מאז ה-7 באוקטובר שוק מכירת הדירות יד שנייה בבת ים כמעט נעצר לחלוטין. מאז תחילת המלחמה התמודדו תושבי העיר עם אזעקות רבות ואף זירות נפילת רסיסים ורקטות ששוגרו מעזה, ובחלק ניכר מהבניינים בעיר אין ממ"ד בדירות. מסיבות אלה העיר כמעט ושותקה בתחום הנדל"ן. עם זאת, מומחי נדל"ן מקומיים דווקא מגלים אופטימיים, ויתכן שזו בדיוק התקופה לרכישת דירות שמחיריהן צנח, וככל הנראה לא לאורך זמן.
3 צפייה בגלריה
דירה שנמכרה בזמן המלחמה בבת ים
דירה שנמכרה בזמן המלחמה בבת ים
דירה שנמכרה בזמן המלחמה בבת ים
(צילום: שמוליק ג'ורג'י)

כך למשל, מציג שמוליק ג'ורג'י, מחברת הנכסים קלר וויליאמס בת ים, דירה בת שלושה חדרים ברחוב החשמונאים במרכז העיר, שהיא אחת הדירות הבודדות שנמכרו בעיר בזמן המלחמה, אך במחיר זול יותר מהמחיר ההתחלתי שבו הוצעה למכירה.
למעלה משלושה חודשים הנכס היה בשוק, ובמהלך החודשיים האחרונים, לתוך המלחמה ובין האזעקות, הגיעו רק חמישה מתעניינים שונים לבקר בה. נראה היה שאיש לא מוכן להתחייב בזמן כזה על רכישת דירה להשקעה בבניין יחסית ישן.
"זו דירה בת שלושה חדרים על פני שטח של 80 מ"ר, אשר בהחלט זקוקה לשיפוץ. הדירה בקומה רביעית, אין מעלית, אבל יש חניה בטאבו. המחיר הראשוני עמד על 1.72 מיליון שקלים", מספר ג'ורג'י.
לא פשוט למכור דירה בקומה רביעית בבניין בלי מעלית, אבל ג'ורג'י מספר כי "על אף תקופת המלחמה, עדיין הצלחנו להביא מספר אנשים להציץ בדירה. בסופו של דבר, השכונה כאן מאוד אטרקטיבית למשפחות וגם לשוכרים פוטנציאליים. יש בקרבת מקום בתי ספר, גני ילדים וגם המקום קרוב מאוד לתחבורה ציבורית. "הגיעו גם כמה משקיעים מחו"ל, שמחפשים איפה לרכוש נכס בבת ים, אם כי במקרה של הדירה הספציפית - גם הקונים וגם המוכרים הם למעשה משקיעים", אומר ג'ורג'י.

קראו גם:

התחזית הייתה פסימית אך למרות המלחמה הדירה נמכרה, וכך הפכה לאחת הדירות הבודדות בעיר שנמכרה בתקופה הזו. הדירה נמכרה במחיר של 1.62 מיליון שקלים, בסך הכל בכ-100,000 שקל פחות מן המחיר ההתחלתי.

3 צפייה בגלריה
דירה שנמכרה בזמן המלחמה בבת ים
דירה שנמכרה בזמן המלחמה בבת ים
נמכרה בזמן המלחמה בבת ים בפחות מהמחיר המקורי שנדרש
(צילום: שמוליק ג'ורג'י)

"ההאטה בשוק לא התחילה ב-07 באוקטובר, אבל אז היא נעצרה לחלוטין. למעשה, מאז שהתחילו עליות הריבית בשנתיים האחרונות ניתן לראות ירידה במכירות. במהלך ימי הלחימה, אני לא אתפלא אם זו הדירה היחידה שנמכרה בכל בת ים", אומר ג'ורג'י.
אתה מרגיש שהשוק מתחיל להתאושש?
"בימים האחרונים, אנחנו רואים שהשוק מתחיל להתעורר שוב - הטלפון חזר לצלצל. אנחנו מפרסמים יותר וגם מנסים ליצור שיתופי פעולה עם סוכנים שעובדים עם יהודים מחו"ל. ממה שאני רואה, העניין של יהודים מחו"ל שרוצים לרכוש נכסים בבת ים - בהחלט בעלייה".
גם אייל ימיני, מנכ"ל ובעלים רי/מקס סנטר בבת ים ובחולון, מסביר מה התרחש בשוק הנדל"ן הבת ימי לאחרונה. "עוד הרבה לפני המלחמה, שנת 2023 הייתה שנת ירידת מחירים בגלל הריבית הגבוהה. עם זאת, בחודש הראשון של המלחמה קיבלנו קיפאון טוטאלי. היה חוסר ודאות מוחלט אם חיזבאללה יכנס למלחמה, אם יהיו מטחי טילים למרכז, והציבור כולו שם על קיפאון את התוכניות שלו", הוא מסביר.
מה גרם לקיפאון לדעתך?
"חשבנו בתמימות שאחרי החגים נראה התעוררות, אבל למעשה השוק קפא לחלוטין. נוסיף על זה אנשים רבים שיצאו למילואים, נוספים שהתחבאו במקלטים – זה בהחלט השפיע על השוק".
ומה הצפי לעתיד?
"בשבועיים האחרונים אנו רואים שהמדינה, ובכלל שוק הקונים והמוכרים מתחיל להסתגל למצב החדש, והקונים קצת חוזרים לפעילות. גם שוק המכירה וגם שוק השכירות עדיין לא בתנופה, רחוק מזה, אם כי הצלחנו לעשות כמה עסקאות שכירות במהלך המלחמה, תוך שיש אזעקות במעמד חתימת חוזה".

3 צפייה בגלריה
מחירי הדירות ללא ממ"ד כבר התחילו לרדת
מחירי הדירות ללא ממ"ד כבר התחילו לרדת
מחירי הדירות ללא ממ"ד כבר התחילו לרדת
(צילום המחשה: canva)

מאחר ומרבית הדירות בבת ים הן ללא ממ"ד, אנשי הנדל"ן כבר רואים ירידה בביקוש, במקביל לעליית מחירים בדירות שבהן יש מרחב מוגן.
"הרבה מאוד אנשים שגרים בדירות בלי ממ"ד מאיזור בת ים, ביקשו בגלל המשפחה לצאת ולעבור לדירות עם ממ"ד באיזור מגוריהם. זה בהחלט קרה, שהביקוש לדירות עם ממ"ד עלה", מסביר ימיני ומוסיף: "אם המצב ימשיך כך, אז בהחלט תהיה הורדת מחירים בדירות בלי ממ"ד. יחד עם זאת, כל עוד הצפון לא התפרץ, ואין גשם של טילים, השוק מתחיל להסתגל וזה הסטטוס קוו החדש".