ערב יום הכיפורים, הרב הראשי של בת ים בשבע השנים האחרונות, אליהו בר-שלום, מדבר מבית הכנסת שלו "מרום ישראל" על הגידול בביקוש לסליחות השנה בקרב הצעירים בעיר, סוגיית הביטחון בבתי הכנסת בתפילות החג, הקרע בעם ומי צריך לבקש ממי סליחה. אבל גם מסרב להשיב על אחת השאלות הבוערות ביותר בימינו - סוגיית גיוס החרדים.
3 צפייה בגלריה
הרב אליהו בר שלום. "מאחל שנהיה טובים"
הרב אליהו בר שלום. "מאחל שנהיה טובים"
הרב אליהו בר שלום. "מאחל שנהיה טובים"
(צילום: יריב כץ)

"אני כאן כדי להישאר"


הרב אליהו בר-שלום נולד בירושלים ובצעירותו למד בישיבת "קול תורה" החרדית-ליטאית בירושלים. לאחר נישואיו למד בכולל "בית דוד" בחולון, שבראשות הרב יצחק זילברשטיין, שם הוסמך לתפקיד רב עיר, ואחר כך גם להיות דיין בבית דין רבני.

קראו גם:

בשנת 1995, מונה לרב אחת השכונות בירושלים, ובהמשך גם כאב בית הדין לממונות ורב בית ההוראה "משפטי החיים" בבת ים. בשנת 2015, נפטר אביו - הגאון רבי יוסף בר-שלום זצ"ל, ששימש כרבה של בת ים 40 שנים. במהלך הלוויה, הספיד הרב הראשי לישראל דאז - הרב יצחק יוסף הראשון לציון, שתוך כדי הכריז על בנו, רבי אליהו – כממלא מקומו של אביו כרב הראשי של בת ים. עם זאת, עברו שנתיים מאז ההכרזה, ובבחירות מועצת העיר שהתקיימו בשנת 2017 - הרב אליהו בר-שלום נבחר ברוב קולות ומונה לרב העיר.

3 צפייה בגלריה
הרב אליהו בר שלום. "מאחל שנהיה טובים"
הרב אליהו בר שלום. "מאחל שנהיה טובים"
הרב אליהו בר שלום. "האדם עושה את המקום"
(צילום: יריב כץ)

"אני גר בבת ים מיום שנבחרתי, העבודה מאתגרת - ללא הפסקה, ואין לי שום תוכנית ללכת למקום אחר", הוא מספר בראיון ערב יום הכיפורים.
הרב בר שלום (63) נשוי לשרה (בתו של הרב עובדיה יוסף) ולהם תשעה ילדים. משרה ארצית לא מעניינת אותו לדבריו. גם לא להיות הרב של העיר הגדולה תל אביב. "לגמרי לא. יש בבת ים מה לעשות, ותדע כלל גדול: לא המקום עושה את האדם, אלא האדם עושה את המקום. אני לא רואה את בת ים כמקפצה למקום אחר. בת ים שווה בזכות עצמה".

"ציבור המאמינים גדל"


לאורך השנים יש ירידה בכמות המאמינים ובאי בתי הכנסת. האם אתה ער לכך שהצעירים מחפשים חלופות רוחניות אחרות?
"אתה תכעס נורא אם אומר לך שאתה טועה בגדול? ישנה עלייה גוברת והולכת בחזרה אל הדת, ובת ים היא אחת הערים המובילות בזה. אדרבא: הדבר קיים בעיקר בקרב הצעירים. אתן לך אינדיקציה קטנה: בעבר הציבור הדתי השכים לאמירת סליחות באשמורת בשעה 04:00 בבוקר. היום, מי יכול לקום בשעה כזו? אז הפעלנו 21 מוקדי סליחות בחצות הלילה. כל תושב יכול לעשות סיבוב בשעה 01:30 בלילה, ולראות איך כל העיר מלאה צעירים וצעירות שחוזרים מהסליחות. זה לא רק הציבור הדתי. ציבור ה'מאמינים' הולך וגדל ללא הרף".
בעיר למעלה ממאה בתי כנסת. כולם פעילים ומצדיקים תפעול ותקציבים?
"פעם היו בבת ים 70 בתי כנסת, היום – 143 ועוד כמה שנמצאים בשלבי תכנון והקמה, ובוודאי שכולם פעילים ויש מאות מנייני סליחות בכל יום".
יש לך העדפה למגזרים? ספרדי, אשכנזי, חרדי, לייט?
"כל בתי הכנסת בעיר נאמנים לתורה ולהלכה, ומשתייכים ליהדות האורתודוכסית. אבל כמובן יש ציבורים שונים, ומנגינות שונות... 'ספרדים ואשכנזים'? אם אחד אוהב דגים של שבת בנוסח 'חריימה' ואחד בנוסח 'גפליטע-פיש', זה עושה הבדל כלשהו? לא קיים אצלנו. אני מסתובב בכל בתי הכנסת בעיר, אם זה יוצאי אתיופיה או יוצאי רומניה, תימנים או ירושלמים, חב"דניקים או ברסלבים, בוגרי ישיבות או אנשי המזרחי, כולם אהובים וכולם רצויים".

