אין בת ימי שלא מכיר את מבנה "מלון סאן" המיתולוגי בטיילת בת ים. בימי תהילתו היה אחד מבתי המלון הפופולאריים באזור, אך במשך שנים רבות ולאחר שריפה שפרצה בו, הפך למבנה נטוש ושומם, עד שהוחלט להרוס אותו. מה מתכננים שם ומה השתנה? "מיינט בת ים" בדק ויש חדשות.
4 צפייה בגלריה
מלון סאן בטיילת בת ים
מלון סאן בטיילת בת ים
מלון סאן בטיילת בת ים
(צילום: יריב כץ )

בעלים חדשים למלון סאן


המבנה המקורי של מלון סאן נבנה בשנות השבעים של המאה הקודמת. בשנת 1974 פרצה שריפה במלון ומאז הכל הלך והידרדר. במהלך שנות ה-90 הוסב בחלקו לקליטת עולים. גוטמן רכש את המלון הנטוש תמורת כ-10 מיליון דולר בשנת 2006 (סכום המוערך היום בכ-58 מיליון שקל ש.ש). גוטמן לא הצליח לקדם את בניית המלון עד 2012, ובאותה תקופה החלה הריסתו.
השבוע יצאה הודעה רשמית מהבורסה על עסקה חדשה שנחתמה, ומבנה מלון סאן עומד במרכזה. חברת אלה ר. הנדסת בניין רכשה כשני שלישים מהנכס בסכום של כ-360 מיליון שקל. מי שנשאר עם כ-33% הנותרים הוא יזם נדל"ן אמריקני ושמו יהושע גוטמן. גוטמן השקיע בנכס כ-700 מיליון שקל במהלך 20 השנים האחרונות (מתוכם יותר מ-500 מיליון שקל הון עצמי וריביות שנצברו לבנק הפועלים ש.ש.).

קראו גם:

4 צפייה בגלריה
המבנה הנטוש. לא עושה כבוד לעיר
המבנה הנטוש. לא עושה כבוד לעיר
המבנה הנטוש. לא עושה כבוד לעיר
(צילום: ברק מירון)

כפי שכתבנו בעבר ב"מיינט בת ים" היו ניסיונות קודמים לשווק את הנכס ליזמים שונים, אולם הוא נתקל בעיכוב משמעותי בהקמתו בעקבות תביעה שהוגשה על ידי הפורום הישראלי לשמירה על החופים, בטענה כי בניית המלון חורגת מתוכנית המתאר הארצית לחופים, האוסרת על בנייה במרחק של 100 מטר מקו הים.
באוקטובר 2017 הורה בית המשפט המחוזי לבטל את היתר הבנייה, אך הביטול הוקפא ל-24 חודשים. בעקבות ערעור שהגישו גוטמן ועיריית בת ים. בית המשפט העליון הפך את ההחלטה ואישר את המשך הקמת הפרויקט. גוטמן החל לבנות אותו מחדש ב-2019, אך התפרצות מגפת הקורונה לצד לחץ מצד הפועלים לא איפשרו לו להשלים את הפרויקט.

4 צפייה בגלריה
המבנה הנטוש בחוף בת ים
המבנה הנטוש בחוף בת ים
המבנה הנטוש בחוף בת ים
(צילום ארכיון: גדי מונץ)

מה מתכננים להקים שם?


המבנה של מלון סאן העתידי כולל שני מגדלים בני 23 קומות הממוקמים על הטיילת בבת ים, וכן שטחי מסחר, אולם אירועים, מכון כושר, בריכת שחייה, קומות מרתף המשמשות לחניון ושטחים נוספים, כולל מחסנים ומתקנים טכניים.
הנכס מצוי בשלבים שונים של בנייה: מגדל אחד מיועד למלון שיכלול 266 חדרים וסוויטות, והוא מאובזר ומרוהט באופן חלקי, והמגדל השני מיועד ל-180 דירות נופש.
המגדלים בנויים מעל שטחי מסחר שמושכרים לשוכרים שונים, שהניבו לסאן ב-2023 דמי שכירות של כ-5.6 מיליון שקל.

יותר ממיליארד שקל


במסגרת ההסכם בין הצדדים, ראובן אלה – בעלים של אלה ר. הנדסת בניין ישמש מנכ"ל ויו"ר השותפות. אלה התחייבה להעמיד לשותפות מימון ראשוני באמצעות מתן הלוואת בעלים של עד 130 מיליון שקל. הסכומים הללו ישמשו לפירעון חובות לספקים ונותני שירותים, וכן לצורך השלמת הקמתו של המלון בנכס ולתשלום הוצאות המימון (קרן וריבית) בגין ההלוואות שיקבלו השותפים מבנק הפועלים.

4 צפייה בגלריה
טיילת בת ים
טיילת בת ים
שווי הנכס בטיילת בת ים: יותר ממיליארד שקל.
(צילום ארכיון: איילת רוטה)

עבודות ההקמה של המגדלים יבוצעו על ידי אלה הנדסה 2001 בע"מ - חברה קשורה לאלה השקעות שתפעל כקבלן ראשי בפרויקט בתמורה לתשלום עלות בתוספת 10%. אלה וגוטמן צפויים להתקשר עם חברת ניהול מלונאי, שאמורה לנהל את המלון על פי הסכם זיכיון תחת המותג "סוויס-הוטל".
כעת, אחרי שהפרויקט עובר לניהולו של אלה, גורמים בענף הנדל"ן והמלונאות מעריכים שבתוך כשנה וחצי יהיה ניתן להשלים את הקמת המלון ולפתוח אותו, ואת המגדל הצפוני של דירות הנופש יהיה ניתן לפתוח כשנה לאחר מכן.
לפי הערכות בענף הנדל"ן והמלונאות, לאחר השלמת הפרויקט ומכירה והשכרה של חדרים בו, שוויו של הנכס עשוי להגיע ליותר ממיליארד שקל.