זו הייתה אחת מפרשיות הרצח שהפחידו מאוד את תושבי בת ים, ובצדק. בשעת ערב מוקדמת בה רבים נוהגים לטייל לאורך חוף בת ים, נשמעו לפתע יריות. סכסוך עבריינים שהפך לחיסול בלב מקום הומה אדם. למרות שהכדורים כוונו לאדם אחר, הם פגעו באביחי וקנין, תושב אשדוד, בן 27 במותו. מי חיסל אותו? למה עד היום לא הוגש כתב אישום נגד הרוצח? איך הכל הסתבך ומי הרוויח מזה? מדור "סיפורי הפשע הגדולים" של "מיינט בת ים" חוזר אחורה ומעלה סימני שאלה.

9 צפייה בגלריה
זירת הרצח של אביחי וקנין בטיילת בת ים
זירת הרצח של אביחי וקנין בטיילת בת ים
זירת הרצח של אביחי וקנין בטיילת בת ים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

הרצח בטיילת בת ים


בערב חורפי ב-27 בפברואר 2017, שהה אביחי וקנין, אדם שהיה מוכר למשטרה בטיילת בת ים. סמוך לשעה 17:40 הגיע לפינת שדרת בן גוריון, כאשר לפתע ולעיני עשרות אנשים, נורו לעברו קליעי אקדח. וקנין צנח פצוע אנוש על המדרכה.
פרמדיקים של מד"א שהוזעקו למקום ביצעו החייאה מתקדמת וממושכת, אך כעבור זמן קצר נאלצו לקבוע את מותו. חגי נתני, חובש רפואת חירום וכונן מד"א על אופנוע, היה הראשון שהגיע לזירה וסיפר בזמנו: "ראינו את הפצוע שוכב על הכביש בסמוך לרכב כשהוא מחוסר הכרה, ללא דופק וללא נשימה. הוא סבל מפצעי ירי בפלג גופו העליון. ביצענו פעולות החייאה מתקדמות וממושכות, אבל הפציעה הייתה קשה ובסופן נאלצנו לקבוע את מותו".

9 צפייה בגלריה
אביחי וקנין המנוח
אביחי וקנין המנוח
אביחי וקנין המנוח
(צילום: מתוך פייסבוק שימוש לפי סעיף 27/א לחוק זכויות היוצרים)

קראו גם:

האיש שסומן לחיסול


למרות שווקנין היה מוכר היטב למשטרה, הוא לא היה היעד לחיסול הזה. הרוצח לא התכוון לפגוע דווקא בו. וקנין היה הנהג של היעד האמיתי - העבריין יעקב (יענקל'ה) אמסלם.
מקורות במשטרה מספרים שגם וקנין היה אדם המעורב בעסקי העולם התחתון. בתקופה האחרונה לפני מותו הוא נראה רוב הזמן בקרבת אמסלם, והיה מוכר ליחידה המרכזית (עבירות ופשעים חמורים) של המשטרה כאיש הכספים וחברו הקרוב של יוסי אדרי מאשדוד, שלפי המשטרה מנהל ארגון פשע עצמאי מבית הסוהר, בו הוא מרצה מאסר ארוך מאוד. וקנין ואדרי היו מעורבים במספר אירועים פלילים, כאשר בעבר הורשעו יחד באיומים על בעל חוב, שלקח מווקנין הלוואה. בתיק זה יוצג על ידי עו"ד משה יוחאי, ונידון לשנתיים מאסר.
שמו של וקנין הוזכר בעבר גם כעד שנחקר במסגרת פרשה אחרת, בה הואשם בנשיאת והחזקת מטען חבלה שהסליק בפארק באשקלון. הסתבכות נוספת שהוזכרה בהקשר לווקנין המנוח ואמסלם הייתה עקיצה שביצעו על אישיות מפורסמת, ממנה לכאורה הצליחו להוציא יותר מ-2.5 מיליון שקלים.
ועדיין - היעד לחיסול לפי הערכות המשטרה לא היה וקנין אלא יעקב (יענקל'ה) אמסלם אשר גדל בכפר שלם, והיה מסוכסך עם ראשי ארגוני הפשע עודה קוקו קוטייר ויוסי מוסלי. אמסלם בעצמו ניצל בעבר מכמה ניסיונות חיסול, וגם בפעם הזו הצליח לחמוק.

9 צפייה בגלריה
קוקו אמסלם. היה היעד האמיתי
קוקו אמסלם. היה היעד האמיתי
קוקו אמסלם. היה היעד האמיתי
(צילום: מסך)

"יענקל'ה, היה הרבה זמן על הגריל", אומר בכיר במשטרת בת ים ל"מיינט בת ים" ומוסיף: "הוא 'סומן לחיסול'. מוסלי וקוטייר ראו בו אויב מסוכן. הוא הקים אימפריית הימורים והלוואות ונגס בשטחי המחייה שלהם".

