הרצח של מרגריטה לאוטין היה אחד מאירועי הפשע הקשים ביותר שחוותה העיר בת ים. אם צעירה, שנהרגה מכדור תועה כחלק מניסיון חיסול של עבריין בזמן שבילתה עם ילדיה בחוף. מאז נראה שניסיונות החיסול בקרב משפחות הפשע רק העצימו, ואזרחים רבים נפלו קורבן. מדור חדש ב"מיינט בת ים" חוזר לסיפורי הפשע הגדולים ביותר שהתרחשו בעיר, ובודק מה השתנה מאז.

7 צפייה בגלריה
מרגריטה לאוטין ז"ל וילדיה
מרגריטה לאוטין ז"ל וילדיה
מרגריטה לאוטין ז"ל וילדיה
(צילום רפרודוקציה: אביגיל עוזי)

רצח בחופש הגדול


זה היה יום קיץ רגיל בחופש הגדול. ב-28 ביולי 2008 מרגריטה לאוטין, בעלה אלכסנדר ושני ילדיהם בילו בחוף טובגו בבת ים. הם נהנו מהשמש החמימה, טבלו במים, השתזפו, שיחקו בחול ובזה אמור היה להסתיים בילוי נעים ומשפחתי. לפתע נשמעו יריות. תוך כדי מרדף בין פושעים, פגע אחד הכדורים במרגריטה, והרג אותה באופן מיידי.
מאוחר יותר התברר שרונן בן עדי ואדם נוסף ששמו לא פורסם עד היום, הגיעו לקרבת חוף טובגו בבת ים, ופתחו בירי מאקדחיהם לעבר קבוצת אנשים שישבו בחוף. חלקם השתייכו לארגון הפשע של יצחק אברג'יל. שניים מתוך הקבוצה החלו להימלט, וכאשר חלפו בסמוך למשפחת לאוטין - נורתה מרגריטה ונרצחה. שני ה"חיילים" בארגונו של אברג'יל שאליהם כוון הירי, בהם איש השוק האפור - רמי אמירה, נעצרו והועברו לחקירה.

7 צפייה בגלריה
זירת הרצח של מרגריטה לאוטין ז"ל בחוף בת ים
זירת הרצח של מרגריטה לאוטין ז"ל בחוף בת ים
זירת הרצח של מרגריטה לאוטין ז"ל בחוף בת ים
(צילום: יריב כץ)

רונן בן עדי נמלט מהחוף, עלה על קטנוע גנוב שהחנה שם מראש, ונסע בו ברחובות בת ים עד למקום מפגש שקבע מראש עם אדם בשם שמעון סבח. שם נטש את הקטנוע, עלה על מכוניתו של סבח, שהמתין לו, ושניהם המשיכו בנסיעה עד שנעצרו על ידי המשטרה.

קראו גם:

מה באמת קרה שם?


כשבועיים לאחר הרצח, ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, דנה באירוע בנוכחות קרוביה של מרגריטה לאוטין, ופרטי הרצח החלו להיחשף. אז התברר שהיו שוטרים שנכחו באותו הזמן על החוף ואף היו עדים במידה מסוימת לרצח.
בישיבה בכנסת תיאר קובי זריהן, ראש זרוע חשיפה ביאחב"ל את פעילות השוטרים שהיו באזור בעת הרצח וסיפר:
”באירוע בבת ים היאחב"ל עסקה באיסוף מודיעיני שוטף ובמסגרת הזו כיסתה מפגש עבריינים... השוטרים נמצאו כמה עשרות מטרים מאותו מקום שבו מצויים העבריינים, שומעים ירי כפי ששומעים כל אותם אזרחים שהיו בסביבה באותו זמן. מרגע ששמעו את הירי והסתכלו לכיוון הירי זיהו אדם עם חפץ בידו.
בשלב הראשון הם לא יכלו לומר שזה היה אקדח, אבל בדיעבד הסתבר שזה היה אקדח – זיהו את הבן אדם יורה, רץ ויורה. השוטרים שבאותו זמן היו כמה עשרות מטרים משם החלו לרוץ לכיוון היורה. היורה באותו זמן סיים את הירי שבו החל והחל להימלט. השוטרים המשיכו את המרדף אחרי היורה שעלה על אופנוע ,והחל להימלט בנסיעה פראית ברחובות בת ים. השוטרים שרדפו אחרי היורה הזעיקו בקשר שוטרים אחרים ששימשו כגיבוי לאותו כוח שהיה יותר קרוב ופעלו בנוהל חבירה מסודר וצירפו אותם אליהם למרדף".

