כמדי קיץ, גם השנה הגיעו אלינו יתושי הנמר הסיבירי, אך הפעם בשונה מבעבר התגלה מספר מקרים חריג של חולים בקדחת הנילוס המערבי שהיתושים הללו מעבירים. אחד מהם, תושב בת ים כבן 70, מאושפז במצב בינוני בבית החולים איכילוב בתל אביב.
3 צפייה בגלריה
מסוק זעיר. יתוש הטיגריס האסייתי
מסוק זעיר. יתוש הטיגריס האסייתי
מסוק זעיר. יתוש הטיגריס האסייתי
(צילום: שאטרסטוק)

נכון לרגע זה בבית החולים איכילוב מאושפזים חמישה חולים, בני 60 ומעלה, תושבי השכונות רמת החי"ל, שיכון דן ושכונת המשתלה בתל אביב, שניים מהם במצב קשה. אדם נוסף מסביון, וכאמור אחד מהם תושב בת ים.
בבית החולים וולפסון קיים חשש מנדבקים נוספים, אך טרם אומת סופית אם הם אכן חולים בשפעת הנילוס. על פי הערכות, היקף הנדבקים במחלה גדול יותר, אך לא כולם הגיעו לאשפוז בשל היעדר תסמינים.

קראו גם:

3 צפייה בגלריה
בית החולים איכילוב. חמישה מאושפזים
בית החולים איכילוב. חמישה מאושפזים
בית החולים איכילוב. חמישה מאושפזים
(צילום: ירון ברנר)

מהי קדחת הנילוס המערבי?


קדחת הנילוס המערבי היא מחלה נגיפית המועברת באמצעות עקיצות יתושים. הנגיף גורם בדרך כלל לתסמינים קלים דמויי שפעת, אך במקרים חמורים יותר, הוא עלול להוביל לדלקת קרום המוח או דלקת המוח, ובמקרים נדירים אף למוות.
הנגיף זוהה לראשונה בישראל בשנת 2000, אז אובחנו 418 מקרים, מהם 29 שהסתיימו במוות. מדי שנה מתגלים מקרים של קדחת הנילוס המערבי בישראל, בעיקר בחודשי הקיץ והסתיו, כאשר היתושים פעילים יותר.

מה התסמינים של קדחת הנילוס המערבי?


באוכלוסיה בריאה ברוב המקרים, המחלה גורמת לתסמינים קלים בלבד, כגון חום, כאבי ראש, חולשה, כאבי שרירים ומפרקים, פריחה, בחילות והקאות. תסמינים אלה חולפים בדרך כלל מעצמם תוך מספר ימים עד שבועות.
אוכלוסיות בסיכון הן אוכלוסיות מבוגרות יותר, אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת ואנשים עם מחלות רקע. המחלה עלולה להתפתח לדלקת קרום המוח או דלקת המוח, שעלולות לגרום לנזקים נוירולוגיים חמורים ואף למוות.

3 צפייה בגלריה
עקיצות יתושים יתוש - תמונת פייסבוק
עקיצות יתושים יתוש - תמונת פייסבוק
עקיצות יתושים. איך נמנעים?
(צילום המחשה: shutterstock)

איך נמנעים מעקיצת יתוש הנמר הסיבירי?


הדרך הטובה ביותר למנוע הידבקות בקדחת הנילוס המערבי היא להימנע מעקיצות יתושים, הרי אין לנו באמת אפשרות להבדיל בין הטיגריס לבין שאר חבריו למשפחה. משרד הבריאות ממליץ על שורת הנחיות שכדאי לנקוט:
  • שימוש בתכשירים דוחי יתושים.
  • לבישת בגדים ארוכים המכסים את הגוף.
  • התקנת רשתות בחלונות ובדלתות.
  • ייבוש מקורות מים עומדים בסביבת הבית, שבהם היתושים מתרבים.
משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה מבצעים פעולות ניטור והדברה של יתושים באזורים שבהם מתגלה הנגיף. דיווחים ניתן להעביר למוקד העירייה 106, מאחר והרשות המקומית היא זו שאמונה על הדברה בשטחים הציבוריים.