייה שינו את המדיניות".
2 צפייה בגלריה
ראש העירייה צביקה ברוט| צילום: קובי קואנקס
ראש העירייה צביקה ברוט| צילום: קובי קואנקס
ראש העירייה צביקה ברוט| צילום: קובי קואנקס
לדבריו, אין לו ספק שהדבר קשור למדיניות העירונית החדשה, "אני סבור שזה קשור במידה רבה להחלטות שמקבל ראש העירייה החדש, צביקה ברוט, שמעדיף פרויקטים של מסחר על פני התחדשות למגורים וזה עצוב".
ל'מיינט בת ים' נודע כי בכוונת אנשי חברת שפיר להגיש את התוכנית המקורית, זו שנדחתה על ידי הוועדה המקומית, לאישור הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – הליך עוקף שהוא אפשרי על פי החוק.
"אנחנו מקווים שזה יעבוד", אומרים תושבים במתחם, "כי המצב פה באמת לא משהו והגיע הזמן לשינוי דחוף".
מעיריית בת ים נמסר: "המדיניות החדשה מעודדת פרויקטים של התחדשות עירונית מתוך אמונה בנחיצותם לעיר, לפעמים זה במסגרת תמ"א, ולפעמים במסגרת פינוי־בינוי.
מראש העירייה נמסר בתגובה: "ראש העירייה הורה להעמיד בראש סדר העדיפויות רק את טובת התושבים, את שיפור השירותים העירוניים ואת ייצוב מצבה הכספי של הקופה הציבורית בעירייה, ולא את טובת היזמים והקבלנים. לצד זאת יובא בחשבון המצב הפיזי של הבניינים, ולא נעכב שום פרויקט תמ"א שתכנונו יצא לדרך, ואף נפעל להסרת חסמים כדי לזרז את ההליכים. אנו מזמינים את התושבים לפנות למינהלת להתחדשות עירונית על מנת לקבל ייעוץ, עזרה והכוונה בזירוז של הליכי הבינוי האפשריים".