נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו", רוני מזרחי, בונה בבת ים כבר למעלה מ־42 שנה. סבו ואביו היו ממקימי העיר. הם רכשו אדמות בבת ים עוד בימי הלירה, ובבעלותו שטחים ומבנים רבים בעיר.
1 צפייה בגלריה
"יורים בתוך הנגמ"ש". מזרחי
"יורים בתוך הנגמ"ש". מזרחי
"יורים בתוך הנגמ"ש". מזרחי
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם:
אך למרות כל הפוטנציאל, בימים אלה מזרחי מודה כי הוא מעדיף להשקיע בערים אחרות ולא בעיר בה גדל, ולה הוא עדיין זוכר חסד נעורים.
"המשפחה שלי בנתה כמעט 30 אחוז מהעיר, אבל היום פשוט לא משתלם לבנות בה", הוא אומר. "יותר כלכלי להשאיר שטחים ריקים בלי רווח מאשר להשקיע בהם ולהפסיד. זכויות הבנייה שהעירייה מעניקה פשוט לא משתלמות, והבירוקרטיה נסחבת שנים".
לטענת מזרחי, הבעיה היא לא פרטית שלו, אלא מגמתית. "היו שנים טובות בבת ים, אך לאחרונה העירייה החליטה לאמץ תוכנית חדשה ‑ בי/600 ‑ שהחזירה את בת ים עשרות שנים אחורנית. שוב התפיסה הכוללנית המתייחסת אל כל התב"עות כאל 'לחם אחיד', ותוקעת כיום עשר תוכניות ענק שיכלו לקדם מאות אלפי מ"ר לעסקים ומסחר ועוד מאות רבות של דירות, בתי מלון בוטיקיים, דיור מוגן ושימושים חשובים אחרים. אני נשיא לשכת הקבלנים, 42 שנה בונה, 50 שנה בתחום. אין הרבה אנשים עם הניסיון והידע שלי. אני לא בן 30 בתחילת דרכי שרודף אחרי הכסף. אני באמת רוצה לעזור וכואב לי הלב לראות איך העיר הזאת מפספסת את ההזדמנות שלה לגבור על תל אביב ולהיות עיר התיירות מספר אחת באיזור".
במספרים פשוטים, מזרחי מנסה להסביר מדוע לא שווה לו לקחת את המבנים הישנים שלו ולחדש אותם: "ברגע שבונים בניין משלמים עשרות מיליוני שקלים של השבחה ואגרות, ובהמשך אתה גם משלם מיליונים בארנונה. הכל עובר לכיס של העירייה, אבל אם הם נותנים לך פחות מ־15 אחוז רווח על העלות, כפי שקורה עכשיו, הבנק לא מלווה ולא מוכן לקחת חלק".
תן דוגמה.
"מתחם 'סיטי סנטר' בין הרחובות ניסנבאום, הקוממיות והעמל. יש לי שם שטח בגודל 4,000 מ"ר שעליו יש סופרמרקט ישן. כדי להוריד אותו ולבנות אני צריך לתת 'מטלה ציבורית' בגודל 4,000 מ"ר בשווי 60 מיליון שקל, לשלם 200 מיליון שקל השבחה, 48 מיליון שקל אגרות, ו־36 מיליון שקל ארנונה. כדי שפרויקט כזה יהיה משתלם אני צריך מינימום 1,200 אחוז זכויות בנייה, אבל הם מוכנים לתת 900 אחוז ברוטו, שזה יוצא 600 אחוז נטו. אז מה שקורה זה שבמקום מתחם יוקרה בלב העיר, יש שם מבנה ישן. במקום 4,000 דיירים שיוציאו את הכסף שלהם בעיר ו־6,000 עובדים שיקנו אוכל וישלמו על חניה בבת ים, אין שם שום דבר".
והוא נותן דוגמה נוספת: "גם ברחוב הבורסקאי יש לי בניין בשטח 16 אלף מ"ר. כרגע אני מקבל ממנו חמישה מיליון שקלים שכירות בשנה. אם אני הורס אותו אז במשך שלוש עד חמש שנות בנייה אין שכירות. אני משלם ארבעה מיליון שקלים על הריסה, אני צריך לתת מטלה ציבורית בשווי 20 מיליון שקל ו־50 מיליון שקל השבחה. כל הרווח הזה לא הגיע לבת ים, למה? כי אחרי ארבע שנים של ניסיונות לקדם את הפרויקט, אני כבר שנה מחכה לפקיד שיחתום על המסמך. אבל יש דברים יותר חמורים. ברחוב ליבורנו 2 ו־6 אנחנו מקדמים פינוי־בינוי כבר ארבע שנים, אבל לא זזים כי כל אישור נמרח ונמרח. אישרו את התוכנית כבר ארבע פעמים ועדיין כבר שנה שלמה מחכים לאישור נוסף. אלה בניינים שמחר יפלו על הדיירים וכל אחד יגיד שזה לא הוא אשם. התחייבתי בפני הדיירים שאתחזק את הבניין עד שהתוכנית תצא לפועל. כל שנה אני עושה להם זפת ותיקונים ומתפלל שנעבור את החורף בשלום. אלה בניינים שנבנו לפני 60 שנה, ועד שלא יישפך דם אף אחד לא יבין את הטעות".
"התפיסה הכוללנית מתייחסת אל כל התב"עות כאל 'לחם אחיד', ותוקעת כיום עשר תוכניות ענק שיכלו לקדם מאות אלפי מ"ר"
אחת הטענות היא שהקבלנים עשו בבת ים כבשלהם וההנהלה החדשה לוקחת את השליטה בחזרה.
"בכל ארגז תפוחים יש כמה מקולקלים. האם כולם טלית שכולה תכלת? ממש לא. נכון שהיתה שחיתות, אבל אי־אפשר להשליך את זה על כולם. אי־אפשר לומר עליי שאני מושחת. אף אחד לא קונה אותי. אני משקיע בהוד השרון, בחולון, באשדוד, בחיפה, בהרצליה, ברעננה. אז למה דווקא בבת ים אני לא מצליח לזוז? הם יורים לעצמם בתוך הנגמ"ש והם יודעים את זה".
מהעירייה נמסר: "״הקבלן רוני מזרחי מעוניין להגדיל את הרווחים שלו על חשבון הציבור, וזו זכותו, אבל תפקיד העירייה הוא לדאוג לאינטרס של התושבים - ולא לבעלי האינטרסים.
התכנית העירונית לפיתוח איזור העסקים זהה למתווה שמקדמים בתל-אביב, בחולון, בראשון לציון ובמקומות נוספים. היא תכנית שלראשונה אי פעם הביאה את בת-ים לאיזון כלכלי ולסיון תכנית ההבראה, והיא עוגן משמעותי בעתיד הכלכלי של העיר.
מזרחי עצמו הגיש לעיריה בקשות להגדיל את מספר יחידות הדיור, כדי להגדיל את הרווחים שלו, אך התפקיד שלנו הוא לדאוג לתושבים הקיימים היום לתשתיות מתאימות, ולא להגדיל את רווחי הקבלנים.
הנהלת העיר כיום נלחמת בשחיתות ולא מתפשרת על שמירת האינטרס של התושבים, וכך יהיה גם לגבי תכניות הבניה של מר מזרחי. נשמח שהוא ימשיך לבנות בעיר, אבל אך ורק אם יתאים את עצמו לאינטרס העירוני ולשמירה על התושבים שלנו״.