מלחמת משפחות הפשע על בת ים


בימים הראשונים לאחר הרצח, הוטל על פרטי החקירה צו איסור פרסום, וחקירת רצח וקנין הוטלה על היחידה המרכזית במשטרת מחוז תל אביב. בתחילה המשטרה לא פרסמה אם אמסלם היה באזור הרצח, ועל פי החשד הוא שהה באותם רגעים בבית מלון בחוף. יחד עם זאת, עדי ראייה טענו שראו אדם שנמלט מהזירה זמן קצר לאחר האירוע.
וכאן העניינים מסתבכים. אמסלם נשפט בעבר לשש שנים בעוון רצח, אולם עונשו קוצר כיוון שנכנס לקטגוריית היעדים של ארגון מוסלי, אשר הלך והתעצם אז והפך לארגון הפשע המוביל באזור המרכז. עיקר פעילותו הייתה סביב בת ים.
באותו זמן (וכנראה גם היום) בת ים נחשבה לחלק ממשולש הערים שכלל בתוכו גם את ראשון לציון וחולון, עליו מנהלים ארגוני הפשיעה מאבק. עבריינים ממשפחת ג'ואריש מול אנשי הארגון של מוסלי ניהלו מלחמה חסרת פשרות נגד עבריינים יריבים המתגוררים בבת ים. המלחמה הייתה (ועדיין) על שליטה בצ'יינג'ים, סחר בסמים, הימורים וקווי הלוואות בריבית גבוהה. בנוסף, כמה עבריינים שהשתחררו מהכלא חזרו לעיר, והפכו אותה לבקבוק תבערה אחד גדול.

9 צפייה בגלריה
יוסי מוסלי
יוסי מוסלי
יוסי מוסלי. מלחמה על השליטה בבת ים
(צילום: יריב כץ)

עד המדינה המסתורי


מיד לאחר רצח וקנין, חוקרי ימ"ר תל אביב הצליחו במאמץ רב לגייס בכיר בארגון של קוקו קוטייר. הוא הסכים בצעד יוצא דופן לשמש עד מדינה נגד הבוס הגדול - יוסי מוסלי, ולחשוף מי עומד מאחורי הרצח של וקנין, יחד עם עוד שני מקרי רצח מן העבר: מרים גאנם ופיראס נאדי, וכן שני ניסיונות רצח של איציק כהן, וכאמור, יענקל'ה אמסלם.
על פי ההסכם העד קיבל סכום של 350 אלף שקל תמורת עדותו, עוד 40 אלף שקל למשך שנה בעת שיטוס לכל יעד שירצה בחו"ל לאחר שיסיים להעיד במשפט ובחקירות של המעורבים בפרשות.
החלק הדרמטי ביותר בהסכם הייתה דרישה שירצה עונש של חמש שנות מאסר בפועל על רצח אביחי וקנין. עוד נקבע בהסכם שהעד המסתורי יקבל מדי חודש 1,000 שקל לרכישת מוצרים בקנטינת הכלא.

9 צפייה בגלריה
העבריין קוטייר עודה
העבריין קוטייר עודה
העבריין קוטייר עודה
(צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים)

לפי ההסכם, עד המדינה אכן טען בעדותו במשטרה שהוא וקוטייר ירו בווקנין בשליחותו של יוסי מוסלי. הוא מסר פרטים על עבריינים נוספים שהיו לכאורה חלק מתוכנית החיסול, ושימשו כתצפיתנים ואנשי סוד בפרשה. בהמשך בוצעו מעצרים, ומעצרם של קוטייר ואנשיו במסגרת מבצע "אביב ערבי", בו השקיעה המשטרה עשרות מיליוני שקלים גרם למפץ וטלטלה גדולה בעולם התחתון.
קוטייר ו-18 מאנשיו נעצרו והוגשו נגדם כתבי אישום. מוסלי ושני עבריינים נוספים, שחששו להיעצר בפרשה, הספיקו להימלט מהארץ לדרום אפריקה. הם הבינו שעד המדינה הפליל אותם.

