השבוע פורסם דו"ח ראשון מסוגו של המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים והמכון לחקר ימים ואגמים, החושף נתונים על ההשפעה המדאיגה של פסולת פלסטיק על צבי הים במזרח הים התיכון. בבת ים שאל חופיה נסחפו בשנה האחרונה צבי ים מתים רבים מדובר בדו"ח משמעותי במיוחד.
2 צפייה בגלריה
צב ים מת
צב ים מת
צב ים מת
(צילום: יניב לוי רשות הטבע והגנים)
הדו"ח מצביע שוב על הצורך בגמילה מכלי פלסטיק חד פעמיים, המזהמים את הסביבה, פוגעים בבעלי החיים ובסביבה הימית וגורמים ללכלוך במרחב הציבורי בכלל ובחופים בפרט. הדו"ח מצא כי פסולת פלסטיק נמצאה בקיבותיהם של 100% מצבי הים שנבדקו.
על מנת להציל את הצבים ולשמור על חופים נקיים יותר הוחלט במשרד להגנת הסביבה לתגבר 18 חופים, ביניהם חופי העיר בת ים, ב-7,000 שעות פיקוח.
השפעת החלטה זו כבר נראים לעין: נתוני מדד "חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה למחצית הראשונה של חודש ספטמבר מראים כי 90.9% מהחופים הפתוחים (הלא מוכרזים) שנמדדו דורגו כנקיים עד נקיים מאוד. העיר בת ים מככבת עם חופים "נקיים מאוד" בשלושת הניטורים שהתבצעו בה.

2 צפייה בגלריה
הצב המת בחוף ופינויו על ידי עובדי עירייה בשבוע שעבר
הצב המת בחוף ופינויו על ידי עובדי עירייה בשבוע שעבר
צב מת בחוף ופינויו על ידי עובדי עירייה
(צילום: דודי דבוש)

במסגרת פעילות האכיפה, המלכלכים בחוף עלולים להיקנס בסכום של עד 750 שקלים בגין השלכת פסולת בשל הרגישות הגבוהה של החופים.
עד כה במסגרת תוכנית תגבור האכיפה (בין התאריכים 25 ביוני עד 19 בספטמבר) דווח על 274 פעולות בתחומן של הרשויות החופיות, במהלך פעולות אלו חולקו כ-6,821 קנסות, ומתוכם כ-1,021 קנסות על עבירות ניקיון.
שיר ששון, חוקרת השפעת הפלסטיק על צבי הים ברשות הטבע והגנים מסבירה עד כמה התופעה הזו חמורה ומסוכנת לבעלי החיים בים >>>
שיר ששון חוקרת ברשות הטבע והגנים
(צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה)

קראו גם:

סגן מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה, פרד ארזואן: "המדד מצביע על מגמה שנמשכת לאורך הקיץ האחרון, שבו ראינו חופים נקיים לאורך רוב רצועת החוף וברוב הזמן. שילוב הפעולות שהמשרד עשה, יחד עם היענות הציבור ושיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות ממשיך לשאת פרי, ושומר על החופים שלנו נקיים מפסולת. הדו"ח שפרסמנו השבוע על מצב צבי הים מצביע על החשיבות להימנע מלהגיע עם כלי פלסטיק חד פעמיים לחופים, כדי לשמור על הניקיון, על בעלי החיים והסביבה הימית".