"אני כבר שנה רביעית במועדון בקונסטלציה הנוכחית כבעלים. ולבד אני לא חושב שאמשיך. אין לי כל כך זמן, אני מאוד עסוק בעניינים אישיים ועסקיים וזה קשה. לבד אני לא רואה כל דרך שזה יקרה. אין לי כיום את הזמן ואין לי ענין להמשיך להחזיק באחריות הפיננסית". שלמה אייזיק, בעלי הפועל חולון, מאיים לעזוב את המועדון (ולא בפעם הראשונה) ופותח את שעל ליבו בראיון מיוחד.
אייזיק, ששמר על פרופיל נמוך במשך תקופה ארוכה, כבר דיבר על כוונתו בסמוך לפתיחת העונה, ונראה שהוא מנסה בכך לשלוח מסר לגורמים הרלוונטיים בבקשה שיסייעו לקבוצה מבחינה כלכלית.
2 צפייה בגלריה
אייזיק, השבוע. "הפועל חולון תמשיך להתקיים, איתי או בלעדיי"
אייזיק, השבוע. "הפועל חולון תמשיך להתקיים, איתי או בלעדיי"
אייזיק, השבוע. "הפועל חולון תמשיך להתקיים, איתי או בלעדיי"
(צילום: קובי קואנקס)

חוסר בזמן

"הצורך של המועדון, או אם תרצה של הקבוצה, זה שתהיה לו שכבה ניהולית שלוקחת אחריות כלכלית", פורש אייזיק את משנתו. "רק זה יבטיח את המשך ההישגים והמשך השמירה על מערכת כלכלית נורמלית לאורך זמן. זה הרי לא ג'וב חיי. אין לי כבר זמן לזה. הנפקתי חברה בבורסה וכבר אמרתי בעבר - יש התחלה ויש סוף. זה לא יכול להיות משהו נצחי, בטח לא כשכל הנטל על הכתפיים שלי ואין עזרה מסביב".
למה מועדון כמו הפועל חולון לא מצליח לגייס משקיעים נוספים, פרט אליך?
"את השאלה הזו לא צריך להפנות אלי, לא אני אמור ללכת ולמצוא ספונסרים. במקומות אחרים זה דווקא כן קורה. זו אחת האכזבות הכי גדולות שלי. בארבע השנים האחרונות לא הצלחנו למצוא קאדר של ספונסרים שייתן למועדון חוסן כלכלי. יש פה מפעלים, בעלי עסקים, אבל זה לא קורה. ואיזור הצעשייה של חולון נחשב לאחד הגדולים בארץ".
עזיבת בעלים כבר הפכה להיות טרנד בספורט הישראלי, אז אתה הבא בתור?
"שמתי לב שאת מה שאני מרגיש, מרגישים גם אייל סגל ממכבי נתניה ולאחרונה משה חוגג בבית"ר ירושלים. בסופו של יום אתה רואה שאתה לבד וזה לא הגיוני. אני עושה את זה כבר ארבע שנים. מאוד אשמח אם יצטרפו עוד אנשים ויתרמו במאמץ הכלכלי".
אולי כבר לא בא לך פשוט להישאר כי התוצאות פחות טובות בעונה האחרונה?
"זה לא קשור. אנחנו עוברים אמנם עונה לא פשוטה, אבל לא בטוח שמועדונים אחרים היו שורדים ונמצאים במקום שלנו היום, שלדעתי הוא מצוין. זה היה גם עבורי אתגר לא פשוט. לקחת משהו תוך כדי תנועה ולסדר".
למי בעצם מופנות הטענות שלך?
"לא רוצה להעליב כי יש לאנשים נטייה להיעלב, אבל אציין עובדות: עיריית עפולה, למשל, תומכת בקבוצת הכדורסל שלה בליגה הלאומית ב־2.8 מיליון שקלים. עיריית חולון, לעומת זאת, תומכת בקבוצת הכדורסל הבכירה שלה ב־1.43 מיליון שקלים, שמתוך זה ההיכל שבו אנחנו משחקים משית עלינו הוצאה מטורפת. כמעט מיליון שקל אם אני מצרף עלויות אבטחה. חייבים לעשות עם זה משהו. זה כסף שצריך ואפשר לחסוך".
