בתחילת ספטמבר 2024 תונח על שולחן מועצת העיר בת ים הצעה מהפכנית הקוראת לחבור לשאר ערי המרכז והשרון, ולהנהיג תחבורה ציבורית בשבת שתפעל למען תושבי העיר. ההצעה של חברת מועצת העירייה (ובעתיד גם סגנית ראש העירייה) והאחראית על תחום התחבורה בבת ים, קטי פיאסצקי, עלולה ליצור סערה סביב שולחן מועצת העיר, שנחשבת בין השמרניות בארץ.
6 צפייה בגלריה
תושבים שמחכים לתחבורה הציבורית בשבת
תושבים שמחכים לתחבורה הציבורית בשבת
תושבים שמחכים לתחבורה הציבורית בשבת
(צילום: קובי קואנקס)

נעים בסופ"ש - יגיע לבת ים?


המיזם "נעים בסופ"ש" החל, למעשה, בתל אביב בשנת 2019, והולך וגדל כמעט מדי חודש, כאשר מצטרפות אליו עוד ועוד רשויות מקומיות. הערכות בנוגע להיקף השימוש עומד על כ-150,000 נוסעות ונוסעים בכל סוף שבוע. בין הערים שהצטרפו, ניתן כבר למנות את רעננה, הרצליה, רעננה, גבעתיים, כפר סבא, מבשרת ציון, מודיעין-מכבים רעות, נס ציונה, קריית אונו, רמת השרון, אבו גוש, שוהם, הוד השרון ומועצה אזורית מטה יהודה.

קראו גם:

בהצעה של פיאסצקי, חשוב לציין, אין כוונה ליזום אוטובוסים שיעברו בתוך או אפילו סמוך לשכונות או רחובות חרדיים ודתיים בעיר, אלא רק כדי לתת פתרון לאינספור מענים חברתיים וכלכליים.

6 צפייה בגלריה
קטי פיאסצקי
קטי פיאסצקי
קטי פיאסצקי. מובילה תחבורה ציבורית בשבת
(צילום: ינאי יחיאל)

לפי נתונים שפיאסצקי מזכירה בהצעתה, המתפרשת על פני 15 עמודים, העלות שתידרש לצורך הפעלת התוכנית בעיר עומדת על כ-5 שקל לתושב לשנה (כ-40 אגורות בחודש), והיא מציינת גם מנעד צרכים שחשובים כיום לתושבים, שייפתרו מעצם הפעלת התחבורה הציבורית, כמו הצורך חברתי - שם מוזכר כי רק ל-45.4% מתושבי העיר יש רכב פרטי, חלקם בשל סיבות רפואיות ומפאת גילם.
לכן בסופי השבוע הם נאלצים לבחור בין שתי אפשרויות: הוצאה כספית משמעותית על מוניות או להישאר בבית, לעיתים לבדם. בהמשך מפורטים צרכים נוספים, כמו צמצום השימוש ברכב פרטי; התניידות לשכבות חלשות חסרות אמצעים; צמצום זיהום האוויר; מניעת תאונות הנגרמות עקב בליינים ששותים ונוהגים; שירות לעובדים בסופי-שבוע, כמו מלצרים ואחיות בבתי חולים; חיסכון כספי; חלופה לנסיעה במוניות ועוד ועוד.

בעד ההצעה: "הילדים משתגעים"


דיאנה גבאי (32), נשואה ואמא לילד, נולדה באוקראינה וגרה כ-18 שנה בשכונת עמידר בבת ים, עוסקת בתחום הדבקת טפטים וגרפיקה: "יש לי רישיון, אבל יש לי פחד מנהיגה ואני לא נוהגת. גם בעלי עובד, ולא יכול להסיע אותי לכל מקום. אני מושתלת כליה, ולפעמים צריכה להגיע לרופא בשישי שבת. לא תמיד יש תקציב למוניות. במקרים אחרים, אם אני רוצה לצאת עם הילד לאנשהו, יש מלא אטרקציות בכל גוש דן - ואני לא יכולה, כי האוטובוס מהשכונה שלי זה 25 דקות הליכה לכל כיוון. גם נכים וגם אמהות שרוצים ללכת לבלות, פשוט תקועים בלב שכונה דוממת".

