חבר המועצה, מ"מ ראש עיריית בת ים ומחזיק תיק החינוך, אלי יריב, למד במהלך השנה שעברה, ובזכות הקורונה, הרבה שיעורים חשובים.
קראו גם:
3 צפייה בגלריה
אלי יריב
אלי יריב
אלי יריב
(צילום: קובי קואנקס)
"שנת תש"פ תיזכר בדפי ההיסטוריה של העולם כולו, כאחת השנים המאתגרות, הקשות, השונות אך בעיקר גם המלמדות ביותר שהיו לנו במאה האחרונה.
השיעור הראשון שלמדנו בתקופת הקורונה הוא להעריך את הקירבה החברתית - לחיצת יד, חיבוק ונשיקה. השיעור השני שלמדנו הוא לאמץ את הטכנולוגיה. סבים וסבתות מכל מקום בעולם, למדו בימים ספורים איך להשתמש בכלים למפגשים וירטואליים דוגמת זום ומערכות החינוך הוכיחו שהן יכולות להתאים את עצמן לקידמה.
אצלנו בבת ים, בתוך יום אחד, כ־25 אלף תלמידים למדו מדי יום בהצלחה גדולה דרך מערכות הלימוד המקוונות. ואין לי צל של ספק שהטכנולוגיה תמשיך להיות חלק אינטגרלי ממערכות החינוך בעתיד.
שיעור נוסף, ולא פחות חשוב שלמדנו הוא "לנצל את פסק הזמן". רובנו ניצלנו את ימי הסגר ואת ימי שגרת הקורונה שלאחריו יחד עם המשפחה הגרעינית. לפתע הבית של כל אחד ואחת מאיתנו הפך להיות מבצרנו הפרטי ורחובות הערים הפכו שוממים מתנועה.
אנחנו במערכת החינוך בבת ים, ניצלנו את הזמן לשפץ, לשדרג ולבנות מחדש את מוסדות החינוך ברחבי העיר. בשגרה רגילה, יש לנו רק חודשיים בימי החופש הגדול לערוך שיפוצים בבתי הספר וגני הילדים, אלו חודשיים עמוסים וקשים שבמקביל אנו גם צריכים להיערך תוך כדי תנועה לפתיחת שנת הלימודים.
בשגרת הקורונה, קיבלנו כמעט ארבעה חודשים לשפץ ולבנות מחדש את מוסדות החינוך בעיר שהוזנחו שנים רבות, ממש מתנה משמיים. במהלך התקופה הזו, שדרגנו קרוב ל־50 מתוך 150 מוסדות החינוך, שיפצנו מהיסוד כ־10 גני ילדים ו־2 אולמות ספורט, הקמנו וחנכנו 6 גני ילדים חדשים בשכונות החסרות בעיר ופתחנו גן ילדים ברוח מונטסורי.
אם תשאלו אותי, השיעור הטוב ביותר שלמדנו בתקופה הזו הוא להיות תמיד "יחד", הנהלת העיר, יחד עם שיתוף פעולה מדהים של התושבים הצליחו להפוך את העיר בת ים מעיר אדומה לעיר ירוקה בזכות התושייה, האומץ ושיתוף הפעולה של כל הגורמים.
לשנה החדשה אני מאחל לכולנו שנדע לאמץ כל אחד מהשיעורים שלמדנו, ושתמיד אבל תמיד נהיה בריאים ומאושרים".
3 צפייה בגלריה
אביבית מיסטריאל
אביבית מיסטריאל
אביבית מיסטריאל
(צילום פרטי)

"הזדמנות אמיתית לשינוי פרדיגמה"

