כבר שנים מנסים דיירי מתחם בלפור בבת ים, להשיג אישור לחיזוק הבניינים שבהם הם מתגוררים בעזרת תוכנית התחדשות עירונית, אך בינתיים סופגים קנסות בגלל שהמבנים בו רעועים.
1 צפייה בגלריה
מתחם בלפור
מתחם בלפור
מתחם בלפור
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
בתחילת שנת 2019 התייצבו נציגי המתחם, המייצגים את הבניינים 17, 19, 21 ו־23, בבית המשפט לאחר שמהנדס העירייה הוציא צו, לפיו הבניינים מסוכנים למגורים.
הדיירים הואשמו באחזקה לקויה והשופטת שלחה אותם לבצע שיפוצים פן ייקנסו.
הדיירים, מרביתם מבוגרים קשי יום, לא הצליחו לגייס את הכסף וטענו כי ממילא מדובר בטיפולים קוסמטיים וכי יש לבצע הריסה של המבנים או שיפוץ יסודי יותר.
בסופו של דבר הם נקנסו במאות שקלים לכל בית אב, אך מאז קריסת הבניין ברחוב סרלין בחולון יש להם דאגות גדולות יותר.
"הקנסות לא ישנו שום דבר אם הבניין יפול עלינו", אומרת ליזה אופינקרו, דיירת במתחם.
לטענת הדיירים, הסיבה שבגללה הם אינם מצליחים לקדם תוכנית להתחדשות עירונית כדוגמת פינוי־בינוי, היא זכויות הבנייה המעטות שהעירייה מאשרת להם.
"בעירייה מאפשרים לנו להקים רק 400 בתי אב חדשים על אלה שייהרסו, אך כל יזם שאנחנו פונים אליו לא מוכן לדבר אם אין לפחות אופציה ל־500", ממשיכה אופינקרו. "זה הכל שיקול של כדאיות כלכלית. למרות שהעירייה כביכול מאשרת לנו התחדשות עירונית, היא לא באמת מאפשרת לנו את זה בפועל. אנחנו חיים בפחד מתמיד. אלה אנשים שאין להם כסף. אז אולי במקום לתבוע אותנו או לתת לנו קנסות, שיתכבדו נציגי העירייה לסייע לנו, שימצאו יזם שמוכן לקחת על עצמו את הפרויקט או שיגדילו את זכויות הבנייה כדי שנוכל לעשות את זה בעצמנו, כי לא לעשות דבר זה ממש כמו לחכות לאסון".
מהעירייה נמסר: "לאחר בחינה של הפנייה על ידי הגורמים המקצועיים הדיירים הופנו לבחינת מסלול תמ"א 38‑2 לאור מורכבות של פינוי‑בינוי בצפיפות כל כך גבוהה".