3 צפייה בגלריה
הרב אליהו בר שלום. "מאחל שנהיה טובים"
הרב אליהו בר שלום. "מאחל שנהיה טובים"
הרב אליהו בר שלום. "כולם צריכים לבקש סליחה"
(צילום: יריב כץ)

הקרע בעם


יום כיפור הוא יום סליחה ואיחוד לבבות - אבל במציאות יש קרע גדול בעם. מה יכול לאחד את העם?
"הקרע בהחלט קיים, ותקשורות מסוימות מלבות אותו. אני נפגש בכל זמן נתון עם כל סוגי הקהלים, ורואה שדווקא המלחמה איחדה אותנו היטב, ויש אהבה ופתיחות מכולם לכולם. אנחנו עובדים יחד עם כל הגופים בעיר, וכולם מפרגנים לכולם. אצלנו לא מכירים בכלל את המחיצות שאתה מדבר עליהם".
איזה מגזר צריך לבקש סליחה וממי?
"התשובה הכי פשוטה ואמיתית היא: כולם!. כולם צריכים לבקש סליחה".
מה עמדתך על סוגיית גיוס החרדים? במיוחד בשנה האחרונה כשאנחנו רואים כמה הצורך חשוב.
בסוגיה החשובה הזו הרב בר שלום מעדיף לא לענות, ומשיב: "עבור". כך שאת התשובה ניאלץ לנחש בעצמנו.

ביטחון המתפללים


בתי כנסת מוכרים את מקומות הישיבה החשובים - האם אדם שידו לא משגת יכול למצוא מקום בזמן תפילות יום הכיפורים?
"כל איש ואשה מוזמנים לבית הכנסת, ויתקבלו בסבר פנים יפות. הגבאים ערוכים לקבל את כולם. אורחים מזדמנים לא נדרשים לשלם שום דבר עבור כניסה למקום התפילה. גובים כסף רק מהמתפללים הקבועים וכל השנה - שזה מה שמחזיק למעשה את בתי הכנסת".
האם השנה יהיה אדם חמוש בכל בית כנסת בעיר לשעת חירום?
"ההוראות שלנו מחייבות שבכל בית כנסת יש טלפון פתוח, גם בשבת וגם ביום הכיפורים. אגב, זה לא מספיק. ברוב בתי הכנסת המלצנו גם להציב דפיברילטור, וגם בפועל תמיד יש מישהו עם נשק. אצלי אגב, יש בתא המושב גם סוכריות ג'לי, למניעת מקרים שמתרחשים כמו נפילת סוכר בשבת או בכיפור, בשביל מי שנוטה להתעלף, או בשביל ילד מתרוצץ, והסוכריה מרגיעה אותו שישב יפה ליד אבא בתפילה...".
מי שנוטה להתעלף לא יכול לשבור את הצום?
"הוא צריך לשבור את הצום. עילפון הוא השלב של לפני איבוד הכרה ממושך, והוא סכנת חיים. החיים הם הערך הכי עליון כמעט ביהדות (חוץ מעבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים, ש.ש.), והתורה ציוותה לעבור על דבריה אם זה כרוך בסיכון החיים. ממש בימים אלו - רוב השאלות בטלפון שלי - הם של חולים לקראת יום הכפורים, ואנחנו מאחלים לכולם רפואה שלמה".
מה תרצה לאחל לציבור?
"הכי פשוט והכי נכון: שנה טובה. זאת אומרת שנה שאנחנו נהיה טובים, ואז גם היא תהיה טובה...".