"כל הבתים כאן הם בתי רכבת ישנים, אנחנו יכולים לצאת רק לחדר המדרגות. עכשיו עם המתקפה האיראנית בפתח, שבה הטילים כנראה הרבה יותר רציניים, אנו מחפשים מקום לברוח אליו, ואולי גם לשהות בו אפילו כמה ימים אם צריך". כך מספרת השבוע ל"מיינט בת ים" תושבת שיכון ותיקים, והיא מודאגת. לטענת התושבים, המקלט הציבורי שאמור לשמש אותם בשעת חירום, לא זמין עבורם.
3 צפייה בגלריה
המקלט שהפך לבית כנסת בשיכון ותיקים
המקלט שהפך לבית כנסת בשיכון ותיקים
המקלט שהפך לבית כנסת בשיכון ותיקים
(צילום: פרטי)

לפני כחמש שנים הפך המקלט הציבורי ברחוב דב הוז 4 בשיכון ותיקים בבת ים לבית כנסת מאולתר. הזמן עבר, בית הכנסת נשאר, וכעת עם התעצמות האיומים האיראנים הבינו תושבי האזור שאין להם מקום להסתתר בו בעת הפגזה מאסיבית. הם פנו לבית המשפט, שהוציא צו פינוי עד סוף החודש. בפועל, טוענים התושבים שלא נראות הכנות בשטח לקראת פינוי.

קראו גם:

"רצנו למקלט, ולא היה מקום להיכנס"


לדברי תושבי השכונה, הפיכת המקלט לבית כנסת מונעת מהם למצוא בו מחסה בעת אזעקה ולמעשה מסכנת את חייהם. "זה לא רק כיסאות פלסטיק, אלא ספסלי בית כנסת רחבים, ארון קודש, מדפי ספרים ובעצם כל הציוד", מסבירה תושבת השכונה ומדגישה: "הם גם עקרו חלק מחלונות הבטון שאמורים להגן עלינו בשעת מלחמה. אם יש אזעקה, איך ידחסו שם כל האנשים? יש פה אלפי אנשים בשכונה – וזה המקלט היחידי שאפשר לרוץ אליו".

3 צפייה בגלריה
המקלט שהפך לבית כנסת בשיכון ותיקים
המקלט שהפך לבית כנסת בשיכון ותיקים
המקלט הפך לבית כנסת. איך ייכנסו לכאן תושבי השכונה?
(צילום: פרטי)

בעקבות המצוקה, פנו תושבי השכונה, בראשות יו"ר ועד השכונה, יעקב שליבה, לעיריית בת ים, על מנת שתורה לבית הכנסת לפנות את המקלט לאלתר.
עיריית בת ים פנתה כבר בחודש אפריל האחרון לבית משפט השלום בבת ים, שם הורה השופט יגאל נמרודי ל"גירסא דינקותא – צאן קדושים", העמותה המתפעלת את בית הכנסת, לפנות את כל חפציה עד סוף אוגוסט, כך שב-1 בספטמבר יעברו למקום חלופי ברחוב סמטת הוורדים, והמעבר יעשה על חשבון העמותה.
עוד הוחלט, כי "המקום יימסר במצב תקין ונקי" ומוזכר כי כל הציוד הקבוע (השייך למקלט), כולל ארבעת המזגנים, יימסרו תקינים למחלקת הביטחון של עיריית בת ים.

3 צפייה בגלריה
המקלט שהפך לבית כנסת בשיכון ותיקים
המקלט שהפך לבית כנסת בשיכון ותיקים
המקלט שהפך לבית כנסת. נעקרו חלונות ביטחון?
(צילום: פרטי)

מאז חודש אפריל, טוענים התושבים, לא נראה שנעשו הכנות לעזיבה. "נכון להיום הם עוד שם, והם מנהלים שם כל מיני אירועים – גם כשיש אזעקות. הרבה פעמים רצנו למקלט, ולא היה מקום להיכנס כי המקום היה מלא במתפללים, ונאלצנו להישאר מחוץ לדלת המקלט כי היה צפוף מדי. הם אפילו מכניסים קורקינטים למקלט, שגם זה תופס מקום", מספר תושב השכונה.

תגובות


מעמותת "גירסא דינקותא" נמסר בתגובה: "טרם נמצא לנו מקום חליפי". על השאלה אם יפנו את המקום עד לסוף החודש, לא נמסרה תשובה.
מעיריית בת ים נמסר בתגובה: "העיריה פנתה לבית המשפט לפנות את בית הכנסת לבקשת השכנים. יש לציין כי במקלט המדובר נעשות ביקורות חוזרות ונשנות של פיקוד העורף והוא קיבל את כל האישורים הנדרשים. הצבא אף העדיף שבמקום תהיה פעילות שגורמת למקלט להיות מתוחזק ברמה גבוהה. בלי קשר לכך, בבית המשפט הוחלט על פשרה לפיה יועבר בית הכנסת למקום אחר. במסגרת הבדיקות הצדדים נתקעו בקשיים, לעמותה הוצעו חלופות אשר נבדקות בימים אלו".