לאחר שכבר יצא מכרז ופורסמו הזוכים, החליט בית המשפט לבטל את תוצאות המכרז לחניון בבת ים. בהחלטתו הוא אף ביקר את עיריית בת ים.
3 צפייה בגלריה
חניון
חניון
מי יפעיל את החניון?
(צילום המחשה: canva)

לפני מספר חודשים פרסמה עיריית בת ים מכרז להקמת והפעלת חניונים לרכבים כבדים בעיר. לאחר תקופה קצרה מאוד, פורסם הזוכה. אולם השבוע, בית המשפט לעניינים מנהליים בתל אביב הורה על ביטול המכרז של עיריית בת ים, אף שתוצאותיו כבר פורסמו. השופט קובי ורדי קיבל עתירה שהגישה הזוכה במקום השני, וקבע שהניסוח של המכרז היה מרושל.
הסיפור מתחיל כאשר עיריית בת ים פרסמה בחודש אוקטובר האחרון מכרז ציבורי לתכנון, הכשרה, ניהול, הפעלה ותחזוקה של שני חניונים לרכבים כבדים בעיר. העירייה הודיעה כי חברת "קסם מילניום" היא הזוכה, אולם אז הגישה החברה שהגיעה למקום השני - "ברק אבני דרך", עתירה לבית המשפט לביטול המכרז, באמצעות עו"ד אורי נוה.

קראו גם:

לטענת החברה התובעת, "קסם מיליונים" הטעתה את העירייה בכך שיש לה ניסיון בתכנון ובהקמת חניונים - שמהווה תנאי סף במכרז, אף שהיא נעדרת ניסיון שכזה, ועיריית בת ים לא בדקה את הנושא. עוד נטען, ש"קסם מילניום" פרסמה שהיא מפעילה את חניון הדקלים בבת ים (המכונה גם חניון חוף תאיו – דרך בן גוריון 62 בבת ים) - דבר שהוסיף לה ניקוד ותרם לזכייתה, אולם בפועל "ברק אבני דרך" היא זו שלמעשה מפעילה את החניון.

3 צפייה בגלריה
ירידה לעומת 2019. עיריית בת ים
ירידה לעומת 2019. עיריית בת ים
עיריית בת ים. ניסוח מעורפל?
(צילום: קובי קואנקס)

כתגובה לעתירה, הודיעה חברת "קסם מילניום", באמצעות עו"ד עמירם אילון, כי היא זו שמפעילה את חניון הדקלים, ולכן צברה את נקודותיה במכרז כחוק. לדברי החברה, הוכח שהיא תכננה והקימה שני חניונים ציבוריים ביבנה, והיא עומדת בתנאי המכרז.
עיריית בת ים, שיוצגה בתביעה על ידי עו"ד אורי הברמן, טענה כי עומדת לימינה חזקת התקינות המנהלית (חזקה הרואה בהחלטות שלטוניות ככאלה שהתקבלו כחוק) וכי החלטת ועדת המכרזים - המגובה בייעוץ משפטי, היא סבירה וראויה. לשיטת העירייה, "ברק אבני דרך" כשלה בהוכחת תרמית כלשהי שבוצעה מצדה של "קסם מילניום" לצורך זכייתה במכרז.
השופט ורדי ציין, שהרקע למחלוקת בין הצדדים הוא ניסוחו המעורפל של המכרז שיצרה עיריית בת ים. כך למשל, המכרז מעניק ניקוד עבור חניונים שאותם מפעיל המציע, אלא שבכלל לא ברור מי נחשב ל"מפעיל". כך, ביחס לחניון הדקלים בעיר בת ים. "על הנייר", ומבחינת ההסכמים מול העירייה, מפעילתו הייתה "קסם מילניום", אולם מי שתפעלה אותו בפועל בשטח הייתה "ברק אבני דרך".

3 צפייה בגלריה
חניון
חניון
מאבק החניונים של בת ים
(צילום המחשה: canva)

בנוסף לכל זאת, אין מחלוקת כי בשנת 2022 החניון הוחזר לרשות העירייה, ובנסיבות אלה לא ברור האם ה"הפעלה" הנדרשת במכרז מתייחסת לזמן עבר או למועד הגשת ההצעה בהווה – ולכן שני הצדדים לא עונים להגדרת המכרז. השופט אף הוסיף, כי הפעלת החניון אמורה בכלל להתבצע באמצעות קבלני משנה (על רקע הפער בין הגורם המפעיל על הנייר לזה שבשטח) ולכן עשויה ליצור בעיה של אי-חוקיות, כפי שאף העלה הייעוץ המשפטי של ועדת המכרזים בזמן אמת.
עוד צוין, כי תנאי נוסף במכרז שנותר עמום הוא דרישה לניסיון ב"תכנון והקמת חניון", כאשר בנקודה זו עלתה השאלה האם לחברת "קסם מילניום" ניסיון מוכח רק בהתאמה של חניון קיים, ולא בתכנון ובהקמה. השופט השיב כי העירייה מדברת בשני קולות – שכן במכרז הוצג הפרויקט כמורכב ביותר מבחינה הנדסית ותכנונית – וזאת אין לקבל.
השופט ורדי אף סיכם וכתב: "עולה חשש להצהרות לא נכונות שניתנו במסגרת המכרז, וכן עקב חשש לאלמנטים של אי-חוקיות בהפעלת החניונים".
בשל הפגיעה הפוטנציאלית בשוויון בין המתמודדים שטומן בחובו הניסוח הלקוי, הורה השופט על ביטול המכרז. נקבע כי העירייה תוכל להחליט אם להוציא מכרז חדש ולקבוע מי הגורם שיפעיל את החניון בתקופת הביניים.