מאז החלה הלחימה, אוקטובר-דצמבר 2023, שוק הנדל"ן נמצא בטלטלה. במיוחד בחולון ובת ים שממשיכות לספוג מדי כמה ימים ירי טילים ואזעקות, כפי שקרה גם בליל השנה האזרחית החדשה. נתוני העסקאות האחרונות שהתבצעו בתקופה הזו מלמדים על מגמה שהשפיעה בעיקר על מחירי השכירות.
3 צפייה בגלריה
מחפשים לשכור או לקנות? זה מה שקרה למחירים
מחפשים לשכור או לקנות? זה מה שקרה למחירים
מחפשים לשכור או לקנות? זה מה שקרה למחירים
(צילום המחשה: canva)

מנתוני עסקאות שהתפרסמו באתר יד2 השבוע, עולה כי שכר הדירה בערי מרכז הארץ צנח עד כ-14% בדצמבר השנה לעומת דצמבר אשתקד. בעיר בת ים נרשמה ירידה של 10.2% בגובה שכר הדירה: מ-6,919 שקל בחודש בממוצע ל-6,215 שקל בחודש בממוצע. השוואה בין דצמבר השנה לספטמבר השנה מלמדת על ירידה של 4.4%, ובין ספטמבר 2023 לדצמבר 2022 חלה ירידה של 6% במחירי השכירות בעיר.
בחולון השכנה שכר הדירה ירד בדצמבר השנה בשיעור של 2.2% לעומת דצמבר 2022, מ-5,936 שקל בחודש בממוצע ל-5,805 שקל בחודש בממוצע. בין דצמבר 2023 לספטמבר 2023 נרשמה ירידה של 1.2%, ובין ספטמבר 2023 לדצמבר 2022 נרשמה ירידה של 1% בלבד.

קראו גם:

שמוליק ג'ורג'י, ממשרד קלר ויליאמס נכסים והשקעות נדל"ן בבת ים, מפרט ומסביר: "ניתן לחלק את המצב לשניים: שכירות ומכירות. מבחינת כמות עסקאות מכירה של דירות - אכן יש ירידה בכמות העסקאות. מתחילת המלחמה, עשינו שלוש מכירות בלבד בכל שלושה החודשים האחרונים – מספר רע מאוד ולכל תקופה".

3 צפייה בגלריה
דירה שנמכרה בזמן המלחמה בבת ים
דירה שנמכרה בזמן המלחמה בבת ים
דירה שנמכרה בזמן המלחמה בבת ים
(צילום: שמוליק ג'ורג'י)

למה לדעתך זה קרה?
"רוב הדירות בבת ים הן ללא ממ"ד, ונכון להיום - דירות שהן בלי ממ"ד, קשה מאוד למכור אותן. נכון שאם נופל טיל על הבניין, גם הממ"ד לא תמיד עוזר, אבל זה חשוב מאוד לרוכשים לפחות מבחינה פסיכולוגית. בדיוק כמו בתקופת הקורונה, שאנשים ביקשו לרכוש דירות עם מרפסת שמש – כך שלפחות יוכלו לשבת, לנשום אוויר ולראות עולם, כך הפך הממ"ד לאופנה של המלחמה הנוכחית".
לג'ורג'י לא חסרות דוגמאות למצב שהשתנה: "יש משפחה מבת ים שאני מלווה, וממש לפני המלחמה המשפחה קנתה דירה חדשה במקום טוב בעיר, ובמקביל הייתה צריכה למכור דירה ישנה בדרום מערב בת ים, שאין לה ממ"ד. במצב רגיל, הדירה הייתה נמכרת בתוך פחות משבועיים-שלושה. ואכן, מתחילת המלחמה למעלה מ-30 אנשים שונים הביעו התעניינות בדירה הישנה, כי היא חלק ממיזם של התחדשות עירונית. על פניו, זו עסקה נדל"נית מצויינת, כי היא חלק מפרויקט תמ"א 38, כשבתכנון להוסיף מעלית, מרפסת שמש ומחדשים את הכל. אבל ברגע ששמעו שלא מתכוונים להוסיף ממ"ד, כולם ברחו".

3 צפייה בגלריה
זה הזמן לשכור דירה?
זה הזמן לשכור דירה?
זה הזמן לשכור דירה?
(צילום המחשה: canva)

מה השתנה מבחינת שוק השכירויות?
"המצב כאן הוא חד וחלק: אנשים רוצים לצאת מהדירה הקיימת שבה הם מתגוררים כי אין לה ממ"ד. גם אם הם תחת חוזה, השוכרים ממש מבקשים להשתחרר ולפצות את בעל הנכס, ולעבור לדירה עם ממ"ד. בעקבות זאת, השכירות בדירות עם ממ"ד בבת ים ובחולון עלתה בהתאם. לדוגמה, אני מלווה את עמותת שקל מבת ים, והם השתכנו עד כה בשתי דירות שהיו קיימות מעל 10 שנים. בעקבות המלחמה החליטו לעזוב את הדירות הישנות במהרה, ואיתרנו עבור העמותה שני נכסים בבניין מגורים חדש בעיר, שבו יש ממ"ד בכל דירה".
מה קורה עם דירות שיש להן ממ"ד?
"יש עכשיו ביקוש מטורף לדירות עם מיגון - דירה מושכרת בפחות משבוע, לעומת דירה בלי ממ"ד שיכולה פשוט לעמוד ריקה למשך תקופה ארוכה. אנשים מעדיפים לשלם עוד כמה מאות שקלים לחודש – רק בשביל הממ"ד".
על הדברים הללו מוסיף גם אייל ימיני מחברת רי/מקס סנטר חולון בת ים, שמספר גם הוא על ירידת מחירים ומסביר: "המצב הביטחוני, גיוס ההמונים למילואים, סביבת הריבית הגבוהה והאווירה הכללית בארץ מייצרת, אצל מי שרוצה לעשות שינויים, כמו זוגות צעירים שרוצים לעזוב את בית הוריהם ומשפרי דיור - הקפאה של תהליכים, מחשש מהלא נודע ולכן הביקושים בשכירויות מורגשים. זוגות צעירים חוזרים לבית ההורים ומפנים יותר ויותר דירות בלי ממ"ד שנשארות ריקות ללא שוכרים פוטנציאלים, מה שמאלץ את בעלי הנכסים לעדכן את המחיר של השכירות כלפי מטה".