אלכס קרצ'בסקי (30) מבת ים הוא אלוף ישראל באגרוף. עם יד על הלב, שמעתם פעם את השם שלו? כנראה שלא. קרצ'בסקי נמנה על קבוצת הספורטאים הכי מוצלחים ונשכחים בישראל. זה הרגע להכיר ולתת לו את הכבוד שהוא ראוי לו.
2 צפייה בגלריה
קרצ'בסקי. "אני פורק מכולות בנמל ואז נוסע להתאמן"
קרצ'בסקי. "אני פורק מכולות בנמל ואז נוסע להתאמן"
קרצ'בסקי. "אני פורק מכולות בנמל ואז נוסע להתאמן"
(צילום: קובי קואנקס)
בפברואר 2022 זכה אלכס קרצ'בסקי מהפועל בת ים באליפות ישראל לאגרוף (עד 80 ק"ג), ובחודש מאי האחרון היה אמור לייצג את המדינה באליפות אירופה שהתקיימה בארמניה. אבל למציאות הכלכלית המורכבת איתה נדרש קרצ'בסקי להתמודד, היו תוכניות משלה.
"לא טסתי בגלל היעדר מימון", הוא אומר. "ניסיתי לגייס ספונסרים דרך חברות מסחריות מתחום הספורט, אבל זה לא מעניין אף אחד ואני לא יכול לממן טיסה כזאת לבד".
קרצ'בסקי (30), אב לשניים, הגיע אל האגרוף ממש במקרה. "גדלתי באופקים ואבא שלי שלח אותי לחוג אגרוף כדי שאוכל להגן על עצמי. בהתחלה לא אהבתי את זה והכרחתי את עצמי ללכת. אחרי שלוש שנים נרשמה תפנית. עברנו לגור באשדוד והגעתי למועדון בבת ים. מאז עברו 15 שנה ואני אוהב כל רגע על הזירה".

קראו גם:

בניגוד לזוהר והיוקרה לו זוכה הענף בארצות הברית ובמדינות הגוש המזרחי לשעבר, האגרוף בישראל נחשב לענף איזוטרי במיוחד. "זה נכון", מודה קרצ’בסקי. "זאת התוצאה של אי תמיכה כלכלית של האיגוד. במשקל שלי מתמודדים היום חמישה מתאגרפים מכל הארץ. אני הכי ותיק. אני מנסה לחשוב למה הענף לא מצליח לפרוץ. אולי זה בגלל שהוא פופולרי בעיקר בקרב עולים ממדינות חבר העמים לשעבר ובמגזר הערבי".

2 צפייה בגלריה
מתאגרף עד למדליה
מתאגרף עד למדליה
יש תחרויות שהוא לא הגיע אליהן. "יש לזה מחיר"
(צילום המחשה: shutterstock)

איך מתמודדים עם המשמעויות הכלכליות?
"בארצות הברית הכל מסחרי ויש סביב הענף המון כסף ומפרסמים, וזה ממש לא דומה למה שקורה אצלנו. מדינות מזרח אירופה קצת יותר דומות לנו בפרופיל הכלכלי, שם מתאגרפים ומאמנים מקבלים משכורות חודשיות ומענקים על טורנירים. אני לעומתם מממן את הטיסות בעצמי, את הכל. ויש לזה מחיר. כדי לקבל קריטריון אתה צריך להשתתף בכמה שיותר טורנירים, אבל בשביל זה צריך כסף והם מצפים שתשקיע בעצמך את הכסף הזה. זה מעגל. אני מודה שאם הייתי צעיר יותר ובלי ילדים, זה היה שונה".
עד לפני כמה שנים מימנת את הספורט שלך מעבודה באבטחה, ממה אתה מתפרנס היום?
"היום אני מתפרנס מכמה וכמה מקורות, קצת מהכל. בין היתר אני פורק מכולות בנמלים, אבל למרות העבודה הקשה, כשאני מסיים אותה אני נוסע לבת ים ומתאמן. לא משנה מה אני עושה במהלך היום, הכל נעשה במטרה להמשיך להתאמן עם המאמן שלי, ויטלי קגנוב, שיש לו חלק גדול בהצלחה שלי".