איך בדיוק?
"יש לנו מחשבות על לנטוש את היכל טוטו. מקום כמו הדרייב־אין מתאים לנו כמו כפפה ליד. אין הצדקה להחזיק היכל של 5,000 מקומות עם עלויות שכירות ואבטחה גבוהות כאלו".
2 צפייה בגלריה
דדאס. "מתאים לחולוניה"
דדאס. "מתאים לחולוניה"
(צילום: עוז מועלם)
חולון נמצאת במקום הרביעי בטבלת ליגת העל, למרות כל מה שעברה מבחינה מקצועית מאז פתיחת העונה. רכבת זרים ארוכה, מאמן שפוטר (שרון דרוקר) ואחד חדש שהגיע (סטפנוס דדאס). ואחרי הכל, אייזיק מצהיר: "המטרה שלי היא עדיין להגיע לפיינל פור. לדעתי יש קבוצה מצוינת, ואנחנו הולכים ומתחברים יותר ויותר".
עוד קודם לכן, לקחת קשה את ההדחה מליגת האלופות.
"מבחינתי זו היתה אכזבה גדולה מאוד. אם שנה שלישית ברציפות לא הצלחנו לעלות שלב, ואני איש של משימות והישגים, אז זה כואב. גם השקענו בהתאם. מבחינתי זה משהו שלא הגדיל אותנו, למרות שבאירופה יודעים היום מי זו הפועל חולון ומוקירים אותנו, מבחינת ניהול, נראות שלנו, אירוח. הבאנו כבוד גדול לישראל. כשמנכ"ל הצ'מפיונס־ליג הגיע לפה - הוא ממש התמוגג. אבל במשימה המרכזית לא עמדנו. אחרי המשחק האחרון עם הליטאים, שהפסדנו בנקודה והודחנו, הייתי פשוט כמו שבר כלי. זה השפיע עלי רגעית, אבל אנחנו יודעים לשים את זה בפרופורציות הנכונות ולהתקדם הלאה".
"המועדון צריך להיות הוגן כלפיי, כי לבד אני לא יכול לשאת בנטל יותר. אין לי גם את הזמן והרצון להמשיך להשקיע בקבוצה. הציפיות יהיו הרבה יותר נמוכות וצנועות"
על הפרידה מדרוקר אייזיק פחות מתלהב לדבר ורק אומר "משהו לא צלח איתו". על דדאס, המאמן החדש, יש לו דעה חיובית: "הכרתי מספיק מאמנים ישראלים והוא אחד שממש מצא חן בעיניי. הוא לא מתעסק במה שאין, אלא במה שיש. יותר מפעם אחת הוא מציין 'זה הצוות שלי, אלה השחקנים, עם זה אני מתמודד ועם זה אביא תוצאות'. הוא משקיע המון שעות, איש עבודה. מתקשר יפה עם הסביבה - גם איתנו וגם עם הקהל. הוא מאוד מתאמץ ומשתדל. לטעמי, הוא מאוד מתאים לחולוניה. עם רמת איכפתיות גבוהה".
מתמיכת הקהל אתה מרוצה? חלמת למלא את ההיכל באופן קבוע, אבל זה לא ממש קורה בפועל.
"בקטע הזה עשינו כברת דרך. התנהגות הקהל היום היא לא מה שהיתה לפני כמה שנים. עכשיו רואים ביציעים משפחות שלמות, ילדים. אנחנו מספקים חוויית כדורסל. אבל זה נכון שהאכזבה שלי היא שלא עשינו פריצת דרך בעניין המנויים, למרות שאנחנו קבוצת הספורט המובילה בעיר. בחולון חיים 300 אלף איש וזה לא בא לידי ביטוי ביציעים. הקפדנו לשים על המדף קבוצה הישגית, אבל העונה יש אפילו ירידה מבחינת הצופים. זה מאוד מאכזב, לא פחות מאי־עליית השלב באירופה".