אביבית מיסטריאל, מנהלת בית ספר "יד מרדכי" בבת ים, מאמינה כי למרות הדרישה למרחק, הקשר האישי הוא הבסיס להנעה ולצמיחה המעודדות את הלומד להכיר ביכולותיו.
"שנת הלימודים תשפ"א יצאה לדרך השבוע. כל שנת לימודים חדשה הינה מסע ארוך המלא בהתרגשות, בציפייה, בצמיחה והתקדמות. שנת הלימודים הזו, בצילה של מגיפת הקורונה, דרשה מאיתנו הצוותים החינוכיים היערכות שונה ואחרת.
בצל ימים אלה של אי־ודאות ומצבים משתנים פתחנו את שנת הלימודים ללא טקסי פתיחת שנה, וללא ליווי הורים כאשר הלמידה מתבצעת בקבוצות קטנות והמורות מחלקות את זמנן בין שתי הקפסולות.
הקורונה טרפה את הקלפים וגרמה לבתי הספר לחשב מסלול מחדש. מערכת החינוך כולה נדרשה בתוך זמן קצר למצוא פתרונות יצירתיים בניסיון להתמודד עם ההגבלות ולייצר למידה משמעותית. בהיעדר אפשרות להתכנס בכיתות באופן רציף, הלמידה במרחב המקוון הפתוח יוצרת סביבות למידה חדשות, הנשענות על למידה מרחוק, שימוש בחומרי לימוד פתוחים ותכנים דיגיטליים, המסייעים לפיתוח מיומנויות כמו אוטונומיה מחשבתית, לתחושת בעלות של תלמידים על תהליך הלמידה, לגמישות ולמעורבות.
הדגש בתקופה זו הוא על קשר אישי. הוא ימשיך להישמר ותמשיך להיווצר הקירבה בתקופה בה אנו נדרשים למרחק. הקשר האישי הוא הבסיס להנעה ולצמיחה המעודדות את הלומד להכיר בעצמו את יכולותיו ולהביאו למיצוי אישי ולמצוינות.
אני רואה בתקופה זו הזדמנות למנף את מערכת החינוך ולהתאימה לעידן החדש. לצד ההיערכות הלוגיסטית המורכבת יש לנו הזדמנות אמיתית לשינוי פרדיגמה. עלינו להפוך את המשבר להזדמנות לשינוי משמעותי בחינוך, בתפקיד המורים ובשילוב גישות חינוכיות עדכניות.
בשנה זו בה אנו נדרשים לעטות מסכות, לשמור על ריחוק חברתי, על היגיינה אישית, ללמוד בקפסולות ובמרחבים נפרדים - בשנה בה המצבים משתנים בכל רגע נתון - אני רוצה לאחל לכל הצוותים החינוכיים ולכל התלמידים שתהיה זו שנה של צמיחה, שנה של שקט, שנה בריאה ושנגביה עוף, נטפס על כל שלב וניגע בכל כוכב.
זוהי שעת רצון לעתיד החינוך - וזה בידינו, ושנחזור בקרוב לשגרה מבורכת".
3 צפייה בגלריה
ורד דנינו
ורד דנינו
ורד דנינו
(צילום פרטי)

"מאמינה בכוח שלנו לשנות"

יו"ר ועד ההורים העירוני, ורד דנינו, חושבת שnערכת החינוך עברה טלטלה, ושעליה להשתנות בהתאם למציאות החדשה.
"אז שנה חדשה בפתח ואנחנו כמעט באותו מצב מפסח. העולם מתמודד עם מגיפה מטורפת ואנחנו לומדים לחיות לצידה. בידוד, מסכות, חומרי חיטוי, אי־ודאות ומצב כלכלי אחר - כל אלה באו ורוצים להישאר.
הלימודים עברו למצב של זום IN והילדים נשארו OUT, למשפחות רבות אין אפילו מחשב אחד ומשפחות שבהן יש מספר ילדים עם מחשב אחד נמצאות במצב שבו יש ילדים שלא יכולים ללמוד. בידוד חברתי, ריחוק, לחץ וחרדה הם מצבים שאנחנו כהורים נאלצנו להתמודד איתם מול הילדים ללא כלים ברורים (כי בעצם גם אנחנו היינו באותו מצב).
מצד שני למדנו להכיר את ילדינו מקרוב. ה"חופשה" הכפויה נתנה לנו זמן לקום איתם בבוקר עם חיבוק ונשיקה, לאכול ארוחות ביחד, לצאת לפעילות גופנית משותפת ואפילו סתם לראות סרט מבלי לצאת מהחדר.
מערכת החינוך בישראל עברה טלטלה, המערכת גילתה כי עליה להשתנות ומהר ובהתאם לקידמה. המערכת לדעתי האישית צריכה לעבור שינוי בגישה, להבין שאנחנו במאה ה־21, שהיום הכל אפשרי וציונים הם רק מספרים, וכל אחד ואחת מהם היא נפש צמאה שצריכה הכוונה. שאמנות וספורט הן לא מילים גסות, ובגרות 5 יחידות לא מתאימה לכולם. אני מאמינה בשינוי הזה, ומאמינה שיש לנו את הכוח לעשות אותו.
ולסיום אני רוצה לאחל שנה טובה, וכמובן בריאות איתנה כדי שנוכל להמשיך לאהוב, לחלום ולשנות".
הפרויקט בשיתוף המרכז לשלטון מקומי