6 צפייה בגלריה
תושבים שמחכים לתחבורה הציבורית בשבת
תושבים שמחכים לתחבורה הציבורית בשבת
"תקועים בשבת בלב שכונה דוממת"
(צילום: קובי קואנקס)

את מכירה עוד אנשים שצריכים תחבורה בשבת?
"בוודאי, רוב הקהילה בבת ים למעשה. יש מלא ילדים כאן שמשתגעים בסוף שבוע כי אין מה לעשות. גם אני בתור ילדה בת 15, מה שנקרא גיל הטיפש-עשרה, הייתי תופסת טרמפים. הייתי מסכנת את עצמי כי לא הייתה תחבורה ציבורית. בבת ים יש הכי הרבה נכים יחסית לתושבים וגם אינספור הורים לילדים שמשתגעים מה אפשר לעשות בשישבת, ולכן זה רק יכול לעזור".
את יכולה להבין את המתנגדים?
"זה כמו ש'הם' מתנגדים להתגייס צבא. אני יודעת על אנשים שהם גם שומרי שבת שיהיו מוכנים ליוזמה, כי גם הם צריכים לנוע ממקום למקום. תחשוב על המקרה של ה-7 באוקטובר - זה היה ביום שבת. אם אנשים היו יכולים לזוז, אולי יכלו להציל את עצמם".
שון סיאונוב, בן 18, מתגורר בדרום העיר, סיים עתה את תיכון דרכא: "בני נוער רוצים לצאת מהעיר ולהיפגש עם חברים. זהו צורך בסיסי המדבר על חופש התנועה, וזה יסוד שחייבים אותו בכל עיר מתקדמת - לחבר את איכות החיים של התושבים עם קרובי משפחה, להגיע לארוחת שישי, וגם לצאת לטייל. כלומר, זהו הכרח חיוני לפיתוח העיר".
תחבורה ציבורית בשבת זה הפתרון?
"הצטרפות בת ים למיזם 'נעים בסופ"ש' היא פתרון משלים לאותם תושבים שאינם מחזיקים ברכב הפרטי. מה גם, השירות יגרום להפחתת הרכבים בכבישים בסופי שבוע, תאונות דרכים, זמן ועצבים. אבל אולי הכי חשוב, תשאיר אותנו - את בני הנוער - בעירנו האהובה. במציאות כיום, חשוב לנו להמשיך לתעדף שימוש בתחבורה ציבורית, לשנות הרגלים ולהפחית את התלות ברכב הפרטי גם בשבתות וחגים".

6 צפייה בגלריה
נעים בסופ"ש
נעים בסופ"ש
נעים בסופ"ש. בקרוב בבת ים?
(צילום: עיריית ת"א)

"ברוט צריך להוציא את העיר מהקיפאון"


חן שמיר, בן 49, מרחוב הנביאים בבת ים עוסק בתחום ההיי-טק: "מאז ומעולם היה בבת ים סטטוס קוו, כאשר איזורים מסוימים פתוחים ועובדים בשבת, ובאחרים לא פתוח. מאז הכניסה של ברוט, זה קצת התהפך. סוף סוף מגיעה אוכולסייה צעירה יותר לעיר, אבל עדיין אין מה לעשות פה בשבת. אלו ילדים ומבוגרים שרוצים לזוז ממקום למקום, רוצים לבקר משפחות או אפילו ללכת לחוף הים. זה מצב לא הגיוני, שצד מסוים פשוט כופה מצב של שמירת שבת מוחלטת, ללא תחבורה בשבת".
אתה חושב שזה עניין של תקציב?
"לעיריית בת ים יש תקציב מעל מעבר, וגם העלות פה שולית. אם נסתכל על הכספים של העיר - צד מסוים, שהוא לא הרוב בבת ים, מקבל את מרבית התקציב, בעוד ציבור אחר לא מקבל את אותם תנאים - כך למשל הוקם אגף מיוחד לאירועים דתיים. אחת הגאוות של ברוט זו הטיילת ולהביא תיירים לעיר. הוא הבטיח שתהיינה שם מסעדות, בידור ויהיה שמח. זה לא קרה, ובמקביל נפתח בית כנסת בלב טיילת בת ים".
ליז גנפר, בת 57, עובדת כמנהלת חשבונות ומתגוררת ליד העירייה: "אנחנו לא גרים תחת שלטון חומייני וגם לא גרים באיראן. הכל מתקדם היום, ולפעמים יש זמנים לחוצים שאנשים רוצים להיות עם המשפחה או עם הקרובים שלהם, ובת ים כל הזמן נותרת מאחור.
"התחבורה היא כלי שמקרב בין האנשים, בייחוד עבור אלה שאין להם רכב. אני רואה את זה בערים אחרות ושואלת: למה אצל אחרים יש ואצלנו אין?! החרדים דורשים לתת להם, אבל תנו לנו גם לחיות. אם אנחנו משלמים ארנונה כמו בכפר שמריהו, אז לפחות שברוט יקדם את העיר מהקיפאון שלה, ונקבל את אותם תנאים".