ואולי כי אין לקהל שחקנים שיהיה קל להזדהות איתם? לא מפריע לך שאין שחקן משמעותי בקבוצה הבוגרת שהוא תוצר של מחלקת הנוער?
"במנצ'סטר סיטי, אם אני לא טועה, יש שחקן אנגלי אחד בסגל. עולם הספורט קצת השתנה. אנחנו כפר גלובלי אחד גדול. אני מבין מה אתה אומר, כדאי לייצר זהות והזדהות, אבל אני לא חושב שיש שחקן בליגה שמשחק עבור גופייה כזו או אחרת. לי אין בעיה עם זה, זה פשוט סיסטם אחר".
בשורה התחתונה, איך היית מגדיר את ארבע השנים שלך כבעלים יחיד?
"כשלקחתי את הקבוצה היא היתה במקום נמוך, על סף פירוק. לאט־לאט שיקמנו את המערכת ועשינו את זה בצורה מבוקרת ומאורגנת. מבין הקבוצות המובילות בכדורסל הישראלי, איך שלא תסתכל על זה, אנחנו בשלישייה הראשונה. ואני שומר על צניעות".
נו, אז בטח בחולון לא יתנו לך כל כך מהר לקום וללכת.
"המועדון צריך להיות הוגן כלפיי. כמו שאמרתי, לבד אני לא יכול לשאת יותר בנטל. אין לי את משאבי הזמן והרצון הכלכלי להמשיך להשקיע במועדון. אם הקבוצה תלויה בי, זו בעיה קשה. אני מעריך כי הפועל חולון תמשיך להתקיים, איתי או בלעדיי. אולי יהיו ציפיות הרבה יותר נמוכות, צנועות, אבל היא תתקיים. יהיה צורך לעשות כמה פעולות כדי לחסוך משאבים".
המשפחה מעוניינת שתעזוב?
"היא שמה הכל בפרופורציות. הפועל חולון הפכה לחוויה משפחתית. הורים, ילדים, נכדים, כולם מגיעים להיכל. הבנות שלי פיתחו את עניין המרצ'נדייז בקבוצה. כולנו שותפים לחוויה הזו. זה גם מקרין החוצה, לקהל. גם לעובדים שלי בעסקים השונים".

לסיים בטוב

לאייזיק יש גם מסר לאיגוד הכדורסל ולמינהלת הליגה. "איגוד הכדורסל? לצערי הרב למדתי שהוא רק שואב מהקבוצות. לא תומך ולא עוזר. השיא מבחינתי היה ביחס שקיבלנו כשהשתתפנו במסגרת האירופית".
מה זאת אומרת?
"יצאנו למשחק בטורקיה. עלות האבטחה היתה בסדר גודל של 30 אלף שקל. בכוח, בכוח עזרו לנו ב־5,000 שקל בקושי. אתה מבין? אתה מייצג את המדינה ומעלה את הסקור שלה באירופה, אבל לא זוכה לכיסוי של הוצאות אפילו".
ומה לגבי המינהלת?
"למרות שיש לי ביקורות, עליה יש לי גם מילים טובות. המינהלת היא המשענת של הקבוצות הבינוניות. נעשתה שם עבודה יפה במשך השנים. תמיכה של שלושה מיליון שקל בקבוצות. לדעתי, יש בעיה עם הטוטו־ווינר, הכדורסל והכדורגל נמצאים באותה רמת עניין בהימורים, אבל חלוקת הכספים היא בדיספרופורציה משוועת. צריכים להגיע לכדורסל יותר כספים משם".
ואחרי הכל, אייזיק מקווה לסיים את העונה בטעם מתוק. "אם נגיע לגמר הפיינל פור, זה מבחינתי יהיה וואו", הוא מסכם. "בטח אחרי מה שעברנו בעונה הזאת".