ואז התיק קרס


למרות כל ההסכמים והתחושה שהעניין סגור, מהר מאוד תיק קוטייר קרס לחלוטין לאחר שהתגלו בו קשיים ראייתיים רבים. הוא לא הגיע למשפט לאחר שהפרקליטות הגיעה למסקנה שעד המדינה לא מסוגל לספק את הסחורה עליה התחייב. במקום זה היא חתמה על הסדר טיעון עם קוטייר ואנשיו. במקום 74 שנה שנגזרו עליו, קוטייר יצא בעונש יחסית קל של 18 שנה וכך גם מרבית אנשיו.
למה התיק בעצם קרס? גורם משפטי מסביר ל"מיינט בת ים": "היה קשה מאוד לבסס את הפרשות החמורות שיוחסו לקוטייר ושאר הנאשמים. היה סיכוי מסוים שהתיק היה מתפרק. עדות עד המדינה לא הייתה מספיקה להרשיע אותם בכל האישומים, אז הלכנו על בטוח. העובדה שקוטייר ואנשיו יהיו שנים רבות בכלא היא הישג מבחינתנו".

9 צפייה בגלריה
זירת הרצח של אביחי וקנין בטיילת בת ים
זירת הרצח של אביחי וקנין בטיילת בת ים
זירת הרצח של אביחי וקנין בטיילת בת ים
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)

מי רצח את אביחי וקנין?


בכל הזמן הזה תיק הרצח של אביחי וקנין נותר פתוח. המשטרה אמנם סימנה את מוסלי ושני עוזריו, שנמלטו לחו"ל כמעורבים ברצח. אלא שהסדר הטיעון שנחתם עם קוטייר ואנשיו כלל גם את תיק הרצח של וקנין, וזה מה שגרם בסוף לקריסתו.
"יוסי והחיילים שלו המתינו שהסדר הטיעון עם קוטייר ייחתם, ואז החלו לנחות בארץ אחד אחרי השני, חיכו המון שנים להזדמנות הזו והרוויחו בגדול", אומר בכיר ממשטרת בת ים.
הראשון שנחת בארץ, היה אחד מעוזריו של מוסלי שהגיע מדרום אפריקה, הוא נעצר וכעבור כמה ימים שוחרר. כמה ימים לאחר מכן ראה מוסלי כי טוב, ונחת גם הוא בארץ. הוא נעצר לחמישה ימים ושוחרר כדי להשתתף בחתונת בתו.
בחדר החקירות הוא התעמת עם עד המדינה, שהתקשה להוכיח שיש לו קשר לרצח של וקנין. עוזר נוסף של מוסלי נחת כמה ימים לאחר מכן, נחקר בחשד ששימש כתצפיתן בעת החיסול, אבל אחרי שלושה ימים שוחרר.

9 צפייה בגלריה
יוסי מוסלי. נעצר ושוחרר
יוסי מוסלי. נעצר ושוחרר
יוסי מוסלי. נעצר ושוחרר
(צילום: מוטי קמחי)

תיק רצח וקנין קרס לחלוטין. נראה שעד המדינה שהודה ברצח הוא היחיד שהרוויח מכל הפרשה. הוא לא ריצה עונש מאסר עולם, קיבל עונש מגוחך, חשבון הבנק שלו התנפח במאות אלפי שקלים, וכיום הוא מתגורר בחו"ל תחת זהות חדשה.
"במקום לקבל מאסר עולם, המשטרה והפרקליטות חיפשו את הראש של מוסלי ומקורביו כדי להפליל אותם, ובסוף נשארו בלי כלום. עד המדינה התקשה בחדר החקירות והתיק קרס", מסכם הבכיר ממשטרת בת ים.


9 צפייה בגלריה
קברו של אביחי וקנין המנוח
קברו של אביחי וקנין המנוח
קברו של אביחי וקנין המנוח. איש לא הואשם ברצח
(צילום: מתוך אתר קברי ישראל)

הסוף?


נכון להיום, משפחת הפשע מוסלי נחשבת לאחת העשירות בישראל, כשהונה נע בין 800 ל-1.6 מיליארד שקל. בין עסקיה נמנים בתי קזינו ונדל"ן מניב ברומניה, מועדוני הימורים ברחבי תל אביב, קווי הלוואות, סחר במטבעות קריפטו ודוכנים למכירה ירקות ופירות בשוק הסיטונאי וחנויות.
למשפחת מוסלי עדיין סכסוך מר מאוד וארוך שנים עם ראש ארגון הפשע קוטייר עודה, היושב כבר שש שנים בכלא, ולטענת השב"ס – מפחיד לא מעט את שאר באי הכלא, אם זה אסירים וסוהרים. בעל בריתו כיום הוא ראש ארגון הפשע המסוכן כיום בישראל, ערן חייא, השוהה בדובאי.
שש שנים חלפו מהרצח של אביחי וקנין, והמשטרה לא הצליחה להביא לדין אף אחד מן העומדים מאחוריו.