6 צפייה בגלריה
תושבים שמחכים לתחבורה הציבורית בשבת
תושבים שמחכים לתחבורה הציבורית בשבת
"אנחנו לא גרים תחת שלטון חומייני"
(צילום: קובי קואנקס)

שרון ברוור, בן 48, מרחוב ז'בוטינסקי בבת ים, עובד כאב-בית בבניין מגורים: "אין לי רכב ובשביל להגיע לתל אביב, אני צריך ללכת ברגל עד גבול בת ים - 25 דקות, כדי להשתמש בתחבורה ציבורית. צריך לצאת פיזית מקצוות העיר כדי להתחבר לתחבורה ולעולם המודרני בסופי שבוע. בסופו של דבר, כולם צריכים לעבור לתחבורה ציבורית ולחסוך את המטרד של אחזקת רכב, ולהפוך את בת ים כשאר הערים המפותחות בנושא".
נלי לזרנקו, בת 18, עובדת במספר עבודות ומגיעה לכולן בתחבורה ציבורית: "ההורים שלי לא יכולים להסיע אותי כל הזמן. אני נאלצת לחיות ולהתפרנס - וצריכה להגיע גם בסופי שבוע לעבודה. זה לא ייתכן שבת ים תהיה העיר האחרונה בגוש דן שאין לה תחבורה ציבורית".


נגד ההצעה: "מייצרים מחלוקות וזורעים שנאה"


בנוסף לרוב הגדול של התושבים שתומך בתחבורה ציבורית (לפי נתוני הלמ"ס, כ-67% מתושבי העיר הם ממוצא רוסי, או דור שני של יוצאי חבר העמים שאינם שומרי שבת, ואילו האוכלוסייה החרדתית-דתית בבת ים נמנית באחוזים בודדים), יש גם כאלו שמתנגדים לתחבורה ציבורית בשבת.
ביניהם הרב מאיר אבוטבול מבית משיח בדרום בת ים שאומר ל"מיינט בת ים": "יש למנוע תחבורה ציבורית בשבת לאו דווקא בשל העניין הדתי, אלא כי הרבה מתושבי העיר גרים ברחובות מרכזיים, כמו בלפור או יוספטל, וסובלים במהלך השבוע מרעש האוטובוסים. עכשיו הם יודעים שבשבת אין רכבת קלה, אין אוטובוסים וטוענים שבשבת הם יכולים לישון בשקט. השבת היא מפלט מפני הרעשים הקשים ששומעים בימי השבוע".

6 צפייה בגלריה
ארנסט איתן איבניצקי
ארנסט איתן איבניצקי
ארנסט איתן איבניצקי. "ניסיון להתסיס ולפגוע במרקם החיים בעיר"
(צילום: פרטי)

ארנסט איתן איבניצקי, בן 31, משפטן ופעיל חברתי מבת ים: "הקריאה לתחבורה ציבורית בשבת עולה משולי החברה הבת ימית, בפרט על ידי אנשים שעברו לכאן בפאתי מגפת הקורונה, והקשר בינם לבין בת ים מסתכם בחוזה השכירות. הם לא גרו פה, לא חלק מההווי הפנים עירוני, והקריאה הזו אינה באה מרצונם לשנות - אלא כדי להתסיס ולנסות לפגוע במרקם החיים בעיר. מדובר בגורמים שמלבד תחבורה ציבורית, גם מנסים לקדם כל דבר אנטי-יהודי בעיר, או תנועות במימון הקרן החדשה".
איבניצקי מוסיף: "ככל ותושבי העיר היו רוצים בכך, הם היו מצביעים על כך בקלפי. יש את אלו שמבטיחים מזה מספר קדנציות לקדם את הרעיון, אולם ניכר שמדובר בפופוליזם נטו כדי לגרוף פעם נוסף מנדט או בשיא כוחם - שני מנדטים. בשורה התחתונה, ככל ובת ים הייתה רוצה בכך - הדבר היה קורה. בינתיים, נשאיר את זה כנחלתם של אלו שכל רצונם הוא לעורר מחלוקות ולזרוע שנאה".
מעיריית בת ים נמסר בנוגע להפעלת תחבורה ציבורית בשבת בעיר: "הנושא יעלה לדיון במועצת העיר".