7 צפייה בגלריה
אלכסנדר לאוטין
אלכסנדר לאוטין
אלכסנדר לאוטין בדיון בוועדת הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)

החקירה והמשפט


במסגרת חקירת הרצח נעצר אברג'יל. רונן בן עדי ושמעון סבח הועמדו לדין. במשפטם העיד גם אלכסנדר לאוטין, בעלה של מרגריטה, שתיאר את מה שקרה על החוף באותם רגעים:
"הסתובבתי וראיתי שהיא עומדת ליד הבור איפה שהייתה הילדה, מחזיקה יד בבית החזה ומתחיל לצאת לה דם מתוך היד. היא רצה לכיוון שלי וברגע שהיא מגיעה אלי היא נופלת לי בתוך הידיים, אני משכיב אותה על החול, מנסה לעזור לה מתחיל לצעוק לעזרה. בסופו של היום אמרו לי שהיא נפטרה".

7 צפייה בגלריה
לאוטין בדיון של ועדת הפנים של הכנסת
לאוטין בדיון של ועדת הפנים של הכנסת
לאוטין בדיון של ועדת הפנים של הכנסת
(צילום: אלכס קולומויסקי)

הנאשמים והפרקליטות הגיעו להסדר טיעון, שבמסגרתו הורשע בן עדי ברצח ובקשירת קשר לביצוע פשע, ואילו סבח הורשע בקשירת קשר לביצוע פשע ובסיוע לאחר מעשה. בן עדי נידון למאסר עולם וסבח נידון למאסר בפועל בן שבע שנים ומאסר על תנאי של 18 חודשים למשך שלוש שנים.
בנוסף, קבע בית המשפט כי הם ישלמו פיצוי של 350 אלף שקל לילדיה של מרגריטה לאוטין. בגזר הדין צויין: "מעטים המקרים בהם נתקלנו שבמסגרת הסדר טיעון מודה נאשם בחמורה שבעבירות בספר החוקים, שהעונש הקצוב לצידה הוא עונש מנדטורי של מאסר עולם".
לגבי האדם הנוסף שהיה עם בן עדי בחוף הים – המשטרה לא פרסמה פרטים לגביו מעולם, מסיבותיה שלה, ועליהם לא נוכל להרחיב כאן.

אחרית דבר


בשנת 2013 הגישה משפחת לאוטין תביעה נגד המשרד לביטחון הפנים ועיריית בת ים בטענה לרשלנות. לטענת המשפחה, בעת הרצח היו בחוף שוטרים רבים שעקבו אחר יעד החיסול, וגם מאבטחים של העירייה אשר יכלו למנוע את הרצח.

7 צפייה בגלריה
מרגריטה לאוטין ז"ל
מרגריטה לאוטין ז"ל
מרגריטה לאוטין ז"ל
(צילום רפרודוקציה: אביגיל עוזי)

לאחר דיונים אחדים בתביעה, קבע בית המשפט כי "ניתן היה להתרשם כי המשטרה לא התרשלה במהלך האירועים שקדמו לאירוע הרצח, ואף פעלה היטב גם במהלך האירוע כך שהרוצח והמסייע נתפסו והועמדו לדין", ובעקבות המלצת בית המשפט ב-2017 משכה המשפחה את התביעה.

מה השתנה מאז?


מאז שהסתיימה החקירה והמשפט, הסתגרה משפחת לאוטין בצניעותה בישוב יהוד. האב, אלכס, עובד חברת 'מקורות', והילדים כבר גדלו ולפני גיוס לצבא. בתגובה לפניית "מיינט בת ים" ביקש לאוטין שלא להגיב.
פרשת לאוטין לא הייתה הרצח התועה הראשון בישראל שגבה חיי אדם תמימים. בעשור האחרון ארגוני הפשע בארץ רק התחזקו ואיבדו את הבושה.

7 צפייה בגלריה
פרץ וזירת הירי
פרץ וזירת הירי
פרץ וזירת הירי
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א, מתוך עמוד הפייסבוק)

לפני כשנתיים, באוגוסט 2021, נורתה בראשה עדי פרץ בת ה-37 כאשר נסעה עם רכבה בטיילת בת ים. פרץ הייתה ברכבה עם בתה בת ה-4, שלא נפגעה, אולם עדי נפצעה באורח קשה. למרבה המזל, מצבה השתפר והיא חזרה להכרה לאחר חקירה מאומצת של המשטרה, נמצאו חשודים והואשמו ברצח. יחד עם זאת, גם פה המשטרה האפילה על המקרים, השמות והעדים – במטרה להגיע לכוח המניע של אותם פושעים.
במקרה נוסף שהתרחש ב-2020 הגיע רעול פנים הגיע לשכונת שיכון המזרח בראשון לציון. אישה (אחותו של זוהר ארגוב ש.ש) שיצאה לזרוק זבל כמעט ונורתה על ידו ככל הנראה בשל טעות בזיהוי, אולם מסיבה שאינה ברורה, הכדור לא יצא מקנה האקדח – ורעול הפנים נמלט מהמקום.
מלבד המקרים הללו התרחשו בשנה החולפת מקרים לא מעטים של ניסיונות חיסול בין משפחות עבריינים בבת ים, חולון וראשון לציון, כולם בלב אזורי מגורים, קראו על חלקם: