הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב-יפו דנה השבוע בתוכנית רחבת היקף להגנה על מצוקי הים ביפו, ולפיתוח טיילת להולכי רגל בחוף מגבול בת ים, דרך שכונת עג'מי, שכונת גבעת עלייה והמשכה צפונה.
2 צפייה בגלריה
הטיילת במקטע הצפוני
הטיילת במקטע הצפוני
הטיילת במקטע הצפוני
(הדמייה: באדיבות עיריית תל אביב יפו)

הקמת טיילת זו תהווה היסטוריה: בנייתה תשלים טיילת חופית רציפה עבור הולכי רגל, מבת ים ועד הרצליה. שטח התוכנית משתרעת על 24 דונמים, ותואמה עם נציגי הוואקף ביפו - המנהלים את בתי הקברות שבראש המצוק. נציגי הוואקף ילוו את העבודות מחשש לחילול קברים.

קראו גם:

השטח המדובר בדרום יפו, כולל את חוף עג'מי ואת חוף גבעת עלייה, ואורכו 550 מטרים. הוא מאופיין במצוק טבעי בגובה של 15 עד 23 מטרים. מקטע זה של המצוק גובל במרכז פרס לשלום מצפון, בשכונת עג'מי היפואית ממזרח, ובעיר בת ים מדרום. מצוק הכורכר בדרום יפו מתפורר עם הזמן, וישנן גלישות קרקע לכיוון חוף הים. באזור המדובר החוף צר מאוד, בתי קברות מוסלמי ונוצרי בחלק הצפוני של ראש המצוק וקיימת בנייה לא חוקית על גבי המצוק.
בשנת 2023 הושלם מיגון המקטע הצפוני של מצוק החוף. כעת מתכננת עיריית תל אביב יפו להשלים את מיגון המצוק במקטע הדרומי, לאורך 390 מטרים עד לגבול בת ים. התוכנית נועדה, בראש ובראשונה, להגן על מצוק הכורכר, על המבנים בראש המצוק ועל המתרחצים בחוף.

2 צפייה בגלריה
טיילת בת ים
טיילת בת ים
טיילת בת ים. בקרוב עד הרצליה
(צילום: ריאן)

הבונוס: התוכנית מציעה להשתמש בקירות התמך, שייבנו כדי להגן על המצוק מפני התפוררות, ליצירת טיילת חופית נגישה להולכי רגל לאורך המצוק ולאורך החוף הדרומי של יפו עד בת ים. הטיילת תוקם למרגלות המצוק ולא יהיה בה שביל אופניים, משום שהיא צרה מדי, אלא רק מסלולים להולכי רגל. תנועת האופניים לאורך ציר החוף, לכיוון בת ים, תכוון לרחוב קדם וממנו לרחוב צבי צור ולרחוב יפת. מקטע הטיילת החדש, שייבנה בחוף גבעת עלייה, ישלים רצף טיילת חופית עבור הולכי רגל – מבת ים ועד הרצליה.